راهنمای اخذ کد اقتصادی در سال 1401

    کد خبر :911984

کد اقتصادی توسط اداره دارایی صادر می شود. این محتوا به منظور آشنایی با راهنمای اخذ کد اقتصادی در سال 1401، نگارش شده است. مسئول صدور کد اقتصادی اداره دارایی میباشد. اخذ این کد برای شرکت های اقتصادی که خدمات و یا محصولاتی را خرید و فروش می نمایند، الزامی است.

به طور کلی تمامی اشخاصی که می خواهند شرکت ثبت کنند و به فعالیت های تجاری بپردازند، باید برای اخذ کد اقتصادی اقدام نمایند. کدهای اقتصادی که امروزه صادر می شوند، دوازده رقمی هستند و معمولا به منظور بهبود عملیات های مالی و همچنین دریافت مالیات صادر می گردند. البته برای دریافت نمودن کد اقتصادی باید به نکات و شرایط مختلفی توجه شود. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با مراحل و نکات قابل توجه جهت اخذ کد اقتصادی به طور کامل آشنا کنیم.

مراحل اخذ کد اقتصادی

برای اخذ کد اقتصادی باید حدود دو ماه پس از ثبت شرکت و یا دریافت نمودن کارت بازرگانی اقدام نمود. برای این کار ارائه نمودن وکالتنامه و همچنین معرفی نامه به اداره دارایی ضروری می باشد. پس از آن می توانید درخواست کد اقتصادی خود را ثبت نمایید و مدارک درخواستی را نیز به اداره مربوطه شهر خود ارائه دهید.

مدارک ضروری برای ثبت درخواست کد اقتصادی به شرح زیر می باشند.

♦ ارائه یک نسخه کپی از اساسنامه شرکت

♦ دریافت و تکمیل نمودن دفترچه مربوطه از اداره دارایی

♦ ارائه نمودن کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضای هیات مدیره

♦ تکمیل نمودن تمامی فرم های مربوط به اخذ کد اقتصادی

♦ دو نسخه از آگهی منتشر شده برای تاسیس شرکت و همچنین ثبت تغییرات شرکت

♦ ارائه کپی اظهارنامه، تقاضانامه و یا شرکت نامه مرتبط با شرکت های غیرسهامی

♦ یک نسخه کپی از روزنامه رسمی کشور که تغییرات شرکت در آن ثبت شده است.

♦ ارائه نمودن یک نسخه کپی از پروانه بهره برداری یا مجوز تاسیس شرکت

♦ فیش پرداخت نمودن مالیات حق تمبر به اداره مربوطه

♦ ارائه یک نسخه کپی از سند و یا اجاره نامه اقامتگاه شرکت ( که باید مطابق با همان آدرسی باشد که در آگهی ثبت شرکت ذکر شده است.)

♦ نامه شرکت فعالیت تجاری و یک نسخه کپی از آن پس از ثبت دبیرخانه

نکات کلیدی جهت اخذ کد اقتصادی

♦ اولین نکته ای که هنگام اخذ کد اقتصادی باید به آن توجه شود، دریافت مجوز فعالیت تجاری است. این مجوز سندی است که از طرف وزارت بازرگانی و یا مراکز ذیربط صادر می شود.

♦ دومین نکته در رابطه با اشخاصی است که برای اخذ کد اقتصادی اقدام می نمایند. تمامی اشخاصی که می خواهند کارهای خدماتی، تولیدی، توزیع کالا، واردات و یا صادرات کالا انجام دهند، باید این کد را دریافت نمایند. در صورتی که مجوز کسب و کار ندارند نیز باید در ابتدا برای دریافت این مجوز اقدام کنند. سپس می توانند برای دریافت کد اقتصادی درخواست دهند.

♦ از طرفی مکانی که در مدارک ارائه شده به عنوان محل فعالیت های تجاری مشخص شده است، باید توسط شهرداری تایید شود. به این منظور که در نقشه های شهرداری ملک مورد نظر دارای کاربری تجاری باشد و افراد ساکن آن مجاز به فعالیت های اقتصادی باشند.

♦ همچنین فروختن هر نوع کالایی که از طریق مزایده و با شرط مبلغ تعیین شده در مزایده باید کاملا مطابق با مفاد دستورالعمل های گرفتن کد اقتصادی، انجام شود.

♦ از طرفی هنگام فروش محصولات و یا خدمات به مصرف کنندگان نهایی، درج نمودن کد اقتصادی خریدار الزامی نمی باشد.

♦ فراموش نکنید که گمرک ایران هنگام واردات و یا صادرات اشخاص حقیقی یا حقوقی، باید کد اقتصادی این افراد را مشاهده نمایند.

ثبت شرکت در تهران

اخذ کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی و حقوقی

اشخاص حقیقی برای اخذ کد اقتصادی باید علاوه بر نام و نام خانوادگی، نشانی محل فعالیت، عکس 3 در 2 و همچنین کد حوزه مالیاتی را نیز ارائه دهند. اشخاص حقوقی علاوه بر مدارک فوق باید مدارک حقوقی کسب و کار خود را نیز ارائه دهند. این مدارک شامل فرم های هویتی، فیش مالی و همچنین آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی کشور می شود.

برای اخذ کد اقتصادی ابتدا باید به سازمان امور مالیاتی مراجعه شود، سپس به قسمت ثبت درخواست کد اقتصادی مراجعه نموده و درخواست خود را ثبت نمایید. در این قسمت باید تمامی فرم های مربوطه و اطلاعات درخواست شده را تکمیل کنید. پس از آن درخواست شما مورد بررسی قرار می گیرد و نتیجه آن به شما اطلاع داده می شود.

جریمه تخلفات استفاده از کد اقتصادی

در صورتی که پس از اخذ کد اقتصادی مفاد ذکر شده در دستورالعمل ها رعایت نشود، مراکز ذیربط می توانند از ارائه هرگونه تسهیلات به افراد دارای کد اقتصادی، خودداری نمایند. همچنین مطابق با ماده 8 قانون تعزیرات، در صورت عدم رعایت دستورالعمل ها، عدم توجه به صدور صورت حساب و همچنین درج نکردن کد اقتصادی، اشخاص دارای کد اقتصادی، مشمول به پرداخت جریمه می شود که علاوه بر جریمه، از نظر مالیاتی نیز در دفاتر مربوطه بی اعتبار می گردند.

جرایم در نظر گرفته شده برای این اشخاص با توجه به تعداد دفعات جریمه تغییر می نماید. در صورتی که تخلف برای بار اول اتفاق افتاده باشد، شخص مربوطه باید 2 برابر مبلغ معامله را به عنوان جریمه پرداخت نماید. در دفعه بعدی مراکز ذیربط، محل کسب و کار را توقیف نموده و فعالیت تجاری را سه ماه برای آن ها ممنوع می نمایند. اما در دفعه سومی که تخلف تکرار شود، برای فرد مربوطه حبس تعزیری در نظر گرفته می شود که زمان آن بین سه تا شش ماه متغیر است.

در رابطه با اشخاص حقوقی این حبس مشمول مدیر و یا مدیران کسب و کار مربوطه می گردد. توجه داشته باشید که مطابق با تبصره یک در ماده 169 قانون مالیات های مستقیم، کسانی که از کد اقتصادی دیگران استفاده می نمایند، باید مسئولیت تضامنی داشته باشند. به این صورت که در برابر مالیات های افزوده بر درآمد و همچنین جرایم ذکر شده، نسبت به صاحب کد اقتصادی، مسئولیت های تضامنی دارند. همچنین در صورتی که شخصی بدون رضایت صاحب کد اقتصادی از آن استفاده نماید، کار غیر قانونی انجام داده و مشمول به پرداخت جریمه می باشد.

از طرفی هر نوع جعل، استفاده غیر مجاز، سوء استفاده از کد اقتصادی نیز غیرقانونی می باشد و صاحب کد، باید جرایم در نظر گرفته شده را بپردازد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید