راه‌های جلوگیری از سرقت منزل در تعطیلات نوروز

    کد خبر :1057783
سرقت منزل در تعطیلات نوروز

چنانچه قصد دارید در تعطیلات نوروز با خاطری آسوده به مسافرت بروید، این توصیه‌های پلیس را جهت پیشگیری از سرقت منزلتان جدی بگیرید.

همه ساله در ایام تعطیلات نوروز بخش قابل توجهی از همشهری‌ها برنامه مسافرت را به عنوان یکی از اولویت‌های خود در نظر می‌گیرند و با سفرهای درون شهری کوتاه‌مدت یا سفر به استان‌ها و شهرستان‌های دیگر کشور، سال جدید خود را با انرژی مضاعف آغاز می‌کنند، لذا با توجه به اینکه در این ایام اکثر منازل خالی از سکنه است از شهروندان می‌خواهیم برای پیشگیری از سرقت منازل خود به نکات ایمنی ذیل توجه کنند.

تا حد امکان از خالی گذاشتن منزل خودداری و برای اطمینان بیشتر بر روی دیوارها، کلیه پنجره ها و نقاط قابل نفوذ مانند نورگیر، پاسیو و … حفاظ محکم و مقاوم نصب کنید.

درب پشت بام منزل خود را در اسرع وقت به حفاظ نرده‌ای و قفل آویز مطمئن مجهز و هنگام خروج ازمنزل تنها به قفل نمودن در خروجی اکتفا نکرده، کلیه درهای داخلی ساختمان اعم از درپشت بام، اتاق‌ها، آشپزخانه ، حمام ، حیاط خلوت و …. را قفل کنید.

در صورت تغییر محل سکونت یا مفقود شدن کلید یدک منزل، توپی قفل درهای ورودی را تعویض و کلید منزل خود را در دسترس افراد غیرمطمئن قرار ندهید.

کنترل ورود و خروج در مجتمع های مسکونی را به سرایدار یا نگهبان مطمئن بسپارید با این حال از بازگذاشتن درب ورودی منزل (حتی برای مدت کوتاهی) در طول شبانه‌روز خودداری کنید.

از قرار دادن کلید در زیر جاکفشی، داخل کفش و سایر نقاط قابل دسترسی خودداری و همواره دقت کنید تا کلید خود را بر روی قفل در جای نگذارید.

برای جلوگیری از سرقت منزل خود به روش توپی زنی، توپی قفل را با بدنه در همسطح در صورت عدم امکان لوله ای فلزی به دور آن جوش دهید.

برای امنیت محل خود در شب، از شبگردها و نگهبانان محلی و مورد تأیید نیروی انتظامی استفاده کنید.

از قرار دادن چهارپایه، نردبان و نظایر آن در حیاط منزل مخصوصاً در کنار دیوار خودداری و حتی‌الامکان درهای ورودی و داخلی منزل خود را به سیستم هشدار دهنده مجهز کنید.

از نگهداری وجوه نقد و طلا و جواهر به مقدار زیاد در منزل بپرهیزید و در مواقعی که مجبور به نگهداری موقت وجوه نقد و اشیاء قیمتی در داخل منزل هستید، از پنهان نمودن آن بصورت یکجا خودداری نموده و حتی‌الامکان از گاوصندوق سالم و مطمئن استفاده کنید.

نزد افراد ناشناس و کسانی که اعتماد کافی به آنها ندارید از میزان اموال و دارائی موجود خود در منزل صحبت نکرده و از نوشتن نام و مشخصات خود بر روی زنگ منزل خودداری کنید.

چنانچه در اطراف محل زندگی شما خانه‌های خالی از سکنه و نیمه‌ساز وجود دارد از منزل خود مراقبت بیشتری به عمل آورید.

در مواقعی که به مسافرت می روید از همسایگان یا اقوام مورد اطمینان خود بخواهید که از منزلتان مراقبت کنند و از بازگو نمودن برنامه سفر خود نزد افراد ناشناس بپرهیزید.

نسبت به اتومبیل‌ها و موتورسیکلت‌های متوقف و سرنشینان آن در پیرامون منزل خود بی‌تفاوت نبوده و در صورت مشاهده موارد مشکوک، شماره و سایر مشخصات آن‌ها را یادداشت و سریعاً به مراکز 110 پلیس اطلاع دهید.

از باز نمودن در به روی افراد ناشناس مخصوصاً به هنگام‌شب خودداری و این مورد را به فرزندان خود نیز یادآوری کنید و شب ها هنگام استراحت درهای ورودی ساختمان را قفل کنید.

در مواقع خالی بودن منزل از روشن گذاشتن لامپ یک اتاق بمدت طولانی و مستمر خودداری حتی‌المقدور از کلیدهای زمان دار خودکار استفاده کرده یا اینکه از همسایگان و آشنایان مورد اطمینان خود بخواهید که روشنایی داخل منزل را در هنگام شب تغییر دهند.

به زنگ‌های بی‌وقت و بی‌مورد تلفن و منزل بی‌توجه نبوده و آن‌ها را به‌عنوان زنگ خطر تلقی کنید و حتی‌الامکان منزل خود را برای گردش یا ملاقات دوستان و فامیل به صورت یکسان و یکنواخت ترک نکنید.

از قراردادن وسایل با ارزش در داخل حیاط خودداری و به هنگام ترک منزل تمامی پرده ها و کرکره‌ها را نکشید برخی از آنان را به همان صورتی بگذارید که در حالت عادی از آن‌ها استفاده می‌کنید.

ساکنان منزل به‌ویژه افراد مسن و نیز افرادی که به تنهایی زندگی می‌کنند از باز نمودن درب به روی افراد ناشناس جداً خودداری کنید.

با نصب حفاظ، قفل شب‌بند و چشمی بر روی در ورودی آپارتمان خود از غافلگیر شدن خود و اعضاء خانواده‌تان پیشگیری کنید.

محوطه بیرون منزل خود را همواره روشن نگاه دارید.

از افشا نمودن محل نگهداری وجوه نقد، جواهرات و اشیاء با ارزش خود نزد همسایگان و بستگانی که مورد اطمینان نیستند جداً بپرهیزید.

از ورود افراد ناشناس تحت عنوان متکدی، فالگیر، رمال و … به داخل منزل خود ممانعت و از ورود افرادی که به‌عنوان مأمور انتظامی، دارایی، شهرداری، سرشماری، کارگر خدماتی، مأمور آب، برق، تلفن ، گاز و … به منزل شما مراجعه می‌کنند پیش از شناسایی دقیق آنان ممانعت به‌عمل آورده، در صورت حصول اطمینان فقط اجازه ورود ایشان به محدوده مورد نیاز را بدهید.

اسناد و مدارک معتبر، دسته چک و دفترچه‌های حساب بانکی را در محلی مطمئن و به دور از دسترس دیگران نگهداری کنید و چنانچه در همسایگی شما افراد معتاد و مظنون به خلافکاری سکونت دارند و یا مواردی مثل رفت و آمد و جابجایی مشکوک صورت می گیرد مراتب را سریعاً به مرکز فوریت های پلیسی 110 و یا کلانتری محل خود گزارش کنید.

تسنیم 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید