دولت گندمکاران را ناامید کرد

    کد خبر :748072

با احتساب تورم و افزایش سرسام‌آور قیمت نهاده‌های کشاورزی انتظار می‌رفت حداقل نرخ خرید تضمینی گندم کمتر از ۴۵۰۰ تومان نباشد اما در نهایت نرخ خرید تضمینی از سوی دولت چهار هزار تومان اعلام شد. نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی گندم ۵۵۰۰ تومان بود و مجلس خواستار این شده بود که نرخ خرید تضمینی گندم کمتر از ۴۵۰۰ تومان نباشد. نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید ۱۵۰۰ تومان پایین‌تر از قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی و ۵۰۰ تومان پایین‌تر از نرخ مجلس است.

در حالی که چشم امید کشاورزان به جلسه دیروز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت دوخته شده بود، باز هم امیدشان ناامید شد. کشاورزان خواستار تعیین نرخی عادلانه برای خرید تضمینی محصولات‌شان بودند. آنها از بی‌توجهی دولت به کشاورزان گلایه‌مند هستند و بر این باورند که دیوار کشاورزان همیشه کوتاه بوده و این قشر در سیبل جبران کسری بودجه دولت قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت کودهای شیمیایی و روند ادامه‌دار صعودی نرخ نهاده‌های کشاورزی، هزینه تولید را به طرز بی‌سابقه‌ای برای کشاورزان بالا برده و کاشت محصولات کشاورزی برای آنها هیچ توجیه اقتصادی ندارد. کشاورزان با این شرایط ترجیح می‌دهند با تغییر کاربری از کاشت کالاهای استراتژیکی چون گندم صرف‌نظر کرده و لااقل معیشت خود و خانواده‌شان را تا حدودی بهبود بخشند. در نهایت می‌توان گفت که تعیین نرخ چهار هزار تومانی برای خرید تضمینی گندم موجب دامن زدن به گرانی محصولات کشاورزی خواهد شد.

در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که دیروز با حضور رییس‌جمهور برگزار شد نرخ خرید تضمینی گندم نیز تعیین شد. در این جلسه، پس از ارائه گزارش دستگاه‌های مرتبط در خصوص تامین گندم کشور و اقدامات انجام‌شده برای تداوم خودکفایی و ارائه به صرفه‌تر نان به مردم، قیمت خرید تضمینی گندم که پیش از این در شورای اقتصاد مورد تایید قرار گرفته بود، برای سال زراعی آینده، چهار هزار تومان تعیین شد.

حسن روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت هدایت و مدیریت نقدینگی را به عنوان اولویت اول اقتصاد کشور مورد تاکید قرار داد و گفت: همه بخش‌های دولت از تمامی روش‌ها و ظرفیت‌ها در این موضوع برای کنترل تورم و هدایت منابع به سمت تولید استفاده کنند. رییس‌جمهور به موضوع تامین ارز برای کالاهای ضروری و معیشتی مردم و مواد اولیه کارخانجات در راستای استمرار جریان تولید اشاره کرد و افزود: با توجه به اقدامات انجام‌شده در جهت تحقق اهداف صادراتی و بازگشت ارز حاصل از آن به چرخه اقتصاد کشور، همکاری نزدیک‌تر با همسایگان و بازارهای هدف صادراتی، در راستای تامین نیازهای ارزی تولیدکنندگان مورد توجه قرار گرفته است. وی همچنین ایجاد توازن در بودجه، بدون خلق نقدینگی و پولی کردن کسری را یکی از سیاست‌های مهم دولت برشمرد و با اشاره به هدف دشمنان برای بر هم زدن توازن بودجه از طریق فشار حداکثری و کاهش درآمدهای نفتی تاکید کرد: با تدابیر اتخاذ شده خصوصا فروش اوراق خزانه به عنوان یک روش منطقی و مقبول در اقتصادهای جهان اجازه ندادیم کسری بودجه باعث افزایش نقدینگی و تورم بر جامعه در سال جاری شود.

تعیین قیمت ۲۷۰۰ تومانی کنجاله سویا در بنادر

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت اعلام کرد: ستاد تنظیم بازار قیمت کنجاله سویا را در بنادر ۲۷۰۰ تومان تعیین کرد و بانک مرکزی باید هزینه‌های مرتبط با نقل‌وانتقال ارز و کارمزد را در قالب فیش خدمت برای واردکننده لحاظ کند.

محمدرضا کلامی در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار در خصوص نهاده‌های دام و طیور اظهار کرد: از ابتدای سال تا ۲۹ شهریورماه، چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن واردات ذرت داشتیم که تامین این ماده نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۲۳ درصد بیشتر است. مصرف سالانه ذرت ۱۰ میلیون تن است که ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن از محل واردات و ۸۰۰ هزار تن دیگر از محل تولید داخلی تامین می‌شود.

افزایش ۱۷ درصدی تخصیص ارز روغن خام

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت در خصوص روغن خام، دانه‌های روغنی و کنجاله سویا نیز گفت: خوشبختانه روند تخصیص ارز برای واردات این کالاها توسط بانک مرکزی مثبت شده و تخصیص ارز روغن خام نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد و کنجاله سویا پنج درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه مجموع موجودی کالاهای اساسی بنادر کشور بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن است، گفت: این موجودی قبلا چهار میلیون تن بوده است. همچنین مصوبه ستاد اقتصادی دولت مبنی بر اینکه واردکنندگان به شیوه اعتباری می‌توانند کالای خود را وارد کشور کنند، باعث شده بخش خوبی از کالاها از بنادر بارگیری شود. سخنگوی ستاد تنظیم بازار در خصوص کنجاله سویا نیز اعلام کرد: ستاد تنظیم بازار قیمت کنجاله سویا را در بنادر ۲۷۰۰ تومان تعیین کرد. البته این قیمت مشروط بر این است که بانک مرکزی هزینه‌های مرتبط با نقل‌وانتقال ارز و کارمزد را حتما در قالب فیش خدمت برای واردکننده لحاظ کند تا واردات این محصول با صرفه اقتصادی باشد و انگیزه‌های لازم برای تامین این کالا فراهم شود.

البته این مبلغ در جلسه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار تعیین شد به طوری که نرخ مصوب هر کیلو دانه روغنی سویا از ۲۴۱۵۰ به ۲۶۵۰ تومان و کنجاله سویا از ۲۴۵۰ به ۲۷۰۰ تومان افزایش پیدا کرد. سازمان حمایت نیز در این جلسه مکلف شده بود تاثیر اصلاح نرخ این نهاده‌ها را بر قیمت محصولات نهایی مانند مرغ محاسبه کند و به کارگروه تنظیم بازار ارائه دهد تا این کارگروه در راستای حمایت از تولید و استمرار آن در قالب مجوزی به کارگروه تنظیم بازار استان‌ها ابلاغ کند.

گرانی دوباره شیر و گوشت مرغ

 

با توجه به افزایش قیمت کنجاله سویا از ۲۴۱۵ به ۲۶۵۰ تومان در جلسه کارگروه تنظیم بازار تصمیم‌گیری شد وزارت جهاد کشاورزی قیمت جدید تخم‌مرغ، مرغ و شیرخام و … را پیشنهاد و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نرخ آنها را محاسبه کرده تا تصمیم‌گیری و ابلاغ شود.

بنا بر این گزارش همواره بعد از افزایش قیمت شیرخام به فاصله کمی قیمت انواع لبنیات نیز افزایش می‌یابد. قیمت مصوب لبنیات نیز در سال جاری یک مرتبه به صورت رسمی افزایش یافته بود. با افزایش قیمت رسمی کنجاله زمینه برای افزایش دوباره قیمت شیرخام و به تبع آن لبنیات در سال جاری فراهم شد.

توزیع نهاده‌های طیور هدفمند می‌شود

بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد در راستای هدفمندی توزیع نهاده‌های تولیدکنندگان گوشت مرغ و تخم‌مرغ هدفمند شود. بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد در راستای هدفمندی توزیع نهاده‌ها بین تولیدکنندگان گوشت مرغ توزیع نهاده را هدفمند و میان تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ و دریافت نهاده‌ها رابطه برقرار کند. در اهم مباحث و مصوبات کارگروه تنظیم بازار آمده است: وزارت جهاد کشاورزی در راستای توزیع هدفمند نهاده‌ها و جلوگیری از هدررفت منابع ارزی کشور، اقدامات لازم را برای برقراری تعادل بین میزان نهاده‌های دریافتی و میزان تولید توسط واحدهای تولیدی گوشت مرغ و تخم‌مرغ در سامانه بازرگاه در اسرع‌وقت پیش‌بینی و عملیاتی کند.

افزایش قیمت خرید توافقی گوشت داخلی

این در حالی است که رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران با تاکید بر لزوم حذف ارز دولتی از واردات نهاده‌های دامی گفت: شرکت پشتیبانی امور دام، قیمت خرید گوشت از دامداران را به ۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داد. سیداحمد مقدسی درباره آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی اظهار کرد: مسوولان وعده داده‌اند که در این زمینه تدابیر لازم را به کار بگیرند و قرار است که اتفاقات جدیدی در این حوزه رخ دهد ضمن اینکه ایرادات سامانه بازارگاه نیز رفع شده و باید دید که مجموع این اتفاقات چه نتیجه‌ای طی روزهای آینده خواهد داشت.

وی با بیان اینکه دولت نمی‌تواند صددرصد نهاده‌های مورد نیاز صنعت دام و طیور را تامین کند، گفت: تاکنون دولت موفق شده حدود ۵۵ درصد نهاده‌های دام و طیور را تامین کند و نصف نیاز تامین نشده که این مساله باعث ایجاد کمبود و بروز چالش در بازار نهاده‌های دامی شده است. مقدسی با انتقاد از اصرار مسوولان برای تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های دامی گفت: اگر سویا را با ارز آزاد وارد کنیم، برایمان ارزان‌تر از قیمتی تمام می‌شود که در حال حاضر از بازار می‌خریم.

به عبارت دیگر، اگر سویا با ارز آزاد وارد شود نهایتا ۱۳ هزار تومان تمام می‌شود در حالی که هم‌اکنون قیمت این نهاده در بازار ۱۵ هزار تومان است. وی تصریح کرد: بنابراین دولت باید اقدام به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات نهاده‌های دامی کند چراکه این روند به شدت به تولید آسیب زده و در صورت تداوم، باعث ورشکستگی و نابودی تولید می‌شود.

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خرید توافقی دام‌های انباشت‌شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام گفت: پیش از این شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده بود هر کیلوگرم گوشت بدون استخوان گوساله را به صورت کارتنی ۷۰ هزار تومان خریداری می‌کند که با اعتراضات انجام شده از حدود دو هفته پیش این رقم را به ۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر داده است اما این رقم منصفانه و معقولی نیست چراکه اگر دولت بخواهد همین نوع گوشت را با همین شرایط وارد کند، کمتر از ۹۰ هزار تومان برای دولت تمام نمی‌شود. او ادامه داد: معتقدیم قیمت خرید از دامداران داخلی نیز باید حداقل بین ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان باشد.

منبع: جهان صنعت

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید