رد پای ایران در افزایش ماهانه تولید اوپک

    کد خبر :797472

نظرسنجی ماهانه رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در مارس تحت تاثیر تولید بالاتر ایران که محدودیت عرضه اعضای دیگر را جبران کرد، رشد کرده است.

یافته‌های نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک که متشکل از ۱۳ کشور عضو است، در ماه مارس به ۲۵.۰۷ میلیون بشکه در روز رسید که ۱۸۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با فوریه افزایش داشت. تولید نفت این گروه از ژوئن سال ۲۰۲۰ به استثنای فوریه، هر ماه افزایش داشته است.

رشد تولید نفت ایران در شرایطی روی می دهد که اوپک و متحدانش معروف به گروه اوپک پلاس، تسهیل محدودیت عرضه خود را به دلیل نگرانی از تداوم تبعات بحران شیوع ویروس کرونا بر تقاضا، به تاخیر انداخته اند. وزیران نفت گروه اوپک پلاس روز پنج شنبه برای تصمیم گیری درباره سطح تولید ماه آینده دیدار می کنند و نمایندگان این گروه انتظار دارند محدودیتهای فعلی به قوت خود باقی بمانند.

نفت برنت در اوایل مارس به ۷۱ دلار در هر بشکه صعود کرد که بالاترین قیمت پیش از شیوع پاندمی بود اما از آن زمان به حدود ۶۳ دلار نزول کرده است. به گفته تحلیلگران، روند کند احیای تقاضا و رشد صادرات نفت ایران، مانع رشد قیمتها می شود.

به گزارش ایسنا، اوپک پلاس در نشست مارس تصمیم گرفت محدودیت عرضه خود را حفظ کند و تنها برای کشورهای روسیه و قزاقستان استثنا قائل شد و با افزایش اندک تولید این دو کشور موافقت کرد. عربستان سعودی هم کاهش تولید یکجانبه یک میلیون بشکه در روز را به مدت یک ماه دیگر تمدید کرد. ایران به همراه لیبی و ونزوئلا از مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک معاف شده اند.

کاهش تولید یکجانبه عربستان سعودی به معنای آن است که با وجود افزایش تولید ایران، اوپک بسیار پایینتر از سقف تولید تعیین شده، نفت تولید کرده است. نرخ پایبندی به توافق کاهش تولید در مارس ۱۲۴ درصد بود که در مقایسه با ۱۲۱ درصد در فوریه، افزایش داشت.

بر اساس ارزیابی منابع مختلف، ایران از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ با وجود تحریمهای آمریکا، موفق شده است صادراتش را افزایش دهد. هیچ آمار مشخصی برای صادرات ایران وجود ندارد و ایران اعلام کرده است برای پنهان کردن مقصد محموله هایش، اسناد دستکاری شده اند. نفتکشها فرستنده های خود را خاموش می کنند که ردیابی ماهواره ای آنها را دشوارتر می کند.

طبق نظرسنجی رویترز، تولید نفت ایران در مارس به ۲.۳ میلیون بشکه در روز رسید که ۲۱۰ هزار بشکه در روز نسبت به فوریه افزایش داشت و بزرگترین افزایش تولید در میان اعضای اوپک بود. دومین افزایش بزرگ تولید در اوپک، مربوط به عراق بود که تولیدش ۴۰ هزار بشکه در روز افزایش داشت. همچنین تولید لیبی و ونزوئلا نیز به میزان اندکی افزایش یافت.

عربستان سعودی متعهد شده است تولیدش را در ماههای فوریه و مارس به میزان یک میلیون بشکه در روز به صورت یکجانبه کاهش دهد. طبق نظرسنجی رویترز، ریاض در مارس این کاهش را به صورت کامل اجرا کرد.

تولید کشورهای امارات متحده عربی، کویت و نیجریه ثابت بود.

نظرسنجی رویترز با هدف رصد عرضه نفت به بازار انجام می‌شود و بر مبنای آمار کشتیرانی فراهم شده از سوی منابع خارجی، آمار رفینیتیو آیکان، اطلاعات شرکتهای رصد نفتکشها مانند پترولجستیک و کپلر و اطلاعات فراهم شده از سوی منابع داخلی شرکتها، اوپک و شرکتهای مشاوره انرژی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید