دعوت وزیر سابق آموزش و پرورش از جوانان برای عضویت در کلاب هاوس/ هدف بطحایی از تبلیغ یک پلتفرم جدید خارجی برای ایرانی ها چیست؟

    کد خبر :792590

این روزها کمتر کسی را می توان یافت که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی فعال باشد، اما نام پلتفرم جدید «کلاب هاوس» را نشنیده باشد؛ شبکه ای جدید در فضای مجازی که هنوز ارزیابی مشخصی در مورد فرصت ها و تهدیدهای آن به ویژه در جامعه ایرانی صورت نپذیرفته اما هستند مقامات مسئولی که جوانان را به حضور در این شبکه ترغیب می کنند.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست– گرایش کاربران شبکه های اجتماعی به سمت پلتفرم جدید کلاب هاوس افزایش یافته و بررسی ها نشان می دهد که شمار کاربران ایرانی آن نیز به مرور رو به افزایش است؛ اتفاقی قابل تأمل که در این مقطع زمانی نمی توان در مورد دورنمای آن تصور روشنی ارائه داد.

بررسی ها نشان می دهد که این پلتفرم برخلاف دیگر شبکه های اجتماعی فعال که بر روی متن، ویدئو، تصویر یا پادکست تأکید دارند، روی گفت و گوی زنده صوتی تأکید دارد و اساساً همین مشخصه این شبکه اجتماعی را از دیگر شبکه های اجتماعی مشابه متفاوت کرده است.

دیگر تفاوت فعلی پلتفرم کلاب هاوس با نمونه های دیگر آن است که در حال حاضر تنها بر روی گوشی های آیفون و سیستم عامل IOS قابلیت اجرا دارد و اصطلاحاً نسخه اندرویدی آن هنوز وارد بازار نشده است.

همچنین برای حضور در این شبکه کاربران حتماً نیاز به دعوت اعضای فعال کنونی دارند و همانند دیگر شبکه های اجتماعی امکان ورود و فعالیت مستقیم کاربران وجود ندارد.

ویژگی و به بیان بهتر محدودیت هایی که منجر شده این شبکه در ایران و حداقل در این مقطع زمانی مخاطبان زیادی به نسبت دیگر شبکه ها نداشته باشد.

در چنین فضای محدود و البته رو به رشدی، جالب اینکه مشاهده می شود برخی کاربران فعلی پلتفرم کلاب هاوس، با درک عطش بالای جامعه برای حضور در این شبکه، دعوتنامه های لازم را به صورت آگهی در سایت های فروش اینترنتی به فروش می رسانند؛ اتفاقی عجیب که مشاهدات نشان می دهد حتی تا قیمت 400 هزار تومان نیز دعوت نامه حضور در این پلتفرم قیمت گذاری شده است!

فارغ از چند و چون ویژگی های فنی این پلتفرم و دورنمای مبهمی که از اثرگذاری های آن در جامعه ایرانی به ویژه قشر جوان وجود دارد، آنچه اخیراً اتفاق افتاده و قابل توجه است، دعوت صریح و مستقیم یکی از مسئولان ارشد کشورمان برای حضور جوانان در این شبکه است.

سید محمد بطحایی که اکنون در مقام معاونت دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می کند و سابق بر این نیز وزیر آموزش و پرورش کشورمان بود، روز گذشته و در حساب توئیتری اش نوشت:

عید مبعث مبارک! ان‌شاالله اواسط هفته آتی با موضوع تجربه تلخ و شیرین از کنکور در پلتفرم #كلاب_هاوس با یکدیگر صحبت می‌کنیم.

انتشار این پیام آن هم از سوی فردی که پیشتر وزیر آموزش و پرورش کشورمان بوده است و نیز اکنون قرار است در پلتفرم کلاب هاوس در مورد یک موضوع مرتبط با نوجوانان و جوانان کشور سخن بگوید، از جمله نکات قابل تأملی است که در اتفاق اخیر می توان مشاهده کرد.

اینکه فردی چون آقای بطحایی بر اساس کدام استدلال از میان همه شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی دیگر این بار کلاب هاوس را برای ارتباط با مخاطبان خود آن هم نوجوانان و جوانان انتخاب کرده است، پرسش مهمی است که امکان پاسخ به آن در این نوشته فراهم نیست.

با این همه انتقاد دیگر به دعوت وزیر سابق آموزش پرورش کشورمان از کاربران شبکه های اجتماعی برای حضور در کلاب هاوس و شنیدن سخنان او در آن فضا این است که اساساً بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی اصلا گوشی های آیفون ندارند و به دلیل هزینه بالای این گوشی ها به نظر می رسد آقای بطحایی برای سخن گفتن با مخاطبان خود انتخاب درستی نداشته است.

واقعیتی که صدای اعتراض کاربران توئیتر را نیز در آورد و زیر پست توئیتری او با اشاره به همین مهم انتقاد و اعتراضات خود را قید کرده اند.

می توان گفت اکنون در شرایطی هستیم که تب تندی نسبت به کلاب هاوس در جامعه به وجود آمده است و کنش افرادی چون وزیر سابق آموزش و پرورش نیز در تشدید این فضا موثر خواهد بود. 

با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید در آینده نزدیک و پس از فراگیر شدن پلتفرم کلاب هاوس در جامعه، چه آثار مثبت و چه آثار منفی از این محل متوجه جامعه خواهد شد؛ پرسش و نگرانی مهمی که به دلیل نبود ارزیابی و مطالعات دقیق اساساً در حال حاضر نمی توان در مورد آن به صراحتاً سخن گفت، اما از قرار معلوم افرادی چون آقای بطحایی در این باره اصلاً نگرانی خاصی ندارند!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید