داروهای ممنوعه حج ۱۴۰۲

    کد خبر :995236
داروهای ممنوعه حج ۱۴۰۲

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در خصوص داروهای ممنوعه حج ۱۴۰۲ توضیح داد.

سید علی مرعشی؛ رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر اظهار کرد: عملیات حج وقتی شروع می‌شود ناشی از اقداماتی است که از مدت‌ها قبل انجام شده است.

وی با بیان اینکه امسال معاینات حج تغییراتی داشت، افزود: سنوات قبل تمام پزشکان معاینه‌کننده زائران به حج هم اعزام می‌شدند ولی امسال الزاماً تمام این پزشکان به حج مشرف نمی‌شوند. 458 پزشک معاینات زائران را به سرانجام رساندند و از این تعداد حدود 200 نفر به عملیات حج مشرف می‌شوند.

مسن‌ترین و جوان‌ترین زائران حج 1402

مرعشی گفت: زائران امسال میانگین سنی بالاتری دارند به‌نحوی که امسال 2 هزار و 300 زائر بالای 80 سال داریم که توانایی جسمی آنها تأیید شده است، مسن‌ترین زائر امسال 111ساله و کوچکترین زائر 9ماهه است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت خاطرنشان کرد: تعداد کادر پزشکی امسال به این دلیل که زائران بیشتری اعزام شوند، کاهش یافته که 105 نفر این تیم کاهش یافته است.

بیماری‌های شایع بین زائران حج 1402

به‌گفته وی، بیماری‌های قلبی، عروقی، نارسایی قلبی، فشار خون بیشترین بیماری‌های حج 1402 هستند و در مرحله بعد دیابت از جمله شایع‌ترین بیماری‌ها هستند. امسال 17 نفر زائر دارای نارسایی کلیه داریم که نیازمند دیالیز هستند.

مرعشی در ادامه با بیان اینکه “اولین تیم اعزامی‌ پزشکی حج و زیارت فردا به عربستان اعزام می‌شوند”، افزود: 37 نفر از این کادر پزشکی از سوی مرکز پزشکی حج و زیارت اعزام می‌شوند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: اقلام دارویی که هر سال اعزام می‌شود با توجه به بیماری زائران و تجربیات سال‌های قبل ارسال می‌شود که 425 قلم دارو در فارماکوپه دارویی امسال وجود دارد و از نظر وزنی نیز 40 تن دارو ارسال خواهد شد.

زائران داروهای خود را به‌همراه داشته باشند

وی اضافه کرد: توصیه ما همیشه به زائران این بوده است که داروهای خود را به‌میزان کافی برای طول سفر به‌همراه داشته باشند ولی کمبودهای دارویی آنها را خودمان تأمین می‌کنیم.

مرعشی ادامه داد: زائران اگر قبل از اعزام پیاده‌روی نداشته باشند، در زمان تشرف توانایی انجام مناسک حج را نخواهند داشت و مجبور به استفاده از دارو خواهند شد، چون هوا گرم است مایعات زیادی بخورند و استحمام لازم را داشته باشند تا به حفظ سلامت آنها کمک کند.

داروهای ممنوعه حج 1402

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: تمام داروهای مخدر جزو داروهای ممنوعه هستند. داروهای که اثر تسکینی دارند و داروهای دوپینگ نیز جزو داروهای ممنوعه هستند. برخی از زائران داروی آرام‌بخش مصرف می‌کنند که برای جلوگیری از بروز مشکلات در فرودگاه‌ها باید نسخه انگلیسی به‌همراه داشته باشند.

وی تصریح کرد: عربستان سعودی اعلام کرده است که زائران باید واکسن مننژیت، و دو دوز واکسن کووید19 را (شامل آسترازنکا، سینوفارم و اسپوتنیک) تزریق کرده باشند.

مرعشی اظهار کرد: در مدینه یک درمانگاه 24ساعته، دو درمانگاه 16ساعته و یک درمانگاه 8ساعته داریم، مجموع کادر درمان اعزامی به حج 458 نفر هستند.

زائران حج دارای شرایط حاد جسمی از عربستان برگردانده می‌شوند

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: تنها در صورتی زائران قبل از تمام شدن دوره اعزام به کشور برگردانده می‌شوند که شرایط سلامت آنها در معرض خطر قرار گرفته باشد. بیمارانی که شرایط خاص و حاد جسمی دارند بعد از انجام اعمال تشریق به کشور بازگردانده می‌شوند. اگر قبل از اعمال تشریق بیمار شوند با آمبولانس و اتوبوس‌آمبولانس و به‌همراه تیم پزشکی اعمال حج آنها انجام می‌شود.

مرعشی با اعلام اینکه “امسال در مجموع 87 هزار و 550 نفر زائر و کادر درمانی برای حج داریم”، افزود: توانایی جسمی کمتر از 200 زائر تأیید نشده است، برای زائرانی که به نتیجه توانایی جسمی خود اعتراض دارند کمیسیون‌های پزشکی تشکیل می‌شود.

وی گفت: ابتلای زائران به آلزایمر پیشرفته، عدم‌توانایی جسمی جدی، سرطان در حال درمان، عمل قلب باز، بارداری و… از جمله دلایل جدی عدم‌تأیید توانایی جسمانی زائران بود.

تسنیم

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید