دایره اجتماعی در کلانتری ها چه وظیفه ای دارد؟

    کد خبر :467737

مراکز مشاوره و مددکاری در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از سال 1379 در راستای تقویت پیشگیری اجتماعی در جامعه و با هدف اعتماد سازی بیشتر بین مردم، حل مسئله و همراهی با دغدغه‌های مردم و آگاه سازی جامعه نسبت به آسیب‌های اجتماعی راه اندازی شد .

کارشناسان این دوایر در کلانتری ها با درنظر گرفتن ملاحظات حقوقی و انتظامی؛ به مراجعه کنندگان خود خدمات مددکاری و مشاوره ای ارایه می دهند به طوریکه گفته می شود پس از راه اندازی این مراکز بیش از 70 درصد پرونده‌هایی که در کلانتری‌ها به مراکز مشاوره ارجاع داده می‌شوند به مصالحه ختم شده و مسیر پر دردسر کلانتری و مراکز قضائی کوتاه و حذف می شود .

معاون اجتماعی ناجا در گفتگو با “بازتاب” با اشاره به نقش اساسی این مراکز در پیشگیری از جرم و آسیب های اجتماعی گفت: شناسایی ریشه ها و زمینه های نابهنجار، بزهکاری ها، تلاش برای از بین بردن بستر های معضلات اجتماعی و پیشگیری از آن ها، کمک به  گسترش فرهنگ مشاوره در جامعه از دیگر اهداف راه اندازی این مراکز است.

سردار نوریان افزود: در حال حاضر44 مرکز مشاوره در استان ها و 700 دایره مشاوره در کلانتری ها مشغول به فعالیت بوده و متناسب با دغدغه های مددجویان به آنها مشاوره می دهند.

وی گفت: امروز مراکز مشاوره ناجا یک مرجع تخصصی در گره گشایی مشکلات مردم است ضمن این که در تجزیه و تحلیل پرونده هایی که در حوزه مشاوره و مددکاری رسیدگی شده؛ در شناسایی و ریشه یابی علل بروز ناهنجاری های اجتماعی کمک شایانی به پلیس می کند.

به عقیده نوریان، مشاوران کلانتری‌ها باید اخلاق و احترام را در برخورد با مراجعه کنندگان در دستور کار خود قرار دهند، زیرا در برخورد اول مردم به علم مددکاران توجه ندارند بلکه اخلاق خوب افراد را جذب می‌کند.

سردار نوریان گفت: این مراکز در سه بخش انتظامی،روانشناسی و مددکار اجتماعی به هموطنان خدمات ارایه می کنند که بخش انتظامی آن موضوعاتی مانند خدمات مربوط به مشاوره نظام وظیفه، امور حقوقی، استخدام در ناجا، ترک و پیشگیری از اعتیاد، صدور گذرنامه، راهنمایی و رانندگی را دربرمی گیرد .

به نظر معاون اجتماعی ناجا بخش روانشاسی نیز به عنوان بخش مکمل در زمینه های مختلفی از جمله روان‌درمانی، روان سنجی ، مشاوره فردی و گروهی و مشاوره در زمینه تحصیلی، ازدواج و شغلی به مراجعان خدمات ارائه می‌ دهند.

مددکاری اجتماعی نیز در خصوص ارجاع مددجویان خاص به مراکز تخصصی‌تر و نهادهای حمایتی و توانبخشی و نیز انجام بررسی‌های خدمات ویژه‌ای از قبیل بازدید از منزل، تدابیر و پیگیری وضعیت موارد مشاوره‌ای فعال هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید