دو نکته مهم تاجگذاری 100 میلیون پوندی چارلز سوم

    کد خبر :992756
تاجگذاری 100 میلیون پوندی "چارلز سوم"

یکی از اصلی‌ترین نکاتی که معترضان بریتانیایی نسبت به برگزاری مراسم تجملاتی تاجگذاری چارلز سوم مطرح می کردند این بود که چرا وقتی بریتانیا با مشکلات جدی اقتصادی و برگزاری اعتراضات و اعتصابات روبه رو است، دربارِ پادشاهی 100 میلیون پوند از منابع مالی عمومی این کشور را صرف برگزاری یک مراسم تاجگذاری می کند؟

بازتابروز شنبه گذشته، چارلز سوم که پس از فوت مادرش ملکه الیزابت دوم، کرسی پادشاهی بریتانیا را تصاحب کرده بود، به صورت رسمی در کلیسای وست مینستر لندن، مراسم تاجگذاری خود را انجام داد. مراسمی که بر اساس برخی برآوردها، چیزی در حدود 100 میلیون پوند هزینه در پی داشته و در واقع گرانترین مراسم تاجگذاری در تاریح بریتانیا بوده است.

با این حال، 2 نکته مهم در بحبوحه برگزاری مراسم تاجگذاری پادشاه جدید بریتانیا بیش از همه نظر بسیاری از ناظران و تحلیلگران و همچنین افکار عمومی را به سمت خود جلب کرده است:

نخست اینکه قبل از برگزاری مراسم تاجگذاری چارلز سوم، اعتراضات گسترده ای در شهر لندن و البته دیگر مناطق بریتانیا در انتقاد به هزینه های سنگین برگزاری مراسم تاجگذاری انجام شد. مردم این کشور که در سال های اخیر به دلایلی نظیر پاندمی کرونا، خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) و البته وقوع جنگ اوکراین، با چالش های جدی اقتصادی دست و پنجه نرم کرده و می کنند و شدیدا نسبت به این موضوع که هزینه های برگزاری مراسم تاجگذاری چارلز سوم باید از جیب آن ها پرداخت شود، معترض بوده و هستند.

حتی اخیرا شاهد برگزاری اعتراضات و اعتصابات گسترده در شهرهای مختلف بریتانیا از سوی کارگران و کارمندان بریتانیایی در اعتراض به سیاست های اقتصادی دولت این کشور بوده ایم. معترضان بر این باورند که دولت از آن ها حمایت اقتصادی نمی کند و صرفا در خدمت منافع ثروتمندان است.

در روزهای اخیر نشریات مختلف بریتانیایی نیز گزارش های متعددی را منتشر کرده اند و به طرح این سوال پرداخته اند که دربار بریتانیا چه منابع درآمدی دارد و چرا در این رابطه اجازه انجام تحقیقات شفاف و روشن داده نمی‌شود. اساسا شاید به همین دلیل هم باشد که طبق نتایج نظرسنجی های برخی موسسات تحقیقاتی در بریتانیا نظیر YouGov، شاهد بوده ایم که بیش از 70 درصد مردم بریتانیا اعلام کرده اند که علاقه ای به تماشای برگزاری مراسم تاجگذاری چارلز سوم ندارند. از این رو، برگزاری مراسم تجملی تاجگذاری چارلز، احتمالا بر میزان اصطکاک میان افکار عمومی بریتانیا و دستگاه سلطنت این کشور خواهد افزود.

دوم اینکه، برگزاری مراسم تاجگذاری چارلز سوم بار دیگر به ویترینی جهت نمایش برخی اتفاقات خاص نیز تبدیل شد که شاید عینی ترین آن را بتوان در بی توجهی هری فرزند پادشاه بریتانیا در نشستن بر صندلی که به وی اختصاص داده شده بود، مشاهده کرد.

بی توجهی شاهزاده هری به تاجگذاری

صندلی رسمی شاهزاده هری نزدیک برادرش ویلیام که اکنون ولیعهد بریتانیا است، قرار داشت . او حتی مراسم را زودتر از آن چیزی که تصور می شد ترک کرد. جالب تر اینکه همسر رنگین‌پوستِ هری یعنی مگان مارکل نیز که پیشتر در موضع‌گیریهای مختلفی، دربار بریتانیا و اعضای خانواده سلطنتی انگلستان را نژادپرست توصیف کرده بود هم از حضور در مراسم تاجگذاری چارلز سوم خودداری کرد. در این میان، جو بایدن نیز در مراسم تاجگذاری شرکت نکرد که این مساله هم اما و اگرهای فراوانی را در مورد دلایل این مساله برانگیخته است.

البته که حضور همسر زیلِنسکی به همراه نخست وزیر اوکراین در مراسم تاجگذاری چارلز سوم نیز با اعتراضات زیادی از سوی اوکراینی ها همراه شده و آن ها انجام این اقدام آن هم در زمانی که اوکراین درگیرِ جنگ و خونریزی است را نوعی بی توجهی به واقعیت های کشورشان ارزیابی کرده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید