دستور تکراری رئیس جمهور برای مقابله با گرانی ها/ ثبات قیمت ها برای روحانی مهم است، اما فقط برای 4 ماه!

    کد خبر :795922

حسن روحانی- رئیس جمهور کشورمان در تاریخ 4 فروردین ماه، سخنانی را در اولین جلسه هیأت دولت در سال جاری بر زبان آورد که هم مایه خشنودی بود و هم مایه اندوه. او در این جلسه از وزرای صمت و کشاورزی خواست تا تلاش کنند تا قیمت ها در ماه های آینده با ثبات باقی بمانند. اما آیا واقعاً قیمت ها با درخواست رئیس جمهور ثبات خواهند یافت؟

«بازتاب»؛ آرش خداپرست– روز چهارشنبه و در اولین نشست هیأت دولت در سال جاری، رئیس جمهور کشورمان ضمن ابراز نارضایتی از افزایش شدید قیمت ها، از مسئولان امر به ویژه وزرای کشاورزی و صمت خواست تا ترتیبی اتخاذ کنند که قیمت ها در 4 ماه آینده افزایش پیدا نکند!

به صورت مشخص حسن روحانی در این نشست، گفت: من از وزارت صمت می‌خواهم بگذارید این چهارماه بازار ثبات داشته باشد. هرچه قرار بوده گران شود در سال ۹۹ گران شده است. مقام معظم رهبری باز هم بر تولید تاکید کردندحتما ما هم مساله تولید را دنبال می‌کنیم.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود نیز با تأکید دوباره بر این مسئله تکرار کرد: خواهش می‌کنم از وزارت صمت، وزارت کشاورزی، روز یکشنبه هم تاکید کردم، این چهار ماه بگذارید بازار ثبات داشته باشد. یعنی هر چه بنا بوده گران شود در ۹۹ گران شده و بگذاریم این چهار ماه ثبات داشته باشد. هم وزارت کشاورزی و هم وزارت صمت تمام توان خود را باید به کار بگیرند که مردم یک شرایط بهتری را احساس کنند.

این سخنان مقام اول اجرایی کشور آن هم در ماه های پایانی دولت دوازدهم از چند بعد قابل بررسی و ارزیابی است.

نخست اینکه اگر واقعاً با درخواست و خواهش رئیس جمهور امکان ایجاد ثبات در بازار وجود دارد، چرا درخواست و دستورهای پیشین او در این باره موثر نبود و مانع روند افزایشی قیمت ها نشد؟

موضوع دوم اینکه همین صحبت ها به خوبی موید این است که آقای روحانی خود نیز به گرانی ها و تورم لجام گسیخته ای که در جامعه به وجود آمده است، اعتراف می کند و نسبت به آن گلایه مند است.

مسئله مهم تر از دو نکته بالا اینکه ایشان در سخنان خود بر تلاش برای ثبات قیمت ها در 4 ماه آینده تأکید کرده اند، این یعنی برای رئیس جمهور کشورمان تنها دورانی که او و همکارانش در کابینه استقرار دارند، قیمت ها و اساساً وضعیت اقتصادی کشور اهمیت دارد و برای دوران پس از آن برنامه ای ندارند و نگران شرایط 4 ماه بعد هم نیستند.

به موارد بالا بیافزاییم که رئیس جمهور کشورمان سابق بر این نیز با چنین ادبیاتی از مقام های ارشد کابینه خود درخواست ایجاد ثبات در بازار را کرده بود، اما تجربه ثابت کرد که چنین دستور و درخواست های نمی تواند بدون برنامه و انسجام کافی در مدیریت و برنامه ریزی ها منجر به ثبات قیمت ها و ایجاد آرامش در بازار شود.

به طور مثال 13 اسفند ماه سال گذشته آقای روحانی در نامه ای خطاب به علیرضا رزم حسینی و کاظم خاوازی نوشت: «در این روزهای نزدیک به عید نوروز و ماه مبارک رمضان و با توجه به شرایط بسیار سخت معیشت مردم، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی، حق افزایش قیمت هیچ کالایی را بدون هماهنگی با ستاد اقتصادی ندارند.»

او همچنین 25 خرداد ماه سال گذشته ضمن ابراز نارضایتی از روند افزایشی قیمت ها گفته بود: نظارت و مراقبت دقیق و واکنش بهنگام در مقابل افزایش قیمت‌ها از وظایف خطیر همه مسئولان، تولیدکنندگان، اصناف و فروشندگان است و کوتاهی و اهمال در این خصوص به هیچ وجه پذیرفته نیست.

علاوه بر موارد فوق و در نمونه ای دیگر 22 آذرماه سال 1397 محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری از دستور دکتر روحانی به وزیر صنعت، معدن و تجارت برای کاهش قیمت ها خبر داد و گفت: طبیعی است با کاهش قیمت ارز قیمت کالاها هم کاهش یابد، مردم و اصناف نیز باید در این زمینه کمک کنند.

با تفاسیر و نکاتی که در بالا مورد اشاره قرار گرفت، می توان گفت انتظار ثبات قیمت ها در 4 ماه آینده آن هم به دلیل درخواست رئیس جمهور از دو وزیر بنا به دلایلی که در موارد پیشین نیز عملیاتی نشد، نمی تواند انتظار بجایی باشد.

با این همه باید منتظر ماند و دید در ماه های پایانی دولت آیا واقعا طرح و برنامه ای برای ثبات قیمت ها و یا کاهش قیمت ها عملیاتی خواهد شد یا رویه های سابق همچنان استمرار خواهد یافت و شاهد روند صعودی قیمت در حوزه های مختلف خواهیم بود؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید