دارایی‌های بلوکه شده ایران در کانال سوئیس اجازه جریان دارد

  • اقتصادی
  • دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۶:۰۲
    کد خبر :713878

به گزارش ایلنا از سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم، در ملاقات با مارکوس لایتنر، سفیر سوئیس در تهران و هیات همراه با تاکید بر لزوم گسترش مناسبات تجاری دو کشور گفت: اگر چه ایران نشان داد آمادگی و استقلال اقتصادی بالایی برای شرایط اضطراری از جمله شرایط شیوع ویروس کرونا دارد، اما با توجه به فراگیر شدن این ویروس در دنیا، نیاز به تدابیر و همکاری‌های بیشتر بین المللی است.

وی افزود: البته شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا نشان داد کشورها وقتی در شرایط بحران و اضطرار قرار بگیرند، تصمیماتی متناسب با منافع خودشان درتجارت بین الملل می‌گیرند؛ مانند محدودیت در صادرات و واردات. ایران هم قطعا برای نحوه حضور در تجارت بین الملل براساس منافع خود تصمیم می گیرد.

زادبوم ادامه داد: آزادسازی دارایی‌های بلوکه ایرانی و نیز تجارت دو سویه به معنی فعال شدن اروپا در خرید از ایران در قالب صادرات کالای ایرانی، لازمه و پیش فرض فعالیت است.

سفیر سوئیس در تهران نیز در این دیدار با بیان اینکه همه با هم در یک کشتی در حال مبارزه با مشکل مشترکی هستیم، گفت: باید به سمتی برویم تا اطمینان پیدا کنیم اقتصاد به روال عادی برخواهد گشت، از همین رو تلاش بی‌وقفه‌ای برای ایجاد ساز و کار کانال انسان‌دوستانه سوئیس برای ارسال کالا داشتیم. وی افزود: از اواخر فوریه در تلاش بودیم تا منابع و شرکت‌های بیشتری از ایران را فعال کنیم تا بتوانیم این سازو کار را اجرایی کنیم.

لایتنر ضمن ارائه گزارشی از شرایط موجود و فعالیت‌های انجام شده در کانال تجاری مشترک ایران و سوئیس گفت: باید تجار را فعال کرد تا از ساز و کار این کانال هم استفاده کنند و مدیریت و استفاده از این کانال برعهده طرف ایرانی است.

وی با اشاره به اینکه در زمان کرونا و پساکرونا کانال انسان دوستانه سوئیس میتواند بسیار کمک کننده باشد و ایجاد درآمد جدید حق ایران است گفت: دارایی‌های بلوکه شده ایران در کانال سوئیس اجازه جریان دارد و معاملات میتواند انجام شود.

گفتنی است، در این جلسه همچنین به فعالیت شرکت‌های سوئیسی در ایران علی رغم بروز تحریمهای ظالمانه و نقش آنها در توسعه صنعت غذا، دارو وتجهیزات پزشکی در ایران و صادرات به کشورهای هدف اشاره شد.

و درپایان بنا به درخواست طرف های سوئیسی وموافقت معاون وزیر و رئیس کل سازمان مقرر شد برای رفع مشکلات وکمک به توسعه فعالیت های برخی شرکت های سوئیسی جلساتی با وزارتخانه ها و دستگاه های مسئول پیرامون موضوعات مطرح شده برگزار ونسبت به بر طرف نمودن آنها اقدام شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید