راهی جز افزایش قیمت بنزین نیست

    کد خبر :1025271
عرضه بنزین سوپر در تهران

«راهی جز افزایش قیمت بنزین یا سهمیه‌بندی نیست؛ سیاستگذار توجهی به افزایش نارضایتی‌ها نکند!» این جمله‌ای است که روزنامه دنیای اقتصاد نوشته است!

در ماه های اخیر بحث افزایش قیمت بنزین در رسانه ها مطرح بوده و شایعاتی نیز همواره در فضای مجازی منتشر شده است. قیمت بنزین برای آخرین بار در سال ۱۳۹۸ افزایش پیدا کرد. هم اکنون قیمت بنزین سهمیه ای به ازای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان است. همچنین قیمت بنزین آزاد نیز به ازای هر لیتر ۳۰۰۰ تومان می باشد. تازه ترین خبر درباره قیمت بنزین را در ادامه بخوانید.

آیا اگر تعدیل قیمت بنزین باعث نارضایتی مردم شود، دلیل موجهی برای عدم افزایش قیمت آن است؟ پاسخ این است که اگر همراه با تورم، قیمت بنزین افزایش پیدا نکند و در قیمتش در عدد اسمی خاصی ثابت بماند، گویی که روز به روز ارزان‌تر و تقاضایش هم بیشتر می‌شود و چون با آن قیمت، تولید در کوتاه‌مدت ممکن و در بلندمدت به صرفه نیست، طبیعتا دچار کمبود بنزین و افزایش نارضایتی‌ها هم می‌شویم.

این روزنامه افزوده است: راهکار موقت دیگر هم واردات آن است که به‌دلیل فشار آوردن به نرخ ارز، این راهکار گنجایش محدودی دارد و در ادامه واردات بنزین هم از سمت کفاف ندادن صادرات ما به ازای آن ممکن نخواهد بود. (چون سرمایه‌گذاری خارجی هم در این مقیاس بزرگ در کشورمان نداریم.) پس جز افزایش قیمت یا سهمیه‌بندی سوخت راه دیگری باقی نمی‌ماند.

دنیای اقتصاد سپس پیشنهاد داده است سیاستگذار به جای پرداختن به نارضایتی‌های این گروه از مردم از حساب اقتصاد، این نارضایتی‌های احتمالی غیرمعیشتی را از مسیرهای غیراقتصادی رفع و رجوع کند. طبیعی است که تاخیر و تعلل در رفع مشکل قیمت سوخت، نیاز به افزایش‌های بزرگ‌تر و ناگهانی‌تر را بیشتر خواهد کرد.

سه نرخی شدن قیمت بنزین صحت دارد؟

چندی پیش خبری مبنی بر سه نرخی شدن قیمت بنزین به نقل از خبرگزاری تسنیم منتشر شد. جزئیات خبر به شرح زیر بود: پس از ماه‌ها تایید و تکذیب بالاخره خبرگزاری تسنیم از طرح بنزینی دولت ابراهیم رئیسی با محوریت قیمت سوم بنزین رونمایی کرد. بر اساس این طرح مصرف هر باک تا ۳۰ لیتر به مبلغ لیتری ۳ هزار تومان، از ۳۰ لیتر تا ۶۰ لیتر به مبلغ لیتری ۷ هزار تومان و از ۶۰ لیتر به بالا به مبلغ هر لیتر ۱۸هزار تومان عرضه شود.

در همین زمینه خبرگزاری تسنیم واکنش نشان داد و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کانال جعلی تسنیم اقتصادی خبری درباره قیمت جدید بنزین منتشر کرده است و هیچ خبری درباره قیمت بنزین در سایت و فضای مجازی این خبرگزاری منتشر نشده است .

تسنیم نوشت: لازم به ذکر است که دولت در حال حاضر هیچ برنامه و تصمیمی برای تغییر قیمت بنزین ندارد و قیمت‌های اعلامی کذب است.

تکذیب شایعه افزایش قیمت بنزین

وزیر نفت از رشد ۱۵ میلیون لیتری تولید بنزین در دو سال گذشته خبر داد و گفت: هیچ مشکلی در تأمین بنزین به‌رغم رکوردشکنی مصرف نداریم

جواد اوجی، وزیر نفت در خصوص آخرین وضعیت تولید و تأمین بنزین کشور گفت: نسبت به ابتدای شروع به‌کار دولت، ۱۵ میلیون لیتر در روز به تولید بنزین کشور افزوده شده است.

وی ادامه داد: دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در دستور کار ندارد، آنچه رسانه‌های معاند در این خصوص گاه و بیگاه اعلام می‌کنند، برای برهم زدن آرامش مردم است.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: هیچ مشکلی نه در تولید و نه در توزیع بنزین در کشور وجود ندارد؛ فقط خواهش ما این است که مردم در تردد تانکرهای سوخت همکاری لازم را داشته باشند تا هرچه زودتر به مقصد برسند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید