داور دربی 99 درصد مشخص شد

  • ورزشی
  • پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ ۱۱:۴۰
    کد خبر :1056162
داور دربی 99 درصد مشخص شد

هنوز هفته‌ نوزدهم شروع نشده اما تمام نگاه‌ها به هفته بیستم و بازی دربی 103 است.

قطعاً جذاب‌ترین خبر در خصوص این بازی حساس موضوع انتخاب داور دربی است.

البته قبل از اینکه داور وسط اعلام شود در اقدام جالب و عجیب کمیته داوران از چند روز پیش تکلیف اتاق VAR را مشخص کرد و بر اساس اعلام رسمی خداداد افشاریان، مهسا قربانی داور 34 ساله به عنوان یکی از داوران اتاق VAR انتخاب شد تا لقب نخستین داور زن مسابقات مردان را از آن خود کند.

طبق پیش‌بینی‌های مطرح شده به احتمال زیاد موعود بنیادی‌فر و یک داور خارجی هم در کنار مهسا قربانی در اتاق VAR حضور پیدا خواهند کرد. تا اینجای کار تکلیف داوران اتاق VAR مشخص شده است ولی همچنان تکلیف داور وسط مشخص نیست و فعلاً اهالی فوتبال در حال گمانه‌زنی در این خصوص هستند. آنچه مسلم و قطعی است برای اینکه از VAR استفاده می‌شود فقط داوران بین‌المللی شانس حضور در این بازی را دارند چون باید لایسنس استفاده از VAR داشته باشند و تاکنون داوران بین‌المللی موفق به گذراندن این دوره شده‌اند و هنوز داوران ملی نتوانستند لایسنس بگیرند.

در مورد داوران بین‌المللی هم باید این نکته را متذکر شد که موعود بنیادی‌فر به چند دلیل از جمله حضور در دربی 102، قضاوت بازی استقلال و استقلال خوزستان در هفته نوزدهم و همچنین احتمال حضور در اتاق VAR شانس اینکه داور وسط شود صفر است. بعد از موعود نام چند داور بین‌المللی دیگر برای این قضاوت مطرح است که به اختصار دلایل حضور یا عدم حضور آنها در دربی را توضیح خواهیم داد.

دکتر حیدری محروم است؟

چند روز پیش گفته شد که کمیته داوران برای قضاوت داور دربی به دو گزینه نهایی یعنی دکتر حیدری و وحید کاظمی رسیده است اما به دلیل اینکه تجربه حیدری برای قضاوت این بازی شانس بیشتری نسبت به رقیب خود دارد اما گویا در جلسه کمیته داوران یکدفعه شانس حیدری به صفر رسیده است و اینطور که گفته می‌شود به دلیل محرومیت او برای قضاوت بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک، اعضای کمیته داوران به این نتیجه رسیدند که روی نام حیدری خط بکشند و به گزینه‌های دیگری فکر کنند. البته به دلیل اینکه کمیته داوران کاملاً غیر قابل پیش‌بینی است باز هم باید به این نکته اشاره کنیم که هر تصمیم شتابزده و اتفاقی از این کمیته بعید نیست.

عرب براقی جوانی که تجربه دربی ندارد

با توجه به اینکه دکتر حیدری از بین گزینه احتمالی کمیته داوران پاک شد و آنها تصمیم گرفتند روی گزینه‌های بعدی تمرکز کنند نام امیر عرب براقی هم دوباره برای انتخاب مطرح شد. عرب براقی بعد از موعود بنیادی فر دومین داور بین‌المللی است که توانسته لایسنس خود را بگیرد و در حال حاضر این مدرک در دست او است اما نکته‌ای که شاید حضور او را کمرنگ و کمیته داوران را دچار تردید کند جوانی و بی‌تجربگی این داور است. عرب براقی جوان (برادر زن علیرضا فغانی) تجربه قضاوت دربی را ندارد و چون این بازی به دلیل اختلاف امتیازی کم استقلال و پرسپولیس در جدول به اوج حساسیت خود می‌رسد نیاز به تجربه دارد. آنچه باعث می‌شود افشاریان برای انتخاب عرب براقی دچار دو دلی شود همین جوانی و کمی تجربه است و شانس او را برای قضاوت دربی 103 به حداقل می‌رساند.

کاظمی محتمل‌ترین گزینه انتخابی

وحید کاظمی یکی از همان گزینه‌هایی است که به انتخاب نهایی کمیته داوران نزدیک است و اینطور که گفته می‌شود کمیته داوران تا حدود زیادی روی انتخاب او به توافق آرا رسیده است. خیلی‌ها شانس 99درصدی به کاظمی داده و او را از همین حالا داور دربی می‌دانند. نکته قابل توجه در خصوص کاظمی این است که چند روزی موبایل خود را خاموش کرده و از دسترس خارج شده، اینکه کاظمی در آستانه دربی اینطور از دسترس خارج شده نشان می‌دهد که از چند روز پیش به او اعلام کردند که خودش را برای بازی دربی آماده کند. اما چند نکته در خصوص کاظمی و قضاوت احتمالی‌اش در دربی حائز اهمیت است. نخست اینکه کمیته داوران در چند دربی قبل اگر از این داور شمالی استفاده نکرد به خاطر این بود که اعضای کمیته داوران بر این باور هستند که او داخل زمین به بازیکنان کارت زیاد می‌دهد و همین نکته تنش‌زا خواهد بود. در دربی 102 و دربی‌های قبل‌تر همین نکته کاظمی را تا حد زیادی از دربی دور کرد.

اگر کاظمی داور وسط بازی دربی شود، نخستین دربی است که سوت می‌زند و قطعاً سعی می‌کند توانایی صد درصد خود را برای بهترین داوری بگذارد.

ایران ورزشی

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید