واکنش رئیس دستگاه قضا به “واکسن‌های آلوده آمریکایی”

  • کامنت
  • جمعه ۵ شهریور ۱۴۰۰ ۱۷:۰۵
    کد خبر :839764
واکنش رئیس دستگاه قضا به "واکسن‌های آلوده آمریکایی"

رئیس قوه قضائیه نسبت به توزیع واکسن کرونای آلوده آمریکایی در ژاپن واکنش نشان داد و خواستار مراقبت از جان مردم به دور از جوسازی‌ها شد.

توزیع واکسن‌های کرونای آلوده شرکت آمریکایی مدرنا در ژاپن که موجب تعلیق تزریق 1.63 میلیون دُز از این نوع واکسن در این کشور شد، ‌واکنش حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، رییس قوه قضائیه را نیز در پی داشت.

محسنی‌اژه‌ای در صفحه شخصی نوشت: “ارسال یک و نیم میلیون واکسن آلوده آمریکایی به ژاپن و پیدا شدن مواد خارجی مشکوک در آن که رسانه‌های غربی خبر آن را منتشر کرده‌اند، برای جهان نگران کننده است. ایالات متحده سابقه متعدد آزمایش‌های دارویی خطرناک روی مردم جهان دارد. نباید تحت تأثیر جوسازی‌ها، جان مردم را به خطر انداخت.”

روز گذشته رسانه‌های جهان با پوشش گسترده خبری از دیده شدن “مواد خارجی” در برخی از دوزهای یک بچ (دسته) 560 هزار ویالی واکسن آمریکایی مدرنا خبر دادند.

به گفته بی بی سی، کمپانی داروسازی ژا پنی تاکدا که توزیع این واکسن را در کشورش به عهده دارد، اعلام کرده “مدرنا” به دلیل رعایت موارد احتیاطی، تزریق سه بچ از این واکسن‌ها را موقتاً متوقف کرده است.

هر چند تأکید تاکدا بر این است که احتمالاً بروز مشکلی در زمان تولید این واکسن در اسپانیا علت این مسأله بوده اما هیچ توضیح بیشتری از سوی شرکت مدرنا یا شرکت دارویی اسپانیایی شریک تولید واکسن کرونای مدرنا درباره نوع آلودگی یا اشکال احتمالی واکسن‌های موجود در ژاپن ارائه نشده است.

شرکت آمریکایی مدرنا فقط به این توضیح و ادعای اثبات نشده بسنده کرده است که تا امروز هیچ مشکلی در مورد ایمنی و کارایی این واکسن شناسایی نشده است.

عدم پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری شرکت‌های بزرگ غربی و به ویژه آمریکایی، موضوعی است که در دهه‌های اخیر بارها تکرار شده است، از جمله همین موضوع اخیر آلوده بودن واکسن کرونای مدرنا که به جای توضیح به بیان کلیات پرداخته شده است.

به گزارش تسنیم؛ عدم اطمینان به واکسن آمریکایی و غربی، موضوعی بود که مقام معظم رهبری زمستان گذشته مورد تأکید قرار دادند و خواستار تهیه واکسن کرونا از مدخل‌های مطمئن از جمله دستیابی به فناوری و تولید واکسن کرونا در داخل کشور شدند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید