دبیر کمیسیون مشترک: طرح صیانت قطعا به‌صورت آزمایشی اجرا خواهد شد

  • سیاسی
  • دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ ۱۶:۳۸
    کد خبر :891802

دبیر کمیسیون مشترک طرح صیانت اعتقاد دارد مسائل حوزه فضای مجازی فراتر از قد و قواره وزارت ارتباطات است و یک نهاد بالاتر از آن باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند؛ از همین رو وزارت ارتباطات تنها مجری قوانین خواهد بود. او تاکید کرد طرح صیانت بدون تردید 3 تا 5 سال آزمایشی اجرا خواهد شد.

«مهرداد ویس کرمی»، دبیر اول کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت در واکنش به این دیدگاه که با اجرای این طرح، وزارت ارتباطات به حاشیه می‌رود و قدرت قانون‌گذاری شورای عالی مجازی دوچندان می‌شود، گفت:

«برخی از مسائل ماهیت حاکمیتی دارند و تصمیم‌گیری درباره آن در غالب یک وزارتخانه نمی‌گنجد و از آنجایی‌که فضای مجازی اهمیت ویژه دارد باید کل نظام درباره آن تصمیم‌گیری کند. وزارت ارتباطات یک وزارتخانه فنی است و به تنهایی توانایی ورود به مسائل سیاسی، امنیتی و ملی را ندارد و در زمینه محتوا نمی‌تواند ورود کند. از آنجایی که محتوا فراتر از قد و قواره این وزارتخانه است یک نهاد بالاتر از وزارت ارتباطات باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند.»

او با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات تنها مجری قوانین خواهد بود، افزود: «در همه دنیا حاکمیت و نظام تصمیم‌های کلان برای مصلحت کشور می‌گیرند. هیچ وزیر یا نهادی نمی‌تواند در زمینه ادامه مذاکرات تصمیم‌گیری کند و این وظیفه حاکمیتی است. تصمیم‌گیری درباره فضای مجازی نیز یک تصمیم حاکمیتی است و چه بخواهیم، چه نخواهیم نیاز به تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی داریم و حاکمیت نیز جدای از مردم نیست.»


ویس کرمی با اشاره به این شبهه که حاکمیت با این طرح می‌خواهد سرعت اینترنت را کاهش بدهد اظهار داشت چنین چیزی درست نیست:

«مگر الان سرعت اینترنت کاهش پیدا نکرده است؟ این موضوع ارتباطی با تصویب این طرح ندارد اگر بنا باشد حاکمیت کاری کند آن را انجام می‌دهد. منتها در حال حاضر قانون جامع در زمینه استفاده از فضای مجازی در کشور وجود ندارد و این ضعف مجلس است که در این خصوص وظیفه خود را اجرا نکرده است.»

عضو کمیسیون مشترک با تاکید بر اینکه طرح صیانت بدون تردید 3 تا 5 سال آزمایشی اجرا خواهد شد، اظهار داشت تصویب کلیات به معنی قانونی شدن طرح نیست: «جزییات این طرح باید بررسی شود و در بررسی جزییات این امکان وجود دارد که مفاد طرح تغییرات اساسی کند و مواد زیادی حذف و مواد دیگر جایگزین آن شوند. این طرح حدود 21 ماده دارد و مواد این طرح در کمیسیون مشترک بررسی خواهند شد.»

ویس کرمی طرح صیانت را معادل مسدودسازی اینترنت ندانست و تاکید کرد حداقل یک سال زمان نیاز است که این طرح اجرایی شود: «هدف این طرح ساماندهی فضای مجازی و قانونمند کردن آن است و در بسیاری از موارد به جزییات نمی‌پردازیم و جزییات آن را به شورای عالی فضای مجازی واگذار کرده‌ایم.»

دیجیاتو

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید