مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد

دلیل عدم رغبت خانواده‌های ایرانی برای استفاده از مهدهای کودک

    کد خبر :266650

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور از فعالیت بیش از ۱۶ هزار مهدکودک و بهره‌مندی حدود ۷۰۰ هزار کودک از این خدمات در سراسر کشور خبر داد.

محمد نفریه در گفت‌وگو با ایسنا، از فعالیت ۷۵۰۰ مورد از مهدهای کودک در روستاها و قسمت‌های حاشیه‌نشین شهرها خبر داد و گفت: با وجود اینکه کمتر از ۳۰ درصد از جمعیت کشور در مناطق روستا نشین سکونت دارد، بیش از ۴۰ درصد مهدهای کودک در روستاها مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه در مهدهای کودک بر اساس مراحل رشد و تکامل ۵ محور مورد توجه قرار می گیرد، افزود: بهداشت، تغذیه، آموزش، نگهداری و ایمنی جزو ۵ محور اصلی هستند که در مهدهای کودک دنبال می‌شوند و باید در این حیطه خدمات مختلفی به کودکان داده شود.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی با بیان اینکه ۸ سال نخست زندگی تحت عنوان سالهای طلایی نام دارد،اظهار کرد: کشورهای توسعه یافته، به ویژه ۸ سال نخست زندگی را برای رشد و تکامل یکپارچه کودک مورد توجه قرار می دهند و این سالها تحت عنوان سالهای طلایی نام نهاده و برنامه های خاصی نیز برای آن در نظر گرفته‌اند.

به گفته نفریه، در کشورهای توسعه یافته سالانه ۲ تا ۳ درصد از GDP (تولید ناخالص داخلی)، برای کودکان هزینه می شود تا خدمات مختلفی را در اختیار آنها قرار دهند؛ این درحالیست که در کشور ما این بودجه به کودکان تعلق نمی گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر در کشور ما آموزش کاملا غیر اجباری است و خانواده ها باید هزینه آموزش را چه در مهدکودک و چه در پیش دبستانی و دبستان پرداخت کنند، به همین دلیل هم هست که میزان حضور کودکان ایرانی در مهدهای کودک رشد آنچنانی نداشته است. البته حدود ۱۶ هزار مهدکودک در سراسر کشور وجود دارد و ۷۰۰ هزار کودک از خدمات مهدهای کودک استفاده می کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید