دلخوری دولتی‌ها از لغو سفر گنجینه موزه به خارج

    کد خبر :39594

علی‌محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر با تاکید بر اینکه تمام آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران سند به نام موزه دارد بار دیگر تاکید کرد همه آثار گنجینه به مخرن نگهداری آثار برگشته است.
به گزارش خبرنگار مهر، امروز ۲۹ خرداد بعد از نشست خبری نمایشگاه «پرویز تناولی و شیرهای ایرانی» نشست پرسش و پاسخی میان خبرنگاران حوزه تجسمی و علی‌محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران درباره بحث های پیش آمده اخیر درباره تصمیم بر ارسال مجدد گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران که به صورت شایعه در فضاهای مجازی دست به دست شد و در نهایت به تکذیب از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجامید، برپا شد که محمدرضا کارگر مدیر دفتر امور موزه های کشور نیز زارع را در این نشست همراهی کرد و باب بحث در این باره را او گشود.

وی در ابتدا با انتقاد تند از کسانی که مانع برگزاری نمایشگاه گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در برلین و رم شدند و طی یک سال گذشته مناقشاتی را در این زمینه مطرح کردند، گفت: حضور ایران در موزه ها و فضاهای فرهنگی و هنری دنیا یک رسالت ملی است. بسیاری از کشورها علاقمند نیستند نام ایران با اتفاقات فرهنگی گره بخورد و مثلا با یک حرکت فرهنگی که فرهنگ ایران را با قدمتی هفت هزار ساله مطرح می کند یا ایران را صاحب گنجینه بداند مخالف هستند چون برپایی هر کدام از این نمایشگاه ها، میزگردها و سخنرانی هایی به همراه خواهد داشت.

کارگر ادامه داد: در این شرایط ناگهان می بینیم یکباره مخالفت‌هایی سازماندهی شده علیه این حرکت راه می افتد که بی ارتباط با آنهایی که در خارج از کشور نمی خواهند نام فرهنگ و هنر ایران برده شود، نیست. ما در این زمینه سندهای زنده و ملموس داریم که نمی خواهیم در فضای فرهنگ و هنر به آنها خیلی بپردازیم. فقط این را بگویم حضور در جوامع بین المللی فرهنگی و هنری از ناحیه موزه ها بسیار واجب است و اگر این اتفاق نتوانست درباره گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران بیفتد غفلت ماست.

زارع که با دست پر و برای ارائه مستندات آثار موزه هنرهای معاصر تهران آمده بود در ابتدای این نشست گفت: زبان موزه زبان تبادل فرهنگ هاست. اگر آثار یک موزه به دیگر موزه ها نرود اعتبار آن موزه از دست می رود.

وی ادامه داد: در سال ۹۱ قرار بود این آثار به اتریش برود که به دلیل تحریم ها این اتفاق نیفتاد و در دولت جدید و بعد از رفع تحریم ها قراردادی با برلین و رم بسته شد و قرار شد ما برای هر کدام از نمایشگاه ها ۲ میلیون یورو و نصف بلیت فروشی را دریافت کنیم. آقای جنتی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از آن حمایت کردند اما مناقشاتی صورت گرفت که با آمدن آقای صالحی امیری این موضوع مسکوت ماند.

این اتفاق ها آنقدر دولت را حساس کرده که حالا با حضور دیوان محاسبات آثار به گنجینه منتقل می‌شود و این اصلا اتفاق خوشایندی نیستسرپرست موزه هنرهای معاصر تهران با اشاره به اینکه برخی از این مناقشات از سوی خارج نشینان ایجاد شد، بیان کرد: در نهایت ما نمایشگاه آثاری از گنجینه موزه را اسفندماه در خود موزه برگزار کردیم. البته ۲ روز مانده به برپایی نمایشگاه گنجینه، در صفحات مجازی پخش شد که می خواهند شبانه این آثار را از کشور خارج کنند. مگر ممکن است اصلا چنین اتفاقی در کشور بیفتد؟

زارع با بیان اینکه جامعه تجسمی جامعه آرامی است، گفت: این اتفاق ها آنقدر دولت را حساس کرده که حالا با حضور دیوان محاسبات آثار به گنجینه منتقل می‌شود و این اصلا اتفاق خوشایندی نیست.

کارگر که در این نشست با لحن تندی خبرنگاران را مخاطب قرار می داد در ادامه گفت: همه آثاری که تا به حال از کشور ما خارج شده است بر اساس تفاهمنامه خارج شده است و اگر اثری بوده که رفته و برنگشته است در جمهوری اسلامی اتفاق نیفتاده است. یک سری لوح هخامنشی در سال ۱۳۱۲ از کشور به شیکاگو رفته بود که برایش دادگاه تشکیل شد. موزه هنرهای معاصر تهران باید برای ارسال آثارش یک پروسه حقوقی را طی کند. اگر مثلا اسامی آثار ارسالی یا زمان دقیقش اطلاع رسانی نمی شود برای این است که باید یک پروسه طولانی طی شود تا با آثار موافق شود و اگر در این میان اسامی اعلام شود و ۵ اثر حذف شود خود شما می گویید چرا اطلاعات غلط دادید. زمان خروج را هم اعلام نمی کنند تا جلوی سرقت و…گرفته شود.

کارگر در حالی این سخنان را بیان می کرد که بیشترین نکته خبرنگاران انعکاس صحبت های هنرمندان طی یک سال گذشته از ماجرای ارسال ۳۰ اثر گنجینه به موزه های برلین و رم بود که مهمترین آنها نبود شفافیت لازم از سوی مسئولان در اطلاع رسانی دقیق آثار، قراردادها، بیمه و چرایی برپایی نمایشگاهی با این تعداد بالای آثار گنجینه بود. روی سخن نیز با محمدرضا کارگر نبود با اینهمه کارگر با ذکر نکاتی درباره نمایشگاه های حوزه میراث فرهنگی در دیگر کشورها این دو حوزه و مسایل پیش آمده را با یکدیگر درآمیخت.

زارع در ادامه در پاسخ به اینکه در مناقشات یک سال گذشته اکثر انجمن های تجسمی و هنرمندان درباره ارسال این آثار ابراز نگرانی کردند و بیانیه صادر کردند و با اینهمه شما فقط بحث یک یا دو فرد خارج نشین و فرافکنی آنها در این موضوع را مدنظر قرار می دهید، گفت: در بیانیه اخیر انجمن نقاشان سه درخواست مشخص برای ارسال آثار گنجینه وجود داشت که منطقی بود. اول اینکه قرارداد در دفتر حقوقی نهاد ریاست جمهوری تایید شود. دوم اینکه بیمه معتبر داشته باشد و سوم اینکه دولت های آلمان و ایتالیا بازگشت آثار را تضمین کنند. همه اینها امکان پذیر است. ما امانت دار مردم هستیم. هر چند با صحبت های اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این موضوع دیگر مسکوت مانده است.

تمام آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران سند دارد و همه این اسناد نشان می دهد آثار متعلق به موزه هنرهای معاصر تهران است و هیچ فرد حقیقی نمی تواند ادعایی درباره آنها داشته باشدوی در ادامه با نشان دادن نمونه چک هایی که در سال های خرید آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران که نشان از این داشت که به نام موزه هنرهای معاصر تهران و نه افراد حقیقی صادر شده است، گفت: تمام آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران سند دارد و همه این اسناد نشان می دهد آثار متعلق به موزه هنرهای معاصر تهران است و هیچ فرد حقیقی نمی تواند ادعایی درباره آنها داشته باشد.

او که چک صادر شده برای خرید اثر فرانیس بیکن و چند اثر دیگر را با ذکر جزئیات نشان می داد لیست دیگری شامل ثبت تمام اموال گنجینه را همراه خود داشت و بار دیگر تاکید کرد: ممکن است کپی این دفترچه را کس دیگری هم داشته باشد اما مهم این است که این اموال متعلق به موزه هنرهای معاصر تهران است. تمام آثار دقیق کارشناسی شده اند و حتی پی نوشت هایی که زمان کارشناسی آثار از سوی کارشناسان نوشته شده بود نیز موجود است. آثار مهم گنجینه نیز در دوره های مختلف در قالب کاتالوگ و کتاب چاپ شده اند.

زارع همچنین از قرار گرفتن تمام آثار مهم گنجینه تا ۶ ماه آینده روی سایت موزه هنرهای معاصر تهران و دو زبانه شدن سایت خبر داد.

کارگر با بیان اینکه هیچ موزه ای در دنیا همه آثار خود را روی خروجی سایت خود قرار نمی دهد، گفت: خبرنگاران باید ساز مخالف بزنند و تیترهایی بزنند که مخاطب جذب کند اما الان آقای زارع همه مدارک را هم آورده اند. ان‌شاالله از این پس موزه را حمایت کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید