دیدار دیپلمات‌های آمریکایی با رئیس جمهور ونزوئلا؛ آیا نفت ونزوئلا اهرم فشار بر روسیه خواهد شد؟

    کد خبر :893732
نیکلاس مادورو

برای نخستین بار از سال 2019، یک هیئت آمریکایی با رئیس‌جمهور ونزوئلا دیدار کرده است. هم‌زمانی این دیدار با ممنوعیت واردات نفت روسیه به آمریکا و رایزنی‌ها غرب برای تحریم بخش انرژی روسیه، مورد توجه تحلیل‌گران قرار گرفته است.

«بازتاب»؛ آرش صفار- با ادامه جنگ در اوکراین، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در ادامه تلاش‌های خود برای تحت فشار قرار دادن اقتصاد روسیه، وارادات نفت و گاز این کشور به آمریکا را ممنوع کرد.

با توجه به اینکه بایدن اعلام کرده است این تحریم‌ها با موافقت نمایندگان هر دو حزب در کنگره اعلام شده است، انتظار می‌رود ممنوعیت واردات نفت و گاز روسیه به آمریکا، با تصویب کنگره به قانون تبدیل شود.

«بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس نیز اعلام کرده است که کشورش تا پایان اوت 2022، واردات نفت و فرآورده‌های آن از روسیه را قطع و ممنوع خواهد کرد.

این در حالی است که آلمان، که بیش از سایر کشورهای اروپایی به واردات حامل‌های انرژی از روسیه وابسته است، اعلام کرده اتحادیه به به نفت و گاز روسیه نیاز دارد.

روسیه نیز نسبت به افزایش قیمت نفت تا 300 دلار و پیامدهای فاجعه‌بار تحریم نفتی روسیه برای اقتصاد جهانی هشدار داده است.
هم‌زمان، در روزهای اخیر یک هیئت از دیپلمات‌های آمریکایی به ونزوئلا سفر و با «نیکلاس مادورو»، رئیس جمهور این کشور دیدار کرده‌اند.

مادورو این دیدار را توأم با احترام، صمیمانه و بسیار دیپلماتیک توصیف کرد و از موافقت با دستور کار مورد نظر طرف آمریکایی خبر داد.

هر چند مادورو به اینکه این دستور کار چیست و در مذاکرات درباره چه موضوعاتی صحبت شده است، اشاره‌ای نکرد، پیش‌تر «جین ساکی»، سخنگوی کاخ سفید هدف از سفر دیپلمات‌های آمریکایی را بررسی دو موضوع امنیت انرژی و پرونده شهروندان امریکایی زندانی در ونزوئلا عنوان کرده بود.

این در حالی است که از سال 2019، ایالات‌متحده با متهم کردن مادورو به تقلب در انتخابات، سفارت خود در کاراکاس را تعطیل کرده و «خوان گوایدو»، رقیب راست‌گرای مادورو را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت شناخته بود؛ واشنگتن همچنین به دلیل سرکوب معترضان به نتایج انتخابات از سوی دولت ونزوئلا، این کشور را تحریم کرده بود.

به نظر می‌رسد ایالات‌متحده تلاش دارد تا با پیشبرد برخی توافقات با ونزوئلا، امکان افزایش تولید و عرضه نفت ونزوئلا به بازار جهانی را فراهم کند تا از این طریق امکانات خود برای فشار بر روسیه را افزایش دهد.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه ونزوئلا یکی از متحدان روسیه در آمریکای لاتین محسوب می‌شود، این گمانه مطرح شده است که اهداف آمریکا از دیدار با مقام‌های ونزوئلایی صرفا به موضوع نفت محدود نمی‌شود و نشان‌دهنده نگرانی‌های امنیتی آمریکا از روابط ونزوئلا-روسیه است.

به هر حال قرار است دیدارهای دیپلماتیک میان آمریکا و ونزوئلا ادامه پیدا کند. باید دید آیا ونزوئلا می‌تواند از این فرصت برای ورود مجدد به بازار انرژی بهره بگیرد و آیا قادر خواهد بود میان نیازمندی‌های اقتصادی خود و روابط با با روسیه توازنی ایجاد کند یا خیر.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید