دامپزشکی: مشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اراک

    کد خبر :865703
مشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اراک

سازمان دامپزشکی کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نمونه‌های مثبت از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در جمعیت غازهای تالاب کویری میقان اراک مشاهده شده و در این رابطه اقدامات پایش و مهار بیماری در این زیستگاه طبیعی تشدید شده است.

در این اطلاعیه آمده است: در راستای چارچوب برنامه ملی رصد و پایش تشدیدی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (HPAI) در کشور، روز 5 آذرماه جاری تلفات چند بال غاز در تالاب کویری میقان اراک گزارش شده است.

این اطلاعیه می افزاید: بر اساس نتایج یافته‌های تشخیصی از نمونه‌های استاندارد پرندگان تلف شده توسط اداره کل دامپزشکی استان مرکزی، رخداد جدید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این زیستگاه طبیعی شناسایی و تایید شده است.

در این اطلاعیه تصریح شده است: با تایید موارد مثبت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب کویری میقان اراک، عملیات مهار انجام شده و همچنین رصد و پایش بیماری نیز در مناطق اطراف کانون آلوده آغاز شده‌ است.

همچنین در بخشی از این اطلاعیه آمده است: با توجه به‌ اینکه تعداد قابل توجهی از واحدهای پرورش مرغ مادر و تخمگذار تجاری درحواشی این منطقه مستقر است، سازمان دامپزشکی کشور از تمامی پرورش‌دهندگان طیور صنعتی و سنتی درخواست دارد که ضمن بهبود سطح هوشیاری و موازین امنیت زیستی، هرگونه کاهش در تولید، مصرف آب و دان طیور و تلفات غیر متعارف را در اولین فرصت به دامپزشکی اطلاع دهند.

پاییز سال 1399 نیز تالاب کویری میقان اراک دوره‌ای از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را تجربه کرد و تلفات سنگین در گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر در این زیستگاه طبیعی گزارش شد.

تالاب کویری میقان اراک در 15 کیلومتری شمال شرق شهر اراک با سطح آبگیری 12 هکتار یکی از زیستگاه های مهم پرندگان در سطح کشور است و دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، تاثیر مستقیمی بر مهار کانون‌های تولید شن و نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.تالاب میقان اراک زیستگاه 140 گونه پرنده است و سالانه 90 گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب می‌شوند.

به گزارش ایلنا، این زیستگاه طبیعی در مسیر کریدورهای پرندگان مهاجر قرار دارد و هر سال پذیرای انواع پرندگان مهاجر از جمله درنای زیبای خاکستری، چنگر، خوتکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنجه، حواصیل، اردک سبز است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید