راهنمای سفر و بازدید از دودکش جنی در زنجان

    کد خبر :1055693

دودکش جنی کجاست؟ در استان زنجان جاذبه‌های زیادی وجود دارد و همین موضوع باعث تا هرساله گردشگران زیادی به این استان برای دیدن جاهای دیدنی سفر کنند. برای جلوگیری از هرگونه معطلی و خستگی در سفر تنها کافیست؛ بلیط هواپیما زنجان را تهیه کرده و یک سفر خاطره‌انگیز در زنجان را بدون حس خستگی راه سفر برای خود رقم بزنید.

یکی از جاهای دیدنی این استان دودکش جنی بوده که در شهرستان ماهنشان واقع شده و شما علاوه‌بر بازدید از این دود کش می‌توانید از دیگر مکان‌های دیدنی این شهرستان و طبیعت بکر آن نیز لذت ببرید. در ادامه اطلاعات کاملی در مورد آن به دست می‌آورید.

تاریخچه و اطلاعات کامل در مورد دودکش جنی

از مهمترین سوالاتی که بعد از دیدن این دودکش به ذهن افراد خطور می‌کند این است که آیا واقعاً این دودکش در زمان گذشته به دست انسان ساخته شده است؟ دودکش جن از مهمترین عجایب استان زنجان بوده و در ایران شبیه آن بسیار کم دیده شده، ولی در کشورهای خارجی مدل این دودکش بسیار زیاد وجود دارد.

باستان‌شناسان معتقدند این بنا و بناهایی با این ظاهر در اثر سایش در طی سالیان طولانی ایجاد شده‌اند. این دودکش زیبا و عجیب در شهر افسانه ماهنشان در استان زنجان وجود دارد. تاریخ‌شناسان متقدند که در زمان‌های بسیار دور، این دودکش محل زندگی مادها بوده است.

بررسی دودکش جنی

نام دیگر این دودکش‌ها، دودکش هودو یا پری بوده که طریق ایجاد آن‌ها از فرسایش سنگ‌های رسوبی یا سنگ‌های آتشفشانی است. درواقع، نوعی سنگ قارچی شکل، در اثر شرایط جوی و آب و هوایی فرسایش پیدا کرده و از فرسایش آن مناره‌های نازک و باریک ایجاد شده‌اند. درحقیقت، هودها، از بیرون‌زدگی بناهای باریک و بلند از کف حوض‌های خشک و زمین‌های ترک‌دار به‌وجود آمده‌اند.

این دودکش‌های زیبا در فاصله‌ای بسیار کم از قلعه مهستان و در شهر ماهنشان قرار دارند. این دودکش ظاهر بسیار عجیب و غربی داشته و به همین دلیل به آن دودکش جنی می‌گویند. در گذشته امکانات زیادی برای ساخت و ساز وجود نداشت؛ به همین دلیل، مردم وجود این دودکش را موضوعی غیر طبیعی می‌دانستند.

بسیاری از مردم تصور می‌کردند که این دودکش توسط جن‌ها ساخته شده است. درواقع، به همین دلیل، به این دودکش دودکش جنی می‌گویند. اما گذشت زمان و بررسی تاریخ‌شناسان نشان داد که علت ایجاد این دودکش تنها و تنها فرسایش است. این روزها افراد زیادی از دودکش جنی بازدید می‌کنند و بسیاری از افراد علت سفر و مشاهده این دودکش‌های عجیب را نام خاص آن می‌دانند.

مکان دودکشی جنی کجاست؟

این دودکش زیبا در شهرستان ماهنشان قرار دارد. این شهرستان در استان زنجان واقع شده است. این شهر زیبا و تاریخی در غرب زنجان و در 113 کیلومتری آن قرار دارد. از آثار برجسته تاریخی این شهرستان می‌توان به دوکش جنی اشاره کرد. محل دقیق این دودکش، 20 کیلومتری شهر ماهنشان و ۱۵۰ کیلومتری مرکز استان یعنی زنجان است. هنوز مانده به روستای ایگلی بلاغ شما می‌توانید این دودکش زیبا را با ستون‌هایی از جنس خاک رس و با تخته سنگ‌های بزرگ و صاف آن مشاهده کنید.

برای رفتن به مکان این دودکش زیبا، باید اول به آزادراه زنجان-تبریز بروید. بعد از طی 35 کیلومتر، از خروجی ماهنشان در منطقه نیک‌پی باید راه خود را ادامه بدهید. این مسیر در ضلع جنوبی آزادراه واقع شده و پس از 60 کیلومتر رانندگی به شهر بهستان که قبل از ماهنشان قرار دارد می‌رسید. بعد از رسیدن به سه راهی ایلی بلاغ، مسیر خود را ادامه داده و از روستای میرآخور نیز عبور کنید.

پس از عبور از پل قزل اوزن، وارد جاده فرعی سمت چپ شده و بعد از عبور از روستاهای «سریک» و «تک‌آغاج» و بهستان، ابتدا به قلعه بهستان خواهید رسید و بعد از این قلعه نیز منطقه‌ای پر از دودکش‌های جنی را مشاهده خواهید کرد. این دودکش‌ها به قدری زیبا وشگفت‌انگیز هستند که در نگاه اول چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند.

جاذبه ای طبیعی در زنجان

دودکش جنی از مهمترین عجایب استان زنجان محسوب می‌شود که هرساله افراد زیادی به بازدید از این دودکش می‌پردازند. علت اصلی پیدایش این دودکش، سایش سنگ‌های قارچی شکل در گذر زمان است. البته مردم این منطقه معتقدند که این دودکش‌ها توسط جن‌ها ساخته شده و انسان نمی‌تواند چنین بناهایی را بسازد. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات لازم درباره دودکش جنی را به دست آورید. اگر دوست دارید تا از این جاذبه فوق العاده بازدید کنید، می توانید با خرید بلیط هواپیما زنجان از هر مبدا در ایران به این شهر زیبا و تاریخی سفر کنید.

خرید بلیط هواپیما زنجان در فلای تودی

با یک جستجوی ساده در اینترنت، سایت های مختلفی که بلیط هواپیما زنجان را دارند، به شما نمایش داده خواهند شد. اما واقعا کدام یک از این سایت‌ها، ارزان‌ترین هستند؟ پاسخ به این سوال چندان ساده نیست، اما ما می‌خواهیم منبعی معتبر را به شما معرفی کنیم که ارزانترین نرخ بلیط هواپیما زنجان را به مسافران عرضه می‌کند.

فلای تودی به عنوان ارزانترین مرجع خرید بلیط هواپیما، این نیاز شما را رفع خواهد کرد. این سایت که بزرگترین سایت فروش اینترنتی بلیط هواپیما در کشور شناخته می‌شود، با ارائه قیمت های رقابتی در بازار، به خوبی توانسته است نظر کاربران زیادی را به خود جلب کند.

فلای تودی که پنل اختصاصی خرید بلیط هواپیما دارد، با پوشش صددرصدی پروازهای داخلی و خارجی توانسته است تمامی نیازهای افراد را در رزرو بلیط هواپیما پوشش دهد. فلای تودی، خرید بلیط هواپیما ارزان زنجان از معتبرترین ایرلاین‌ها را برای شما آسان کرده است. همچنین با گارانتی بهترین قیمت بلیط هواپیما، همیشه ارزان‌ترین‌ها و مناسب‌ترین بلیط متناسب با بودجه و نیاز شما را تامین می‌کند. دقت، سرعت و امنیت در خرید بلیط هواپیما با فلای تودی نیز یکی دیگر از مزایای این سایت است. امکان استرداد آنلاین بلیط هواپیما هم به شما کمک می‌کند که هر زمان خواستید پرواز خود را بدون دغدغه کنسل کنید. در آخر پشتیبانی 24 ساعته فلای تودی، در هفت روز هفته حتی روزهای تعطیل، به شما این اطمینان خاطر را می‌دهد تا هیچ وقت احساس سردرگمی نکنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید