دیوان محاسبات: پاداش‌های وزارت اقتصاد به برخی استانداران و بانک‌های خصوصی رسید

    کد خبر :652161

دیوان محاسبات اعلام کرد: پاداش‌های مالیاتی به افراد خارج از کارکنان مجموعه وزارت اقتصاد از جمله برخی استانداران، مدیران کل سازمان برنامه و بودجه استان‌ها، یگان‌های انتظامی و کارکنان بانک سپه و پاسارگاد پرداخت شد.

 

دیوان محاسبات در نامه ای خطاب به وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه درآمد اختصاصی وزارتخانه از محل مالیات و جرایم در سال 97 به افرادی غیر از کارکنان این وزارتخانه از جمله استانداران،‌ مدیران کل سازمان‌های برنامه و بودجه استان‌ها یگان‌های انتظامی و کارکنان بانک سپه و پاسارگاد پرداخت شده که تشخیص آن با ابهام روبرو است، خواستار شفاف شدن پرداخت این پاداش‌ها از سال جاری شد.

 

 

در این نامه که 11 آبان ماه به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال شده، آمده است: احتراماً همانگونه که مستحضرید براساس حکم ماده (217) قانون مالیات‌های مستقیم، به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود که یک درصد از وجوهی که بابت مالیات و جرائم موضوع این قانون وصول می‌گردد (به استثنای مالیات بر درامد شرکت‌های دولتی) در حساب مخصوص در خزانه منظور نده و در مورد آموزش و تربیت کارمندان در امور مالیاتی و حسابرسی و تشویق کارکنان و کسانی که در امر وصول مالیات فعالیت موثری مبذول داشته و یا می‌دارند خرج نماید. وجوه پرداختی به استناد این ماده به عنوان پاداش وصولی از شمول مالیات و کلیه مقررات مغایر مستثنی است. همچنین مطابق حکم تبصره (1) ماده (39) قانون مالیات بر ارزش افزوده سه درصد از وجوه واریزی که به حساب‌های موضوع این ماده واریز می‌گردد، در حساب مخصوصی نزد خزانه به نام سازمان امور مالیاتی کشور واریز می‌شود و معادل آن از محل اعتبار اختصاصی که در قوانین بودجه سنواتی منظور می‌گردد در اختیار سازمان مزبور که وظیفه شناسی، رسیدگی، مطالبه و وصول این عوارض را عهده‌دار می‌باشد قرار خواهد گرفت تا برای خرید تجهیزات، آموزش و تشویق کارکنان و حسابرسی هزینه نماید. وجوه پرداختی به استناد این بند به عنوان پاداش وصولی از شمول مالیات و کلیه مقررات مغایر مستثنی است.

 

 

با عنایت به رسیدگی‌های دیوان محاسبات کشور به اسناد حسابداری سال 1397 و مدارک و مستندات پرداخت وجوه یاد شده در مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی و دستگاه‌های اجرایی زیر مجموعه، مشخص گردید پاداش‌های مذکور بعضا به افراد خارج از کارکنان مجموعه آن وزارت پرداخت گردیده که فاقد هرگونه مستندات مربوط به نحوه تشخیص مقام مجاز موضوع ماده (17) قانون محاسبات عمومی می‌باشد. از جمله این پرداخت‌ها می‌توان به پرداخت‌های انجام شده به برخی استانداران، معاونین استاندار، مدیران کل سازمان برنامه و بودجه استان‌ها، برخی از دادستان‌های استان، روسای دانشگاه‌ها، یگان‌های انتظامی و برخی کارکنان بانک سپه و پاسارگاد اشاره نمود.

 

 

نظر به مسئولیت مقامات مجاز آن وزارتخانه و دستگاه‌های اجرایی زیر مجموعه در تشخیص صحیح و صدور مجوز پرداخت پاداش از محل درآمدهای اختصاصی، به پیوست ضمن ارسال فرم‌های درخواست پاداش جهت کارکنان و کسانی که در امر وصول مالیات فعالیت موثری مبذول داشته و یا می‌دارند، خواهشمند است دستور فرمایید ترتیبی اتخاذ نمایند که در پرداخت‌های سال جاری و بعد از آن فرم‌های مذکور توسط واحد درخواست کننده تکمیل و توسط مقام مجاز به تایید رسانده و همراه با نامه مجوز پرداخت پاداش از محل اعتبارات اختصاصی وزارت امور اقتصادی و دارایی و دستگاه‌های اجرایی زیر مجموعه، به ذی‌حسابی دستگاه ارسال فرمایند.

 

خاطرنشان می‌سازد از ابتدای آذرماه سال جاری، کلیه اسناد حسابداری پرداخت وجوه موضوع درآمدهای اختصاصی یاد شده در صورت وجود فرم‌های تکمیل و تایید شده فوق، مورد پذیرش و تایید حسابرسان این دیوان قرار خواهد گرفت.

 

 

به گزارش فارس، سال 97 سیدکامل تقوی نژاد که پیشتر مدیرعامل بانک سپه بود و اکنون معاون وزیر بهداشت است ریاست سازمان امور مالیاتی را برعهده داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید