درخواست‌های رئیس کل سازمان نظام پرستاری از رئیس جمهور

    کد خبر :760844

رئیس کل سازمان نظام پرستاری در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری با تاکید بر لزوم استخدام فوری حداقل ۳۰ هزار پرستار، تسریع در پرداخت مطالبات معوقه و اعطای مرخصی برای تجدید قوا، بر لزوم تعطیلی دو هفته‌ای کشور تاکید کرد.
متن نامه دکتر محمد میرزابیگی به حسن روحانی، به این شرح است:

« جناب آقای دکتر روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام
ضمن تشکر از زحمات جناب عالی و اعضای محترم ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا در این ایام سخت همانطور که مستحضر هستید، در روزها وهفته‌های اخیر شاهد افزایش بی‌سابقه بیماری کووید ۱۹ و به تبع آن، افزایش مرگ و میر در بین مردم و مدافعان سلامت در کشورهستیم.از طرفی ظرفیت اکثر بخش‌های تعلق گرفته به کرونا تکمیل شده است و بیمارستان‌ها در حال تغییر ظرفیت سایر بخش‌ها؛ جهت افزایش ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی هستند.

در این شرایط به علت عدم امکان افزایش نیرو فشار کاری زیادی به کادر درمان و پرستاران وارد شده، به گونه‌ای که براساس گزارشهای دریافتی از داخل برخی بیمارستان‌ها؛ هر ۱۰ بیمار کرونایی به یک پرستار سپرده می‌شود. آن هم پرستارانی که ۹ ماه مداوم براثر مراقبت بی‌وقفه از بیماران کرونایی؛ هم فرسودگی روحی وانگیزشی و هم فر سودگی شدید جسمی پیدا کرده‌اند. همچنین تاکنون بالغ بر ۴۰ هزار نفر از پرستاران خود به کرونا مبتلا شده واز این میزان حدود ۳۵ هزار نفرمجدد بعد از بهبود مشغول کار درهمان بخش‌ها شده اما همچنان بیش از ۵ هزار نفر از آنان یا قرنطینه؛ یا استعلاجی یا بستری و تحت درمان هستند و حدود ۷۰ شهید پرستار نیز تا امروز، تقدیم دفاع از مردم کرده‌اند.
بی‌شک مجموع این عوامل باعث کاهش کیفیت مراقبت‌ها و افزایش ابتلای خود وسایر پرسنل برای دفعات بعدی نیز می‌شود.

بنابراین خواهشمند است:

۱- طبق نظر اکثر متخصصان از جمله ۶۵ رئیس دانشگاه علوم پزشکی و سایر صاحبنظران برای مهار بیماری در بین مردم جامعه، ظاهرا چاره کار؛ حداقل تعطیلی دو هفته‌ای جهت قطع زنجیره بیماری است، هر چند می‌دانیم این امر می‌تواند آثار اجتماعی و اقتصادی به خصوص بر اقشار ضعیف جامعه داشته باشد اما مطمئنا، حفظ نیرو وافزایش توان نظام سلامت و سطح سلامتی مردم در اولویت بالاتر قرار دارد و قطعاً یک سرمایه گذاری بزرگ اقتصادی خواهد بود.
۲- در رابطه با نیروهای نظام سلامت و مدافعین مظلوم این عرصه تا چه زمانی باید این ایثارگران جان برکف؛ بناست درغم از دست دادن بهترین یاران؛ همکاران و بیماران خود سوگوارنه خدمت نمایند؟

جناب آقای رئیس جمهور

تامین «تعداد نیروی کافی؛ تامین تجهیزات لازم و انجام اقدامات انگیزشی» سه ضرورت بسیار فوری و اضطراری برای این روزهای نفسگیر در نظام سلامت کشوراست. صراحتا انجام این موارد را از دولت محترم درخواست داریم:

– الف: استخدام سریع و فوری حداقل ۳۰ هزار نفر جدید و تازه نفس

ب – تجدید نظر در لباس وامکانات محافظتی و ایمنی بخش موثر و علت یابی در بیمارستانها؛ بخشها و شرایط کاری مدافعین سلامت ، به ویژه در بیمارستانها و شهرهایی که مرگ و میر بالایی دارند.

ج- تجدیدنظر درتغذیه؛ میان وعده مکمل و ایمنی بخش

د- اعطای ضریب ۱.۵ به ساعت تمام بخش‌های کرونایی و یک هفته استراحت درهرماه بدون کاهش حقوق مزایا و بدون امکان خرید و ذخیره این یک هفته (به منظور تجدید قوا)

ه- تسریع درپرداخت معوقات و صدور احکام فوق‌العاده ویژه و نیز تسریع در بازنگری نظام پرداخت فعلی نظام سلامت با مشارکت ذینفعان و ارائه دهندگان خدمت.

۳- تعیین مکان ویژه و مناسب با امکانات لازم برای تشخیص؛ قرنطینه مدافعین سلامت و درمان رایگان آنهایی که مبتلا می‌شوند اعم از رسمی، قراردادی و شرکتی و… به دلیل لزوم جلوگیری از انتقال به خانواده‌های این عزیزان.
لذا ضمن تاکید مجدد به شرایط بحرانی این روزها درخواست می‌شود:
کارگروهی برای تامین شرایط مناسب مدافعین سلامت، تشکیل و موارد مطروحه را عملیاتی کند.
همچنین طبق نظر جامعه علمی کشور؛ دستورعاجل تعطیلی حداقل دو هفته‌ای کشور را صادر فرمائید. پیشاپیش از حسن عنایت و مساعدت حضرت عالی، سپاسگزاریم.

منبع: ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید