درآمد 1600 میلیارد تومانی از محل جرایم رانندگی

    کد خبر :656611

معاون ایمنی و استانداردهای حمل و نقل مرکز تدوین مقررات وزارت راه گفت: سال 97 میزان 1600 میلیارد تومن از محل جرائم رانندگی درآمد حاصل شده است.

هرمز ذاکری امروز در نشست خبری درباره سوانح رانندگی اظهار داشت: کمیسیون ایمنی راه‌ها در حوزه سوانح رانندگی به 6 پایه واصل مهم توجه دارد که این پایه‌ها شامل مدیریت ایمنی، رفتارهای انسانی، مهندسی ایمنی راه، خودروی ایمن و امداد و فوریت‌ها است.

 

به گزارش فارس، وی افزود:‌ سازمان بهداشت جهانی در سال‌های اخیر تاکید دارد که به سمت سیستم ایمن در رانندگی حرکت کنیم.

 

* روند صعودی سوانح رانندگی بازگشته است

 

معاون ایمنی و استانداردهای حمل و نقل مرکز تدوین مقررات وزارت راه با اشاره به آمار نگران کننده تلفات سوانح رانندگی کشور گفت:‌ از سال 80 روند صعودی سوانح رانندگی آغاز شد و به 28 هزار کشته در سال رسیدیم. اما با برنامه‌ریزی از سال 84 این رقم به حدود 14 هزا رو 500 کشته رسید اما روند نزولی متوقف شد و چند سالی است که روند صعودی سوانح رانندگی و تلفات حاصل از آن آغاز شده است.

 

ذاکری با بیان اینکه 90 درصد عامل شکل‌گیری سانحه در حیطه اختیارات راننده است،‌گفت: اقداماتی در چند سال گذشته بابت کاهش سوانح رانندگی در دستور کار کمیسیون ایمنی راه‌ها قرار گرفته است.

 

وی افزود: کمیسیون ایمنی راه‌ها ارتباط مناسبی با سازمان بهداشت جهانی دارد و چندین کار بین‌المللی در این حوزه انجام داده است.

 

معاون ایمنی و استانداردهای حمل و نقل مرکز تدوین مقررات وزارت راه ادامه داد: پرداختن به ایمنی وکاهش سوانح رانندگی مورد توجه خاص کمیسیون ایمنی راه‌هاست.

 

* ایران کشور پیشرو در کاهش سوانح رانندگی شناخته شد

 

ذاکری ادامه داد:‌ طی همکاری با سازمان بهداشت جهانی ایران به عنوان کشور پیشرو در منطقه خاورمیانه و شاخ آفریقا برای کاهش سوانح رانندگی و ایمنی مطرح شده است. زیرا تعداد تلفات سوانح رانندگی خود را تا 12 هزار نفر نسبت به دهه 80 کاهش داده‌ایم.

 

وی بیان کرد: یکی از این پروژه‌ها که بابت کاهش سوانح رانندگی دنبال می‌شود انتخاب سه استان به عنوان پایلوت است تا مدیریت سرعت در آنها انجام شود که شامل استان‌های اصفهان، مرکزی و خراسان رضوی است و از سال 2020 میلادی طی همکاری سازمان بهداشت جهانی این پروژه عملیاتی می‌شود.

 

معاون ایمنی و استانداردهای حمل و نقل مرکز تدوین مقررات وزارت راه ادامه داد: حدود 67 درصد کشته شدگان سوانح رانندگی مربوط به جاده‌های برون شهری و راه‌های روستایی هستند.

 

* برنامه 5 ساله کاهش سوانح

 

ذاکری در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه دولت چه برنامه‌ای برای کاهش سوانح رانندگی نظیر برنامه سال 84 دارد، گفت: برنامه الان این است که نقشه راه تهیه شده و در دولت مطرح شده است؛ برنامه ارتقاء ایمنی راه‌ها در کمیسیون ایمنی راه‌ها مصوب شده است. ما 256 عنوان ربرنامه مشخص کرده‌ایم و تا یک ماه آینده نقشه راه در کمیسیون ایمنی راه‌ها ارائه می‌شوند.

 

وی گفت:‌برنامه پنجساله کاهش سوانح اقدامات و وظایف دستگاه‌ها و اعتبارات آنها مشخص شده است. ما برنامه ارتقاء ایمنی راه‌ها و سند ایمنی داریم و تا دو ماه آینده چارچوب سند ایمنی راه و نقشه راه مشخص می‌شود.

 

معاون ایمنی و استانداردهای حمل و نقل مرکز تدوین مقررات وزارت راه افزود: طبق ماده 23 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی درآمد سوانح رانندگی باید به کاهش جرائم بینجامد.

 

* درآمد جرایم رانندگی چقدر است؟

 

ذاکری ادامه داد: سال گذشته درآمد جرایم رانندگی 1300 میلیارد بود که هزار میلیارد آن باید به بخش حمل و نقل اختصاص یابد.

 

وی توضیح داد:‌از صد در صد درآمد جرائم رانندگی 20 درصد به صندوق خسارات بیمه مرکزی اختصاص می‌یابد. 20 درصد سهم نیروی انتظامی است که امسال حذف شده و 60 درصد هم سهم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها است. در این راستا از محل سال 97 باید 600 میلیارد تومان به سازمان راهداری اختصاص یابد که به طور کامل اختصاص نیافته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید