درخواست حضور کشورهای جنوب خلیج فارس در مذاکرات هسته ای ایران

    کد خبر :976088
کشورهای جنوب خلیج فارس مذاکرات هسته ای ایران

وزیر خارجه عربستان سعودی روز شنبه در سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ خواستار مشارکت کشورهای جنوب خلیج فارس در توافق هسته‌ای با ایران شد.

«فیصل بن فرحان» گفت: خواستار بازگشت به توافق هسته‌ای هستیم اما با دیدی فراگیر و اینکه کشورهای جنوب خلیج فارس نیز در آن مشارکت داشته باشند.

وزیر خارجه عربستان سعودی همچنین در ادامه سخنان خود در این کنفرانس گفت که دستیابی به سلاح هسته‌ای از سوی یک کشور همه را به بررسی گزینه‌های خود وا می‌دارد.

وی با بیان اینکه گسترش تسلیحات در منطقه به نفع هیچکش نیست، افزود: ما از خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای حمایت می‌کنیم.

بن فرحان در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شد: در مورد پهپادهای ایران هشدار داده بودیم و این پهپادها اکنون اوکراین را هدف قرار می‌دهند.

وزیر خارجه عربستان افزود: روابط ما با روسیه خوب است و این موضوع برای باز ماندن درهای گفت‌ وگو برای همه مفید است.

فیصل بن فرحان در ادامه با بیان اینکه مواضع کشورهای شورای همکاری خلیج فارس یکپارچه است، گفت: ما از گفت وگو برای حل بحران اوکراین حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه عربستان سعودی همچنین با تاکید براینکه این کشور به گفت وگو با کی‌یف و مسکو برای دستیابی به راه‌حل ادامه می‌دهد، افزود: ما از روسیه و اوکراین درباره تمایل به مذاکره شنیدیم، اما مسائل بین آنها پیچیده است.

بن فرحان در ادامه به روابط با واشنگتن اشاره کرد و با بیان اینکه ما در برخی مسائل با واشنگتن اختلاف نظر داریم و در رابطه با آمریکا منافع ملی خود را در نظر می‌گیریم، گفت: ما در حال همکاری با آمریکا در زمینه امنیت و ثبات در منطقه هستیم.

وی همچنین در مورد مساله سوریه نیز افزود: در جهان اتفاق نظر وجود دارد که وضعیت کنونی سوریه نباید ادامه یابد و می‌بایست به وضعیت پناهندگان سوری در خارج از کشور و جنبه انسانی آن رسیدگی شود.

وزیر خارجه عربستان سعودی در ادامه همچنین به وضعیت فلسطین اشاره کرد و گفت: تشدید تنش در اراضی اشغالی و افزایش شهرک‌ سازی‌ها وجود دارد و این باعث صلح نمی‌شود.

به گزارش ایرنا از شبکه سعودی العربیه، وی در پایان با بیان اینکه خواست عربستان سعودی ثبات بازار نفت در جهان است، مدعی شد که این کشور بزرگ ترین اقتصاد منطقه و سریع ترین رشد را دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید