دعوای ایتالیا و فرانسه بر سر نابغه نقاشی جهان

    کد خبر :501825
لئوناردو داوینچی

هر دو کشور ایتالیا و فرانسه مدعی هستند که لئوناردو داوینچی از اتباع آنها بوده است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه همتای ایتالیایی خود را دعوت کرده تا به طور مشترک در مراسم پانصدمین سالگرد درگذشت لئوناردو داوینچی، نقاش، طراح، آناتومیست و مخترع ایتالیایی شرکت کنند.

مکرون امیدوار است که با برگزاری مشترک مراسم پانصدمین سال درگذشت لئوناردو داوینچی به یکی از اختلافات دیرینه دیپلماتیک میان فرانسه و ایتالیا پایان دهد. هر دو کشور ایتالیا و فرانسه مدعی هستند که لئوناردو داوینچی از اتباع آنها بوده است. اخیرا نیز اخباری انتشار یافته است که موزه لوور قرار است تمام آثار لئوناردو داوینچی را که از ایتالیا به فرانسه منتقل شده به نمایش درآورد که این خود موجب بروز اختلافی جدید میان فرانسه و ایتالیا بر سر لئوناردو داوینچی شده است. علاوه بر این2 کشور در حال حاضر بر سر مساله مهاجرت نیز اختلافاتی دارند.

به گزارش همشهری به نقل از دویچه‌وله، دولت جدید ایتالیا دولت سابق این کشور را متهم کرده است که پس از امضای قراردادی با دولت فرانسه به موزه لوور اجازه داده است تا آثار لئوناردو را از موزه‌های ایتالیایی به صورت قرضی به موزه لوور منتقل کنند و بدین ترتیب میراث لئوناردو را از ایتالیا به فرانسه انتقال داده است.

لوچیا بوگونزونی، معاون وزیر فرهنگ ایتالیا نیز با اشاره غیرمستقیم به اختلاف با فرانسه بر سر این موضوع که لئوناردو داوینچی متعلق به چه کشوری است و با اشاره به قراردادی میان دولت پیشین ایتالیا و فرانسه در این باره، گفت: این قراردادی اشتباه و غیرمنصفانه بود. لئوناردو ایتالیایی بود و تنها در فرانسه درگذشت.

فارغ از آنچه وزارت فرهنگ ایتالیا اعلام کرده با رجوع به تاریخ می‌توان تا حد زیادی به آنچه درواقع اتفاق افتاده پی برد؛ لئوناردو داوینچی در سال‌های آخر عمر مقر پاپ در رم را ترک کرد و به خدمت فرانسوا، پادشاه فرانسه درآمد و از 1515 تا 1519 میلادی و زمان درگذشتش در فرانسه زندگی ‌کرد. گفته می‌شود در زمان مرگ نیز فرانسوا بر بالین داوینچی حضور یافته بود. ژاک دومنک انگر، نقاش فرانسوی قرن هجدهم و قرن نوزدهم در تابلوی مرگ داوینچی، حضور فرانسوا بر بالین لئوناردو را به تصویر کشیده است.

با این حال امانوئل مکرون به منظور خاتمه دادن به این اختلافات در گفت‌وگو با شبکه رای ایتالیا به خبرنگار این شبکه تلویزیونی گفته است که در پانصدمین سالگرد درگذشت لئوناردو داوینچی میزبان سرجیو ماتارلا، رئیس جمهور ایتالیا در شهر آمبواز، جایی که لئوناردو درگذشته است، خواهد بود.

مکرون در گفت‌وگوی خود همچنین به علاقه بی‌حد و حصر خود به همسایگان ایتالیایی‌اش اشاره کرد و گفت: خیلی از مردم فرانسه نیز بسیار به ایتالیا و متقابلا بسیاری از ایتالیایی‌ها به فرانسه علاقه‌مندند. من سختی‌های زندگی روزمره و نابردباری‌ها را نادیده نمی‌گیرم اما بر این باورم که میان 2کشور همیشه قلب بزرگی قرار داشته یا بهتر بگویم، عشق و دوستی متقابل بخشی از تاریخ مشترک ما را تشکیل می‌دهد.

این مراسم ماه مه 2019 (اواخر اردیبهشت سال آینده ) در شهر آمبواز، محل درگذشت داوینچی برگزار خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید