دانشمندان توانستند علائم پیری را معکوس کنند

    کد خبر :908842

بر اساس تحقیق جدیدی که نتایج آن در مجله Microbiome منتشر شده، دانشمندان موسسه «کوادرام» و دانشگاه آنگلیای شرقی متوجه شده‌اند که انتقال میکروب مدفوع از موش‌های جوان‌تر می‌تواند به بهبود وضع سلامتی موش‌های مسن‌تر کمک کند. این مطالعه نشان می‌دهد که میکروب‌های روده نقش مهمی در تنظیم آثار زیان‌بار سالخوردگی دارند و ممکن است بتوان از آن‌ها برای کاهش افت کیفیت زندگی در درمان‌های میکروبی استفاده کرد.

«سایمون کاردینگ» از دانشکده پزشکی دانشگاه آنگلیای شرقی و رئیس بخش میکروب‌های روده و برنامه تحقیقات سلامت موسسه کوادرام می‌گوید: «این مطالعه حیرت‌انگیز به ما نشان می‌دهد که میکروب‌های روده در سالخوردگی و افت عملکرد مغز و بینایی نقش مستقیم دارند و می‌توانند یک راهکار درمانی احتمالی به منظور تعویض میکروب‌های روده باشند.»

با افزایش سن، التهاب مغزی و چشمی افزایش پیدا می‌کند و مشکلات مزمنی به وجود می‌آید که احتمالا به سلول‌های ایمنی ارتباط دارند. ولی وقتی میکروب‌های مدفوع از موش‌های جوان به پیر منتقل شد، محققان شاهد نشانه‌هایی از معکوس شدن این التهابات بودند. از آن سو، انتقال میکروب موش‌های پیر به جوان، التهابات بدن موش‌های جوان را افزایش داد.

محققان در مقاله خود می‌گویند: «یافته‌های ما نشان می‌دهند که تغییرات مرتبط با سن در میکروبیوتای روده نیاموشان موجب اختلال در یکپارچگی وضعیت لوله گوارش و التهاب سیستمی و بافتی در شبکیه چشم و مغز می‌شود، اما با استفاده از میکروبیوتای موش‌های جوان می‌توان این تغییرات را معکوس کرد.»

محققان حالا می‌خواهند بفهمند که اثرات مثبت این تغییر چقدر ماندگاری دارند و ارگان‌های دور از سیستم گوارش چگونه از این جایگزینی بهره می‌برند. پیش‌تر گروهی از محققان دانشگاه کورک در تحقیقی نشان داده بودند که استفاده از مدفوع موش‌های جوان در موش‌های پیر می‌تواند عملکرد مغز آن‌ها را بهبود ببخشد.

55 آنلاین/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید