خوشامدگویی وزیر جدید صمت به محصولات آلمانی در بندر عباس/ 420 کانتینر لوازم خانگی، مجلس را مقابل رزم حسینی قرار می دهد؟

    کد خبر :763651

ماجرای ورود 420 کانتینر حاوی لوازم خانوادگی با برند آلمانی به کشور که در گمرک شهید رجایی بندر عباس منتظر ترخیص بود، خیلی زود افکار عمومی را به خود جلب کرد؛ شهروندانی که از یک سو شعار مقابله با تحریم و حمایت از تولید داخل مسئولان را می شنوند و از سویی خبرهای مرتبط با ورود بی حساب و کتاب محصولات خارجی به کشور را می خوانند.

به گزارش «بازتاب»، چند سالیست که از خروج برندهای بزرگ لوازم خانگی از کشور می گذرد. برندهایی که برای چندین سال جای خود را در منازل مردم ایران پیدا کرده وبه واسطه آوازه ای که از لحاظ کیفیت و ماندگاری داشتند مورد توجه ویژه ای قرار گرفته بودند.

این مطرح بودن تا حدی بود که بنرها، استرابوردها و بیلبوردهای بزرگ شهر به فضایی طلایی برای معرفی محصولات جدیدشان قرار گرفته بودند. با این همه اتفاقات سیاسی و اقتصادی طی 2 سال اخیر که متاثر از نوسانات لحظه ای نرخ ارز و اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشور بود موجب شد تا برندهای شناخته شده لوازم خانگی از جمله سامسونگ، ال جی و… بار سفر ببندند.
چراکه قدرت خرید مردم ایران دیگر برای بهره مندی از این محصولات کافی نبود. در همین گیرو دار گویا اتفاق خوشایندی هم در حال وقوع بود. اتفاقی که سبب ساز افزایش توان تولید داخل و همیینطور بالا رفتن کیفیت لوازم خانگی ایرانی بود.

محصولاتی که تا پیش از این چندان مورد توجه قرار نمی گرفتند و شاید به دلیل همین عدم توجه تلاشی هم برای بهتر شدن نداشتند. آن هم در شرایطی که دسترسی به مواد اولیه برای به ثمر رساندن این هدف وهمینطور تحقق شعار حمایت از تولید سخت بود باز هم تولیدکنندگان داخل تمام تلاش خود را برای بالا بردن کیفیت محصولات لوازم خانگی به کار گرفتند.

حضور بی دعوت برند بوش در کشور

اما به تازگی خبری مبنی بر واردات 420 کانتینر از لوازم خانگی برند آلمانی بوش منتشر شد. گویا مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک گفته است: 420 کانتینر لوازم خانگی بوش در زمان ممنوعیت وارد شده و مجوز گرفته، با صدور رای دیوان عدالت اداری امکان واردات پیدا کرده بودند، اما گمرک از ترخیص محموله‌ها جلوگیری و موضوع را تحت بررسی قرار داده است.

براساس گفته های او واردات لوازم خانگی بوش در شرایطی مطرح شده است که از دو سال پیش واردات کالاهای گروه چهار که عمدتا مصرفی و غیرضرور هستند از جمله لوازم خانگی، ممنوع شده و تحت هیچ شرایطی این کالاها امکان ورود به کشور را نداشته اند، حتی برای ترخیص حدود 70 میلیون یورو از این کالاها با وجود رایزنی‌های صورت گرفته در نهایت طی مهلتی که براساس مصوبه هیات وزیران تعیین و در 26 شهریور امسال به پایان رسید بخش زیادی از این کالاها ترخیص نشد و با اعلام گمرک متروکه شدند.

در همین باره خبرآنلاین از دیدگاه این مقام مسئول نوشت: از سوی دیگر منشأ ارز این کالاها به وضوح مشخص نیست و شائبه‌هایی در رابطه با واردات این کالا با ارز نیمایی و حتی دولتی وجود دارد تا جایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) مدعی شده کانتینرهای لوازم خانگی بوش با ارز متقاضی تامین ارز شده است، هرچند که بانک مرکزی تاکنون در این رابطه توضیحی اعلام نکرده است.

وقتی مجلس هم وارد عمل می شود

انتشار این خبر بهارستان نشینان را هم برآن داشت تا برای دعوت از وزیر جدید صنعت معدن و تجارت برای پاسخگویی به سوالاتی در این باره به پاخیزند. آنطور که خبرگزاری فارس نوشته است علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی با طرح سوال و تقدیم آن به هیات رئیسه مجلس از رزم حسینی توضیح خواسته است.

چه کسی پاسخگوست؟

همه این موارد درحالیست که وزارت صمت برای رهایی از این وضعیت اعلام کرده است که ثبت سفارش و واردات 420 کانتیر لوازم خانگی بوش پیش از ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور بوده است.

گویا سعید عباسپور؛ مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفته است: «ثبت سفارش لوازم خانگی بوش مربوط به سال 1396 و قبل از ممنوعیت واردات بوده و تمدید ثبت سفارش صاحب کالا نیز بعد از ممنوعیت واردات لوازم خانگی، حسب شکایت ایشان به دیوان عدالت اداری و صدور آرای قضایی (بدوی و قطعی) از سوی دیوان ناظر بر لزوم به واردات کالای ثبت سفارش شده صورت گرفته است.

به گفته معاون فنی گمرک ، وزارت صمت و گمرک محکوم شده و از این رو این وزارت خانه مکلف به تمدید ثبت سفارش و گمرک موظف به ترخیص می‌شود (و البته بانک مرکزی تبرئه شده است). ضمن اینکه ترخیص ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی برند بوش که در زمان ممنوعیت وارد شده بود، به دلیل ایرادات وارده متوقف شده و گمرک ایران اجازه ترخیص این کالاها را نداده است.
درحالی که هنوز دست های پشت پرده این ماجرای پر حاشیه به صورت دقیق مشخص نیست، خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه کلیه کالاها برای دولت ضبط خواهد شد.

در همین رابطه ناظر گمرک هرمزگان به رسانه ها گفت: ترخیصِ محموله 400 کانتینری لوازم خانگی خارجی (بوش آلمان) از گمرک شهید رجایی بندرعباس ممنوع شد.

با این حال حواشی حاصله از این خبر گواه بر آن است که این قصه سر دراز دارد چراکه تولیدکنندگان داخلی بر رخ داد این موضوع اعتراض کرده و در انتظار پاسخ قانع کننده هستند و از آنسو نیز متولیان وزارت صمت نمی توانند با پاسخ های مبهم و کلی خود افکار عمومی را قانع کنند.

2
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. سیهاوی گفت:

    از دو سال پیش قیمت یه ماشین ظرف شویی بوش از ۴ میلیون به ۳۰ میلیون رسیده و قیمت یه فر از ۴ تومن به ۶۰ میلیون تومان …حساب کنید با این تفاوت قیمت چه مبلغ هنگفتی به جیب می زنن

  2. کجید گفت:

    متروکه و یا عدم ترخیص کالا در این شرایط صرفا به نفع کسانی است که قطعات قاچاق را به صد برابر قیمت اصلی در بازار میفروشند . عدم ترخیص کالا ها کمک به توسعه رانت و ضربه به جیب و سرمایه های مردم است .

دیدگاهتان را بنویسید