دانشمندان با امواج فراصوت تومورهای سرطانی را نابود می کنند

    کد خبر :903760

سرطان همچنان بزرگترین عامل مرگ و میر انسان‌ها در قرن بیست و یکم است و تا به حال راهکار قطعی برای درمان انواع آن ارائه نشده است. ابداع جدید پژوهشگران دانشگاه میشیگان اما به نتایج بسیار مهمی رسیده که نشان می‎دهد با امواج اولتراسونیک می‌توان تقریباً همه تومورهای سرطانی را از بین برد.

بازتاب -استفاده از شیمی درمانی در حال حاضر معمول‌ترین راهکار برای درمان بخشی از مشکلات بیماران سرطانی و آن هم به صورت محدود است که خود عوارض بی‌شماری به همراه دارد. در این میان برخی از دانشمندان همواره به دنبال راهکارهای دیگر به جز جراحی یا درمان‌های غیرشیمایی هستند تا بتوانند این گروه بیماری قدیمی بشر را با کمترین عوارض، درمان کرده یا بهبود دهند.

در همین زمینه گروهی از محققان دانشگاه میشیگان، مقاله‌‎ای پیرامون جدیدترین ابداع خود در درمان سرطان منتشر کرده‎اند که در آن از فناوری امواج فراصوت برای تخریب تقریباً کامل تومورهای سرطانی استفاده می‌‎شود.

در این فناوری، دانشمندان توانسته‎اند امواج اولتراسونیک را با دقتی میلی‎‌متری به سمت تومورهای سرطانی شلیک کنند و بتوانند تقریباً همه حجم اشغال شده توسط آنها را نابود و غیرفعال سازند.

این فناوری که در اصطلاح علمی به آن هیستوتریپسی گفته می‎شود شامل ارسال پرتوهای پرقدرت انرژی به صورت هدایت شده است تا بتوان سلول‌های هدف را آسیب رسانده و غیرفعال کرد. جالب است بدانید که در این حالت اگر پرتوهای انرژی تابانده شده به محل تومور بتوانند بین 50 تا 75 درصد آسیب به آن برسانند، سیستم دفاعی بدن انسان قادر خواهد بود تا ادامه مبارزه علیه تومور را دست گرفته و آن را به صورت کامل از بین ببرد.

پژوهشگران در این طرح از یک آرایه اعمال امواج فراصوت به محل قرارگیری تومور استفاده می‎کنند که متشکل از 260 المنت منتشرکننده امواج 700 کیلوهرتزی است که توسط همین تیم توسعه داده شده است.

نتایج این پژوهش روی گروهی از موش‌های آزمایشگاهی که توسط دانشمندان به تومورهای سرطانی مبتلا شده بودند بسیار موفقیت‌‎آمیز بوده و آمار بسیار امیدبخشی را به ثبت رسانده است. البته با کسب مجوزهای لازم، این گروه از پژوهشگران مجوز آزمایش این روش روی دو نمونه انسانی سرطان کبد در آمریکا و اروپا را نیز کسب کرده‎اند که می‌‎توان امید داشت به نتایج مثبتی ختم شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید