دولت با مشکلات اقتصادی برخورد سیاسی می‌کند

    کد خبر :666583

کارشناس مسائل سیاسی گفت: به نظر می رسد عزمی برای حل مشکلات وجود ندارد و اگر وجود داشت حداقل در مورد نظارت و سپس در جلوگیری از تورم ها اقداماتی انجام می داد.

 

حمیدرضا ترقی کارشناس مسائل سیاسی، در گفت و گو با فارس، با اشاره به اقدامات دولت در راستای تأمین معیشت مردم در شرایط کنونی اظهار داشت: دولت در درجه اول نیازمند اراده ای برای حل این مشکلات دارد، به نظر می رسد، تا اراده‌ای نباشد و از کنار اعتراضات مردمی، بی تفاوت بگذرد، طبیعتا نمی‌تواند این مشکلات را حل کند.

 

وی با اشاره به ناآرامی‌های آبان ماه گذشته ادامه داد:‌ یکی از توصیه های مقام معظم رهبری در فردای شروع آن حوادث این بود که دولت مانع افزایش گرانی ها و فشار روی اقشار ضعیف جامعه شود. متأسفانه دولت این اقدام را دیر انجام داد و باید پیش از اعلام افزایش نرخ بنزین،‌ وجهی را به حساب مردم واریز می کرد تا این امر به نوعی بازدارنده می شد.

 

دولت نتوانست وعده‌اش را محقق کند

 

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: تا کنون علی رغم قول های دولت، شاهد تحقق هیچ وعده‌ای نبودیم و دولت نتوانسته است مانع افزایش قیمت ها و گرانی شود و همچنان قیمت ها در حال رشد است. مردم دیگر اعتمادی به اینکه دولت قادر به حل مشکلات است، ندارند؛ چراکه بارها دولت اعلام کرده است که جلوی افزایش قیمت ها را خواهد گرفت اما تا کنون هیچ اتفاقی را شاهد نبودیم.درواقع دولت فقط توجیه می کند.

 

وی بیان کرد: به نظر می رسد عزمی برای حل مشکلات وجود ندارد و اگر وجود داشت حداقل در مورد نظارت و سپس در جلوگیری از تورم ها اقداماتی را انجام می داد. متأسفانه قیمت ها در بخش هایی رشد می کند که هیچ ربطی به افزایش قیمت بنزین ندارد. دولت باید هرچه زودتر وارد عمل شود.

 

دولت نظارت دقیقی بر قیمت ها ندارد

 

ترقی اظهار داشت:‌ عملیات ملموسی از سوی تعزیرات دولتی را شاهد نبودیم و تنها می‌گویند که پرونده‌ها جمع آوری و نتایج بررسی می شود؛ درحالی که گزارش هیچ کدام از پرونده ها در خصوص افزایش قیمت ها به مردم داده نمی‌شود و از طرفی هم مردم به طور ملموس در جامعه شاهد افزایش قیمت ها هستند. مردم اعتمادی به دولت ندارند که عزم و اراده ای برای حل مشکلات داشته باشد.

 

وی بیان کرد: مجلس هم متأسفانه در رابطه با این نظارت‌ها هیچ نقشی را ایفا نمی کند و برخوردی را در بحث استیضاح ها شاهد نیستم و استیضاح ها بیشتر از آنکه به سمت وزیر صمت باشد،‌به سمت وزیر نفت است. مجلس در این زمینه متأسفانه کم کاری می کند و از اهرم ها و ابزارهایش را برای نظارت و عدم توجه دولت به این تورم استفاده نمی کند.

 

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد:‌ طبیعتا مردم از نمایندگان مجلس که وکلای شان هستند، انتظاراتی دارند تا صدای اعتراضات شان را به مسئولان برسانند.

 

وی بیان کرد:‌ استفاده از اقتصاددانان یکی از راهکارهایی است که دولت باید از آن بهره مند شوند. همچنین گزارش های ارائه شده بانک مرکزی از معوقات بانکی مربوط به 100 شخصیت حقیقی و حقوقی باید مورد بررسی قرار بگیرد که میزانش اندازه دوبرابر درآمد دولت از محل افزایش نرخ بنزین بدست می‌آید.

 

ترقی اظهار داشت:‌ معافیت سلبریتی ها یکی از اشتباهات بود چراکه که مبلغ قابل توجهی است و دولت متأسفانه اولویت را در این مسائل رعایت نمی‌کند و در آستانه انتخابات بیشترین برخوردش سیاسی است تا اقتصادی. یقینا برای حل مشکلات مردم باید در سیاست گذاری و برنامه هایش تغییر قابل توجهی دهد.

 

وی افزود: دولت عنوان کرده است که یارانه جبرانی را واریز کرده ایم درحالی که کمتر شاهد چنین مسأله ای هستیم. نه تنها یارانه بخش اعظمی از مردم واریز نشده، بلکه شش میلیون خانواده نسبت به عدم واریزها اعتراضاتی داشته اند. یکی از قشرهایی که آسیب می بینند، قشر محروم و آسیب پذیر جامعه است و دولت باید توجه ویژه ای به آنها داشته باشد.

 

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد:‌ بیشترین فشار روی قشر ضعیف جامعه است و بیشترین فشار را تحمل می کنند. دولت اعلام کرده که 25 درصد اعتبارات دستگاه‌های حمایتی را نمی تواند پرداخت کند و این موضوع برای قشر ضعیف مشکل درست می کند. دولت در جاهایی که نباید هزینه کند و اولویتی ندارد،‌ متأسفانه هزینه می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید