خطیب‌زاده: در نقطه شناسایی طالبان قرار نداریم/عقب‌نشینی طرف غربی از درخواست‌های حداکثری در وین

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ ۱۱:۲۴
    کد خبر :875993
در نقطه شناسایی طالبان قرار نداریم

سعید خطیب زاده در نشست خبری امروز خود درباره مواضع ایران در قبال طالبان گفت: آنچه در افغانستان بیش از همه مورد تأکید ایران و کشورهای همسایه است، تشکیل دولت فراگیری است که بازتاب دهنده تنوع قومی و جمعیتی افغانستان باشد. این گزاره ای است که مکررا توسط تهران و در جاهای مختلف گفته شده است. مسیر آینده افغانستان، مسیر تحقق اراده مردم به شمول همه است. در خصوص مردم افغانستان سیاست جمهوری اسلامی ایران کاملاً روشن بوده است، ما به رغم تمامی اختلافات وجود داشته، تلاش کردیم مردم کمترین آسیب را ببینند چه پناهجویان و چه کسانی که در جغرافیای افغانستان دچار مشکل هستند. در تمامی مذاکرات ما با کشورهای خارجی یک بند درباره چگونگی کمک و تسهیل دسترسی های بشر دوستانه به داخل افغانستان و آمادگی برای کمک های افزون تر بوده است. ما با همه گروه های افغانستانی از جمله طالبان در ارتباط هستیم، در سفر آقای قمی به افغانستان مواضع و نکاتمان با دقت به طالبان گفته شده است.

وی افزود: ما الان اساسا در نقطه شناسایی قرار نداریم. ما امیدواریم که هیات حاکمه سرپرستی در کابل در مسیری حرکت کند، که از طریق حرکت در آن مسیر و مسیر تحقق خواست و اراده مردم بتواند این شناسایی بین‌المللی را به دست آورد.

خطیب زاده درباره اظهارات رابرت مالی علیه توانمندی موشکی ایران گفت: ریشه آنچه امروز در منطقه می بینیم، رویکردهای مداخله جویانه برخی کشورهای فرامنطقه ای در این منطقه است. تجمیعی از بحران های حل نشده در این منطقه داریم که این تجمیع با رویکرد قیم مآبانه واشنگتن تشدید شده است. توصیه به آمریکا این است که به‌جای دستکاری در ترتیبات منطقه و طراحی خاص پشت پرده برای برهم زدن آرامش منطقه، تلاش کند واقعیات منطقه را بفهمد و بداند با فروش میلیاردها دلار سلاح پیشرفته نه تنها باعث آرامش در منطقه نمی‌شود بلکه استانداردهای دوگانه آنها را نشان می دهد.

وی درباره مذاکرات وین گفت: اگر امروز ما متن مشترکی داریم به خاطر این است که طرف غربی پی برد که از درخواست های حداکثری خودش عقب نشینی کند. امروز آنچه داریم، عقب نشینی و واقع‌بینی طرف‌های غربی است که نمی توانند فراتر از برجام در موضوع هسته ای درخواستی داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: امروز بحث های ما وارد موضوعات محتوایی می شود. هیأت ما امروز وارد وین شده و گفت‌وگوهای چندجانبه و دوجانبه از بعد از ظهر آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: چیزی غیر از متن‌های مکتوب غیر مستقیم بین ایران و آمریکا رد و بدل نشده است. هیچ پیام شفاهی رد و بدل نشده است.

وی افزود: ما در هر چهار حوزه پیشرفت‌هایی داشته ایم. در حوزه هایی که مربوط به تعهدات طرف مقابل بوده، پیشرفت‌های کمی داشته ایم. برای همین می‌گویم که توپ در زمین طرف مقابل است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آنچه که ایران در ابتدای دور هفتم ایران پیشنهاد داد و آنها حاضر نبودند بشوند، امروز در متن‌ها نوشته شده است.

به گزارش تسنیم، خطیب‌زاده در ادامه گفت: 9 ایرانی که بخاطر مشکلاتی بعد از ورود به ترکیه دستگیر شده بودند و بخاطر جزئیاتی که شاید جای آن اینجا نباشد و اظهاراتی که خودشان داشتند و خود را کردهای سوریه معرفی کرده بودند، تحویل ارتش آزاد شده بودند. با کمک سفارتمان در آنکارا و دولت ترکیه توانستیم این مشکل را حل و آنها وارد کشور شوند. یک هماهنگی بسیار خوبی در جریان بود.هشدار می دهم که اتباعمان در دام گروههای که قاچاق انسان می‌کنند قرار نگیرند.

وی درباره واردات واکسن گفت: دولت سیزدهم به محض اخذ آرای مردم، اولویت خود را حفظ سلامتی مردم و تامین واکسن عنوان کرد. زمانی که تامین واکسن اولویت اول یک دولتی می‌شود، طبیعی است که تمامی ارکان و ارگان‌ها با تمام قوا وارد می‌شوند. آقای دکتر امیرعبداللهیان در همان روزی که رای اعتماد گرفتند، در همان روز جلسه‌ای را در وزارت امور خارجه تنها و صرفاً درباره موضوع واکسن گذاشتند. امروز اگر هیچ دغدغه‌ای نسبت به تامین واکسن نمی‌بینید، یکی از دلایل آن این است که تمامی سفارتخانه‌های ما در خارج از ایران و تمامی مدیران کل با قدرت و قوت مأمور شدند که از تمامی توان خود استفاده کنند که این تامین انجام شود و به برکت زحمات دوستان و لطف حضرت حق، در کمترین زمان ممکن این امر محقق شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید