دریاچه تمی دزفول ثبت ملی شد

    کد خبر :886102

سرپرست اداره میراث فرهنگی دزفول از ثبت دریاچه تمی این شهرستان در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش مهر، عباس چراغ چشم اظهار کرد: ثبت دریاچه تمی معروف به بهشت گمشده در آثار واجد ارزش ملی در کنار آثار منقول و غیر منقولی که در ماه گذشته تاکنون به ثبت ملی رسیده‌اند، نشان از داشته‌های غنی شهرستان دزفول و تلاش جمعی کارشناسان شهرستان و استان و انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی است.

وی افزود: در تاریخ ۱۲ بهمن ماه جاری و به دنبال دعوت اداره کل ثبت و حرایم وزارتخانه میراث فرهنگی از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، پرونده اثر میراث طبیعی شهرستان دزفول که با کمک فعالان و انجمن‌های دوستدار محیط زیست و هیئت‌های کوهنوردی در سال ۱۳۹۹ تدوین و نهایی شده بود، با نظر موافق اکثریت اعضا شورا ثبت آثار، واجد ارزش ملی شناخته شد و به ثبت ملی رسید.

سرپرست اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی دزفول عنوان کرد: دریاچه تمی در بخش کوهستانی شهیون و در مرز استان‌های خوزستان، چهار محال و بختیاری و در جنوب رشته کوه‌های اشترانکوه و قالی کوه واقع شده است.

چراغ چشم بیان کرد: سازمان نقشه‌برداری کشور و سایت رسمی تقسیمات کشوری نیز موقعیت این دریاچه را در شهرستان دزفول، دهستان دره‌کاید، بخش شهیون در شمال غرب استان خوزستان ثبت کرده است.

وی یادآور شد: از این تاریخ این اثر از لحاظ حفاظتی به عنوان یک اثر طبیعی فاخر و ارزشمند ملی تحت نظارت و همکاری میراث فرهنگی قرار خواهد گرفت و حفاظت آن بر عهده سازمان محیط زیست کشور خواهد بود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول افزود: تلاش همیشگی ما این است تا با کمک انجمن‌ها و دوستداران حوزه میراث فرهنگی و طبیعی در راستای ثبت و مراقبت از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی شهرستان و معرفی هر چه بهتر این پتانسیل‌ها برای جذب گردشگر داخلی و خارجی و توسعه و رشد اقتصادی شهرستان فعال باشیم و به همین منظور طی فراخوان‌های مختلف از همه انجمن‌ها بارها درخواست کردیم تا در این راه در کنار اداره میراث فرهنگی باشند.

چراغ چشم تصریح کرد: نتیجه این امر باعث سرعت بخشی و کمک به روند تشکیل و ارسال پرونده‌ها به شورای عالی ثبت آثار تاریخی و طبیعی دزفول خواهد شد؛ بنابراین انتظار داریم در این زمینه مثل گذشته یاریگر ما باشند.

وی با اشاره به فعالیت‌های متعدد انجمن‌های سه گانه وابسته به اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دزفول گفت: این انجمن‌ها در همه حال به عنوان بال‌های کمک رسان و بازوی قوی یاریگر مجموعه میراث فرهنگی بوده‌اند؛ بنابراین ضمن قدردانی از تمامی کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی در شهرستان از آنها تقاضا داریم که در ادامه مسیر نیز با همفکری و هم افزایی همچنان یاریگر حوزه میراث فرهنگی باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید