درمان سرطان آسان تر می شود

    کد خبر :999066
سرطان

در طی سالیان گذشته سرطان به ترسناک‌ترین بیماری تبدیل شد، بیماری که مرگ و میر بسیاری را به بار آورده و در چند سال گذشته گسترش بسیاری داشت.

بازتاب-تاکنون محققان روش‌های متعددی را تست کردند تا بتوانند ابتلا به سرطان را کاهش داده و همچنین سلول‌های سرطانی را ساده‌تر از بین ببرند. به تازگی دانشمندان یک فرآیند محوری برای خود تخریبی سلولی به نام آپوپتوز شناسایی کردند که ممکن است نقش مهمی در مهار گسترش سرطان داشته باشد.

این تیم از محققان مراحل اولیه فرآیندی را کشف کردند که در آن سلول‌هایی که دیگر ضروری به نظر نمی‌رسند «برنامه مرگ» را فعال کرده که منجر به خود تخریبی می‌شود. بر اساس گزارش انتشاریافته در مجله علمی Science Advances، این یافته‌ها می‌تواند بینش‌های ارزشمندی در مورد توقف تکثیر سلول‌های سرطانی ارائه داده و راه را برای درمان‌های جدید هموار خواهد کرد.

محقق اصلی، لوک کلیفتون از منبع نوترون و میون در شورای تأسیسات علم و فناوری در آکسفوردشایر، خوش‌بینی خود را در مورد پیامدهای این کشف به اشتراک گذاشت. او اظهار داشت:

این کار هم دانش ما را در مورد فرآیندهای سلولی بنیادی پستانداران ارتقا داده و هم فرصت‌های هیجان انگیزی را برای تحقیقات آینده باز کرد. درک اینکه وقتی سلول‌ها به درستی کار می‌کنند چگونه به نظر می‌رسند، گام مهمی برای درک اشتباه در سلول‌های سرطانی بوده و بنابراین این می‌تواند درهایی را به روی درمان‌های احتمالی باز کند.

اهمیت آپوپتوز بسیار زیاد است. برای زندگی انسان ضروری بوده و بر فرآیندهای بیولوژیکی متعددی از جمله تنظیم سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارد. بسیار اهمیت دارد که به حذف سلول‌های مضر سرطانی از بدن کمک شایانی می‌کند.

در واقع دو پروتئین Bax و Bcl-2 آپوپتوز را در سلول های سالم کنترل می‌کنند. پروتئین Bax، به ویژه، نقش حیاتی در از بین بردن سلول های قدیمی یا بیمار دارد. پس از فعال شدن، سوراخ‌های کوچکی به نام منافذ در غشای میتوکندری سلول ایجاد کرده و آپوپتوز را آغاز می‌کند.

سرطان

برعکس، Bcl-2 که در همان غشاء تعبیه شده، می‌تواند با گرفتن پروتئین‌های Bax از مرگ زودرس سلولی جلوگیری کند. در سلول‌های سرطانی، تولید بیش از حد Bcl-2 می‌تواند منجر به رشد سلولی کنترل نشده شود. برخلاف سلول‌های طبیعی که در صورت وجود کافی رشد و تقسیم نمی‌شوند، سلول‌های سرطانی ممکن است به تکثیر ادامه دهند و منجر به رشد تومور شوند. در یک کشف جدید، دانشمندان خاطرنشان کردند که Bax، در عمل ایجاد منافذ، لیپیدها یا ترکیبات چربی را استخراج می‌کند تا خوشه هایی را روی سطح میتوکندری تشکیل دهد.

این تحقیق اولین باری است که دانشمندان شواهد مستقیمی از نقش لیپیدهای میتوکندری در فرآیند آپوپتوز ایجاد کردند. دکتر کلیفتون توضیح داد:

تا جایی که می‌توانیم بگوییم، مکانیسمی که باکس با آن مرگ سلولی را آغاز می‌کند، قبلاً دیده نشده بود.

 زمانی که درباره تعامل بین Bax و Bcl-2 و نحوه ارتباط آن با این مکانیسم بیشتر بدانیم، تصویر کامل‌تری از فرآیندی خواهیم داشت که برای زندگی انسان اساسی است.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که با استفاده از پروتئین Bax برای شروع مرگ سلولی، راه‌های جدیدی برای درمان سرطان پدیدار می‌شود. گرهارد گروبنر از دانشگاه Umea در سوئد و سرپرست این مطالعه تحقیقاتی، اشتیاق خود را برای یافته‌های پیشگامانه به اشتراک گذاشت و بیان کرد:

یافته‌های منحصربه‌فرد در اینجا نه تنها تأثیر قابل‌توجهی در زمینه تحقیقات آپوپتوز خواهد داشت، بلکه دروازه‌هایی را برای کاوش باکس و موارد مرتبط با آن را باز خواهد کرد. اهداف جالبی در درمان سرطان مانند تنظیم پتانسیل کشتن سلولی آنها وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید