رئیس جمهور بلاروس اروپا را به قطع انتقال گاز تهدید کرد

    کد خبر :860847

الساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس روز پنجشنبه احتمال قطع جریان انتقال گاز به اروپا را از خاک کشورش در برابر اعمال هرگونه تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا بر مینسک مطرح کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ اتحادیه اروپا روز چهارشنبه با متهم کردن بلاروس به حمله به کشور‌های عضو با تشویق هزاران مهاجر به تلاش برای گذر ار مرز لهستان، برای اعمال تحریم‌های تازه علیه مینسک آماده می‌شود.

لوکاشنکو هم پیمان روسیه با رد این اتهامات، ۲۷ عضو اتحادیه اروپا و غرب را در دامن زدن به بحران پناهجویان در مرز کشورش با این نهاد اروپایی، مقصر دانست و احتمال قطع جریان خط لوله گاز را مطرح کرد که گاز طبیعی روسیه را از خاک بلاروس به لهستان و آلمان انتقال می‌دهد.

رئیس جمهوری بلاروس گفت: درحالی که سوخت گرمایش اروپا از کشور ما می‌گذرد، اما باز هم ما را تهدید می‌کنند، اگر ما تصمیم به قطع جریان گاز طبیعی بگیرم، آن وقت چه خواهد شد؟ من به سران لهستان، لیتوانی و دیگر افراد نادان توصیه می‌کنم که پیش از سخن گفتن، فکر کنند.

بازار گاز اروپا که قیمت‌های آن در هفته گذشته به میزان بی سابقه‌ای بالا رفته، نسبت به هرگونه اختلال در جریان گاز روسیه از مسیر بلاروس، بسیار حساس خواهد بود. اتحادیه اروپا آماده تصویب و اعمال تحریم‌های تازه علیه بلاروس در چند روز آینده می‌شود.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه، با غیرقانونی خواندن تحریم‌های یک جانبه غرب علیه بلاروس، گفت که که مسکو به طور همه جانبه از مینسک دربرابر تحریم‌های یک جانبه اتحادیه اروپا حمایت می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: دستاویز کردن مسائل مهاجرتی برای اعمال تحریم‌های جدید در مورد بلاروس را غیرقابل قبول می‌دانیم.

مساله پناهجویان در مرز لهستان و بلاروس در روز‌های اخیر با حضور هزاران نفر از پناهجویان در این منطقه و تلاش برای ورود غیرقانونی به خاک لهستان که با استقرار نیرو‌های ویژه این کشور ممانعت شده، وضعیت بحرانی یافته است. کمیته مرزی دولتی بلاروس گزارش داد که گروه بزرگی از پناهجویان از کشور‌های آسیایی و آفریقایی به مرز بلاروس با لهستان هجوم آورده اند.

این کمیته با بیان اینکه وضعیت پناهجویان در مرز بلاروس با لهستان همچنان به شدت متشنج است، گفت: بیش از دو هزار پناهجو از جمله تعداد قابل توجهی زن و کودک در مقابل موانع مرزی لهستانی توقف کرده اند و نیرو‌های امنیتی و مرزبانی لهستان به آن‌ها اجازه عبور نمی‌دهند.

اتحادیه اروپا امکان اعمال تحریم‌های جدید در مورد بلاروس را بررسی می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید