رئیسی: ایران، رفع و خنثی کردن تحریم‌ها را همزمان در دستور کار دارد

  • سیاسی
  • سه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ ۹:۳۰
    کد خبر :948971
رئیسی: ایران، رفع تحریم

رئیس‌جمهورگفت:در مذاکرات ایران حرف‌های خود را با منطق و استدلال بیان کرد و آمریکا باید تصمیم بگیرد اما تاخیر می‌کند و زمان را می‌گذراند. ما مصمم هستیم که حقوق ملت را دنبال کنیم و ایران رفع و خنثی کردن تحریم‌ها را همزمان در دستور کار دارد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز (سه‌شنبه سوم) در جمع مدیران ارشد رسانه‌های بین‌المللی عضو اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان اعضای این اتحادیه گفت: بخش قابل توجهی از جمعیت جهان در این دو منطقه قرار دارد. این منطقه دارای یک تمدن و مدنیتی است که به بلندای تاریخ جلوه‌های تمدنی و فرهنگی در این منطقه وجود داشته است.

وی افزود: ماموریت شما به عنوان اصحاب رسانه حفظ هویت مردم این منطقه و حفظ استقلال کشورها و ملت‌ها است. امروز در دنیای اطلاعات و ارتباطات زندگی می‌کنیم و در این دنیا هجوم بسیاری به فرهنگ ملت‌ها به ویژه ملت‌های و کشورهای مستقل می‌شود زیرا می‌‌خواهند آنها را از هویت تهی کنند.

رئیسی با بیان اینکه در مقابل هجوم بی‌رحمانه که نسبت به فرهنگ، استقلال آزادی وجود دارد، نقش رسانه‌ها بسیار مهم و تعیین‌کننده است، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها می‌توانند از چند خصوصیت برخوردار باشند و اولین آن این است که رسانه بتواند برای مردم به عنوان یک جایگاه امید بخش مطرح باشد. رسانه باید برخوردار از صدق و راستی باشد بتوانند به هنگام عمل کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه رسانه باید پیگیر اجرای عدالت باشد گفت:‌ رسانه‌ها باید ادراک درستی را از واقعیت به مخاطبان ارائه کنند و چیزی که خواسته همه ملت‌هاست اجرای عدالت است که رسانه‌ها در پیگیری اجرای عدالت می‌توانند نقش داشته باشند. رسانه باید نه فقط حفظ هویت ملت‌ها را انجام دهد، بلکه باید بتواند ملت ها را در مقابل هجوم ها صیانت و حفظ کند و این رسالت مهمی است که رسانه‌ها به ویژه در این منطقه بر عهده دارد.

رئیس جمهور با اشاره به اقسام ترور تصریح کرد: گاهی ترور شخص انجام می‌شود و گاهی ترور شخصیت‌ها که با تهمت‌ها، افتراها و بیان ناسزا انجام می‌شود؛ گاهی هم ترور اقتصادی است که دشمنان می‌خواهند اقتصاد یک ملت را ترور کند. کلا دشمنان حربه و ابزاری که برای نوع ترور دارند، تحریم است.

رئیسی با تاکید بر اینکه امروز تحریم همان جنگ نظامی دیروز است، گفت: دیروز دشمنان ابزار نظامی به کار می‌گرفتند و امروز ابزار تحریمی، یک موقع هم ترور فرهنگی است که باید خوب شناخته شود که تروریسم فرهنگی به چه شکل است. این نوع از تروریسم به بیان حقایق نمی‌پردازد و تلاش می‌کند حقایق حذف شود و آنچه که حقیقت است در گردانه ارتباطات و اطلاعات وجود نداشته باشد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: گاهی هم این نیست که همه حقایق را نگوید بلکه بخش کم‌اهمیتی از حقایق را مطرح می‌کند، یعنی به حقایق کم‌اهمیت و کم‌وزن می‌پردازد تا حقایق اصلی پنهان بماند و این ترور فرهنگی است.

رئیسی با بیان اینکه کار رسانه یک مأموریت مهم و بسیار خطیری بر عهده اصحاب رسانه است، اظهار کرد: اصحاب رسانه باید بتوانند هویت تمدنی و داشته‌های بسیار ملت‌ها به ویژه در آسیا و اقیانوسیه را نشان دهند؛ ما در این منطقه از نظر نیروی انسانی، سابقه فرهنگی و تمدنی و منابع و ظرفیت‌های اقتصادی، منطقه بسیار غنی‌ داریم.

وی افزود: ظرفیت‌های منطقه هم باید خود ملت آن نشان داده شود و هم با آنها شخصیت دهد تا در مقابل هجوم‌ها و انواع مختلف ترورها که وجود دارد ایستادگی و مقاومت کند و در اینجا رسانه‌ها خیلی می‌توانند نقش داشته باشند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه رسانه باید نگاه مقاومتی در برابر هجوم‌ها را رصد کند و در برابر آن مقاومت کند، گفت: رسانه می‌‌تواند ارزش‌ها و کرامت انسانی را برای ملت‌ها حفظ کند و ماموریت اجرای عدالت در جامعه را بر عهده بگیرد؛ اجرای عدالت یکی از خواسته‌های ملت‌ها است که رسانه‌ها در پیگیری آن می‌توانند نقش ویژه‌ای داشته باشند.

رئیسی با بیان اینکه امروز استکبار به دنبال آن است تا ادراکات مورد نظر خود را به جامعه و مخاطبان تحمیل کند، عنوان کرد: اینکه برداشت درستی از وقایع صورت گیرد، کار رسانه‌های مستقل است نه اینکه آنچه رسانه‌های غربی می‌خواهد را القا کنند؛ امپراتوری رسانه‌ای امروز این است که آنچه آنها می‌خواهند بیان شود.

رئیس جمهور خطاب به اصحاب رسانه خاطرنشان کرد: نقش شما این است که از خشونت، جرایم سازمان یافته، به راه انداختن اختلافات قومی و مذهبی و امور مربوط به قاچاق مواد مخدر و سایر مسائل در رسانه‌ها جلوگیری کنید. امروز دشمنان به دنبال تفرقه افکنی میان ملت‌ها هستند و جنگ امروز، جنگ روایت‌ها است، یعنی از یک حادثه چند روایت متفاوت ارائه می‌شود و برای تشخیص درستی و نادرستی آن باید دنبال واقعیت‌ها رفت.

وی با تاکید بر اینکه امروز دوره یکجانبه گرایی گذشته است، ادامه داد: بعد از دوره یکجانبه گرایی، امروز فصل جدیدی در حال بروز است و قدرت‌های جدیدی در حال خلق در دنیا است. امروز قدرت آمریکایی‌ها در منطقه رو به افول است.

رئیسی با اشاره به اینکه این ائتلاف رسانه‌ای می‌تواند بسیار خوب باشد، گفت: این ائتلاف می تواند در جهت انجام کار حرفه‌ای و متعهدانه به کار گرفته شود و مجموعه متحدی به عنوان اتحادیه در برابر فرهنگ غربی فعالیت کند. نقش مدیریت این مجموعه که در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد، باید بتواند ائتلاف کشورها در منطقه و جهان را به همراه داشته باشد.‌

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه در مذاکرات ما به دنبال حق جمهوری اسلامی ایران هستیم، خاطرنشان کرد: آنچه در این قرارداد امضا شد، متاسفانه با نقض از سوی آمریکایی‌ها همراه بود؛ آمریکا از قرارداد خارج شد و اروپایی‌ها نیز به تعهدات خود عمل نکردند و تنها ایران به تعهدات خود عمل کرد. سازمان انرژی اتمی کشور ما ۱۵ بار رسما اعلام کرده است که فعالیت‌های اتمی ما هیچگونه انحرافی از مسیر ندارد.

وی ادامه داد: در مذاکرات ایران حرف‌های خود را با منطق و استدلال بیان کرد و آمریکا باید تصمیم بگیرد اما تاخیر می‌کند و زمان را می‌گذراند. ما مصمم هستیم که حقوق ملت را دنبال کنیم و ایران رفع و خنثی کردن تحریم ها را همزمان در دستور کار دارد.

رئیس جمهور در پایان با بیان اینکه آمریکایی‌ها در مواجهه با ایران برای چندمین بار دچار خطا و اشتباه در برداشت شدند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز قدرتمندتر از هر زمانی است و حضور بسیار موثری در منطقه دارد و این حضور قدرتمندانه را برای حمایت از مظلومان عالم و مردم تحت ستم و آزادیخواهان ادامه خواهیم داد.

فارس

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید