تاثیر دنیای مجازی در بهبود بیماری های روحی

    کد خبر :913579
تاثیر دنیای مجازی در بهبود بیماری های روحی

جدیدترین اپلیکیشن های دنیای مجازی پس از تغییر نام فیس بوک به «متاورس» سر و صدای زیادی به پا کرد. اکنون می توان به این جهان های مجازی سه بعدی از طریق عینک های دنیای مجازی، تلفن های همراه، رایانه های رومیزی و پلتفرم های بازی دسترسی داشت و می توانید تجربیاتی را در آنها داشته باشید که واقعیت را به شکلی بزرگ و هیجان انگیز شبیه سازی می کنند.

اما امروزه دانشمندان به دنبال امکان توسعه این فناوری برای استفاده در زمینه سلامت روان و درمان اختلالات روانی مانند فوبیا، درد مزمن و افسردگی هستند.

شاید تعجب آور به نظر برسد، اما دنیای مجازی درمانی واقعا یک فناوری جدید نیست و از دهه نود اما با تکنیک های بسیار ساده تر، برای درمان برخی اختلالات روانی استفاده می شود. اما امروزه دانشمندان به دنبال موثرتر و واقع بینانه تر کردن فضای مجازی هستند.

در این گزارش توضیح می دهیم که درمان با استفاده از دنیای مجازی چیست، چگونه انجام می شود و از چه مواردی می تواند بهره مند شود.

درمان با استفاده از دنیای مجازی چیست و چگونه انجام می شود؟

دنیای مجازی درمانی نوعی از مواجهه درمانی است که برای درمان اختلالات روحی و روانی استفاده می شود.

این کار با مواجهه با موقعیت‌های ترسناک، افکار و احساساتی که باعث ایجاد اختلال در فرد می‌شود، انجام می‌شود. برای مؤثر بودن درمان، بسیار مهم است که افراد با موقعیتی مواجه شوند که از نزدیک آنچه را که بیشتر از همه از آن می ترسند، به تصویر می کشد البته در یک محیط مجازی امن.

درمانگر به جای برقراری ارتباط رودررو با درمانگر، در فضای مجازی از طریق یک صفحه نمایش ثابت روی سر و یک دستگاه مانند عینک با درمان پذیر تعامل می کند.

برای کسی که آسیب روحی دیده یا دچار تشویش و اضطراب است، ممکن است احساس راحتی نداشته باشد که به طور مستقیم با او صحبت شود. اما وقتی او در خانه است و یک عینک می زند یا با یک دستگاه در دنیای مجازی متصل می شود، ممکن است بیشتر به درمان بپردازد.

درمان فوبیا با استفاده ازدنیای مجازی

فوبیا را با استفاده از دنیای مجازی و بر اساس شبیه سازی موقعیت و یا شیئی که بیمار از آن می ترسد، درمان کرد.

به عنوان مثال، از بالکن ها و پشت بام های مجازی برای درمان افراد مبتلا به آکروفوبیا (ترس از ارتفاع) استفاده می شود.

درمان معمولا با تخیل چیزی که بیمار از آن می ترسد، شروع می شود و سپس به تدریج حضور فیزیکی فوبیا افزایش می یابد. با گذشت زمان، بیمار احساس کنترل بر ترس های خود و توانایی سازگاری و مقابله با آنها را پیدا می کند.

مزایای درمان در دنیای مجازی

کنترل مستقیم محیط و سطح قرار گرفتن در معرض آن. به عنوان مثال، هنگام درمان ترس از پرواز، ارتفاع، سرعت و مدت زمان را می توان به تدریج متناسب با وضعیت بیمار کنترل کرد.

تنظیمات را می‌توان متناسب با گنجاندن آیتم‌ها، صداها و حتی بوهایی از گذشته و تجربیات گذشته بیمار به‌طور باورنکردنی شخصی سازی کرد.

درمان می تواند سازگارتر باشد و می تواند تکرار شود و همچنین کند یا تسریع شود.

محرک ها را می توان به تدریج وارد روند درمان کرد و در صورت نیاز حذف کرد. به عنوان مثال می توان با ترس از عنکبوت ها به طور دقیق مقابله کرد و در صورت نیاز آن را متوقف کرد.

نرم‌افزاری که از این فناوری استفاده می‌کند، از طریق روش‌های مختلف، اپلیکیشن‌ها، وب‌سایت‌ها و عینک‌های مختلف به طور فزاینده‌ای برای استفاده، آسان و در دسترس می‌شوند.

جلسات برای پخش مجدد در دسترس هستند و نتایج را می توان برای ارزیابی مداوم جمع آوری کرد.

دنیای مجازی ممکن است تنها گزینه درمانی برای برخی از اختلالات، مانند هواهراسی یا مواجهه با مخاطبان زیاد باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید