درمان امیدوارکننده برای مقابله با سرماخوردگی

    کد خبر :282760

محققان کالج سلطنتی لندن موفق به ابداع مولکولی شده‌اند که با هدف قرار دادن سلول‌های پروتئین انسان، روشی امیدوارکننده برای درمان سرماخوردگی نوید می‌دهد.
یک گروه از محققان در کالج سلطنتی لندن مولکول جدیدی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند باعث توقف توسعه چندین نوع سرماخوردگی شود.

به گزارش ایسنا ، این مولکول در آزمایش‌های آزمایشگاهی با سلول‌های انسانی در حال حاضر نتایج هیجان‌انگیزی از خود نشان داده است و تیم امیدوار است به زودی به مطالعات حیوانی و انسانی برسد.

سرماخوردگی رایج چیزی است که در برخی موارد به همه آسیب می‌رساند و گزارش شده است که هر ساله میلیاردها دلار به اقتصاد جهانی ضرر می‌زند.

میلیون‌ها نفر از مردم هر ساله برای درمان سرماخوردگی از نسخه‌های آنتی بیوتیک غیر ضروری پزشکان استفاده می‌کنند که این کار دلیل اصلی مشکل افزایش مقاومت آنتی بیوتیک در بدن ما است.

بنابراین این بیماری علاوه بر ایجاد خطر برای بسیاری از افراد مسن یا افراد دچار اختلال سیستم ایمنی، موجب ضرر به سیستم بزرگ پزشکی در جهان می‌شود.

بیش از ۲۰۰ گونه ویروس، عامل سرماخوردگی هستند که درمان قطعی و ریشه‌کن کردن آن را برای دانشمندان دشوار کرده است.

این ویروس‌ها همچنین با سرعت فوق‌العاده‌ای تکثیر و تکامل می‌یابند و سطح دیگری از مشکلات را در ابداع درمان‌های مؤثر به وجود آورده‌اند.

تولید واکسن برای سرماخوردگی تاکنون بی‌فایده بوده است، اما محققان کالج سلطنتی لندن ممکن است یک راه جدید برای هدف قرار دادن ویروس‌های سرماخوردگی و جلوگیری از توانایی آنها برای تکثیر پیدا کرده باشند.

هنگامی که یک ویروس سرماخوردگی تکثیر می‌شود، پروتئینی به نام “NMT”( N-myristoyltransferase) را از سلول‌های میزبان، برای ساخت پوسته حفاظتی(یک پوسته پروتئینی که ژنوم ویروس را احاطه می‌کند) برای خود می‌گیرد. همین پروتئین “NMT” است که محققین بر روی آن تمرکز کرده‌اند.

آنها حجم بزرگی از ترکیبات مختلف را برای دستیابی به مولکول‌هایی که به طور خاص “NMT” را هدف قرار دهند، آزمایش کردند. سرانجام با یافتن دو ترکیب خاص، مولکول جدیدی به نام “IMP-1088” تولید کردند که به طور خاص “NMT” را مهار می‌کند.

محققان در آزمایش‌های آزمایشگاهی با استفاده از سلول‌های انسانی دریافتند که مولکول جدید به طور کامل تکثیر چندین ویروس سرماخوردگی را متوقف می‌کند.

“اد تیت” سرپرست این پروژه می‌گوید: یک داروی شبیه به این اگر در ابتدای سرماخوردگی مصرف شود، می‌تواند بسیار مفید باشد و ما در حال ایجاد یک نسخه از آن هستیم که می‌تواند استنشاق شود و سریع به ریه‌ها برسد.

محققان هنوز در مراحل اولیه تحقیقات هستند، زیرا مولکول فعلا تنها در مدل‌های سلولی موثر واقع شده است، اما اطلاعات اولیه امیدوارکننده است.

در این آزمایشات سلولی انسانی نشانه‌ای از سمیت سلولی گسترده وجود نداشت و این روش می‌تواند موجب توسعه برنامه‌ها و درمان‌های کاربردی برای دیگر عفونت‌های ویروسی به غیر از سرماخوردگی، از جمله بیماری‌های دهان و دندان، عفونت پا و پولیوویروس(عامل فلج اطفال) باشد.

مطالعه دقیق‌تر، ابتدا در حیوانات، برای ایجاد و تشخیص مشخصات ایمنی برای مولکول، ضروری است.

“تیت” گفت: روش کار این دارو به این معنی است که ما باید مطمئن شویم که تنها در مقابل ویروس سرماخوردگی می‌ایستد و احتمال عوارض جانبی سمی را به حداقل برسانیم.

با این حال، این پژوهش هیجان‌انگیز است، چرا که می‌تواند منجر به توقف ویروس سرماخوردگی و درمان سریع آن شود.

از آنجایی که این روش از پروتئینی از انسان که به تکثیر ویروس کمک می‌کند، بهره می‌گیرد، پس هر گونه درمان پیشرفته باید در برابر گونه‌های مختلف ویروس موثر واقع شود و این باعث می‌شود که درمان سرماخوردگی به شکل جهانی امکان‌پذیر شود.

این تحقیق در مجله Nature Chemistry منتشر شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید