رئیس کل سازمان نظام پزشکی: راهی جز تأمین و خرید فوری و فراوان واکسن وجود ندارد

    کد خبر :838974

رئیس کل سازمان نظام پزشکی به مناسبت روز پزشک یادداشتی منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، دکتر محمدرضا ظفرقندی- رئیس کل سازمان نظام پزشکی به مناسبت روز پزشک در یادداشتی آورده است:

«اول شهریورماه زادروز حکیم و طبیب نامدار ایران زمین ابوعلی سینا و روز پزشک فرصت مغتنمی است که با تکریم جایگاه رفیع این حرفه مقدس، فراز ایثار، صبر، مسئولیت‌شناسی و فداکاری همکاران ارجمند جامعه پزشکی را ارج نهاده و تبلور این ارزش‌های گران‌سنگ را در خدمت خطیر شما همکاران و سروران به مردم شریف ایران تبریک عرض کنم.

روز پزشک امسال در حالی گرامی داشته می‌شود که ۱۸ ماه از نقطه آغازین همه‌گیری سهمگین کرونا و حضور فداکارانه توأم با ایستادگی و ایثار جامعه پزشکی می‌گذرد. در این عرصه بر خود فرض می‌دانم در پیشگاه ارواح مطهر صدها شهید سپید‌ جامعه که برای خدا و مردم در دوران همه‌گیری کرونا، جان شیرین تقدیم سلامتی و کیان ایرانیان کردند، سر تعظیم فرود آورم.

متأسفانه ملت ایران نیز در این ایام با موجی از غم و اندوه از دست دادن روزانه صدها انسان مظلوم به واسطه درگیری در وضعیت بحرانی بیماری کرونا روبرو هستند.

آنها که اهل رصد خبرها و خطرها هستند، می‌دانند که از قبل از ورود و همه‌گیری این بلای خانمانسوز، سازمان نظام پزشکی تلاش کرد ضمن تحکیم ارتباط ملت و پزشک، در خصوص مرحله به مرحله فراز و نشیب‌های کرونا در ایران گزارش دهد، پیشنهاد نماید، درخواست کند، هشدار دهد و در پاره‌ای موارد حتی نهیب زند تا شاید شنیده شود و موج سرکش تلفات این بیماری فرود آید.

همکاران گرامی ما می‌دانند یورش یک همه‌گیری ویروسی، با در نظر گرفتن تمام امکانات پیشرفته امروز، مسئله‌ای نیست که بتوان مانند مشکلات گرانی افسار گسیخته، معضلات ساختار یافته و تهی شدن سرمایه اجتماعی با حرف و شعار با آن مبارزه کرد لذا سازمان نظام پزشکی به دلیل نقش خود در این عرصه سخت تلاش کرد با سه محور آموزش، همراهی و هشدار، مردم و دولتمردان را نسبت به عوارض مهلک این ویروس آگاه سازد. هر جا نیاز به مداخله بود حتی اگر وقعی ننهادند و دعوتی نکردند اما همچون دوران دفاع مقدس، خود رأساً وارد شدیم تا به تکلیف عمل کنیم.

در ابتدایی‌ترین روزهای همه‌گیری از مسئولین اجرایی با کمال تواضع درخواست کردیم سطح مدیریت ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا را از حد وزارت بهداشت به سر حد سران قوا در بالاترین سطح ارتقاء دهند چرا که معتقد بودیم وزارت بهداشت تنها نمی‌تواند بر ابعاد مختلف این معضل مسلط شود. امروز بعد از ماه‌ها طی کردن این تجربه سخت و نفس‌گیر همچنان معتقدیم این ستاد باید با حضور سران قوا تشکیل و مصوبات آن به صورت یکپارچه در سه محور قانونی، اجرایی و قضایی عملیاتی شود.

در بیانیه‌های مکرر و مصاحبه‌های رسانه‌ای بر این اصل پافشاری کردیم که فرای آموزش‌های همگانی و توصیه‌های بهداشتی، حاکمیت باید با تضمین اجرای قواعد و اصول بهداشتی ضمن گسترش چتر حمایتی بر سر مردم و مشاغل حساس، اجازه ندهد هنجارهای سلامتی جامعه به هر توجیه و بهانه‌ای توسط افراد یا سازمان‌ها شکسته شود.

موضوع واکسیناسیون، برای ما از ابتدا به عنوان راه حل مهم این معضل، یک موضوع اساسی و حیاتی بود که می‌توانست با اقدام به موقع و صحیح جان هزاران انسان را حفظ کند و کشور را در مدار تعادل و رشد اقتصادی و اجتماعی قرار دهد.

بر همین اساس، طی جلسات و مکاتبات مکرر، بر عدم سیاسی شدن موضوع واکسیناسیون پای فشردیم و به همه آحاد جامعه اعم از مسئولین و مردم هشدار دادیم، واکسن زدن و مبارزه با بیماری یک موضوع کاملاً تخصصی و علمی است که باید با درایت و سرعت عملیاتی شود تا کشور را از این مهلکه برهاند.

حمایت عملی از کادر درمان به دور از شعار زدگی یکی از مبانی اصیل حفظ جبهه یکپارچه علیه کروناست. اگر چه برخی از ما این دوران را با زمان جنگ مقایسه می‌کنیم اما نباید غافل شویم اصول حرفه‌ای این نبرد با زمان جنگ تفاوت‌های چشمگیری دارد. بزرگ‌ترین مشکل این نبرد، ارتباط مستقیم تک‌تک اعضای خانواده کادر درمان با حاضرین در خط مقدم جبهه کروناست که باید مد نظر و عمل قرار گیرد و واکسیناسیون و حفاظت لازم انجام شود.

امروز با نگاهی به روند صعودی ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا شاهدیم که «خیلی زود دیر شده است» و راهی جز تأمین و خرید فوری و فراوان واکسن برای آحاد مردم وجود ندارد و ضروری است تمام همت و مساعی مسئولین بر این مهم متمرکز شود.

در پایان بار دیگر روز پزشک را بهانه‌ای برای تقدیر از ۵۵۰ روز ایستادگی و ایثار مردم و جامعه پزشکی قرار داده از خدای مهربان می‌خواهم سلامتی و سربلندی را به ملت ایران ارزانی دارد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید