دلیل عدم نمایش قیمت پایانی در بازار فرعی بورس کالا

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ ۱۴:۱۲
    کد خبر :99282

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بر أساس دستورالعمل انجام معاملات بازار فرعی به دلیل انجام معاملات اموال غیر منقول در این بازار قیمت های پایانی گزارش نمی شوند که با توجه به تداوم عرضه محصولات خارج از گونه پتروشیمی یقینا به مرور مشکلاتی از این دست مرتفع خواهد شد.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد آنلاین با اشاره به کارکرد های بورس کالا گفت: بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان اصلی بازار سرمایه با هدف بهبود عملکرد، تسهیل فرایند توسعه و گسترش فعالیت های اقتصاد ملی در بازارهای داخلی و بین المللی با راه اندازی تالار معاملات فرعی در کنار بازار معاملات کالای فیزیکی و مشتقه می تواند زمینه ساز تحولاتی چشمگیر در اقتصاد کشور باشد.

امیر مسعود پرور گفت: این بازار با هدف تسهیل در فرایندهای پذیرش و إیجاد امکان برای انجام معاملات کالاهایی که به صورت موردی عرضه می شوند در سال ١٣٩٣ راه اندازی شد. در این بازار کالاهایی نظیر محصولات کشاورزی و وارداتی، پتروشیمی و صنعتی، اموال غیرمنقول و قراضه که مشخصات آنها در هر بار عرضه ممکن است تغییر یابد مورد معامله قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه مهمترین مزایای این بازار کشف قیمت شفاف، کاهش هزینه های معاملات، امکان نظارت متمرکز و دقیق بر معاملات است ، افزود: کاهش ریسک و نیز کاهش معایب ناشی از اجرای روش های سنتی مزایده، امکان ورود کالاهای جدید به بورس، تداوم عرضه ها توسط عرضه کنندگانی که شرایط پذیرش و معامله کالا در بازار فیزیکی ر ا از دست می دهند، استفاده از معافیت مالیاتی موضوع قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی را می توان از دیگرمزایای این بازار برشمرد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه با توجه به اینکه در این بازار بررسی و موافقت با عرضه کالا مستقیما توسط مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالا انجام می گیرد سرعت بخشیدن به مراحل پذیرش و درج نام کالا در تابلوی معاملاتی از مهمترین مزایای بازار فرعی محسوب می شود این درحالی است که فرایند پذیرش در تالار اصلی برای کالاهای جدید زمان بیشتر و موافقت سازمان بورس را می طلبد.

وی با بیان اینکه انجام معاملات در این تالار همانند تالار فیزیکی به روش حراج حضوری می باشد،افزود: از زمان الزام بورس مبنی برعرضه محصولات خارج از گونه پتروشیمی در تالار فرعی این بازار رونق بیشتری گرفته است.نکته حایز اهمیت عدم نمایش قیمت های پایانی در آمار معاملات ارایه شده در سایت بورس کالا است که بر أساس دستورالعمل انجام معاملات بازار فرعی به دلیل انجام معاملات اموال غیر منقول در این بازار قیمت های پایانی گزارش نمی شوند که با توجه به تداوم عرضه محصولات خارج از گونه پتروشیمی یقینا به مرور مشکلاتی از این دست مرتفع خواهد شد.

مسعود پرور یادآور شد : راه اندازی بازار فرعی بورس کالا را می توان گام مهمی در توسعه این رکن بازار سرمایه دانست که با تسهیل شرایط پذیرش کالاها میتواند در معرفی محصولات نوین به طیف وسیعی از تولیدکنندگان و بازرگانان خدمت رسانی کرده و پاسخگوی نیازهایشان باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید