خوراکی هایی برای رفع علائم آلرژی

    کد خبر :990522
آلرژِی

گرچه علائم آلرژی بهاری، آزاردهنده است اما مصرف برخی مواد غذایی به بدن کمک بیشتری می‌کند. در ادامه این مطلب به معرفی 7 ماده غذایی موثر اشاره کرده ایم که به ترتیب عبارتند از:

1. گزنه

نمی‌توان در مورد خوراکی‌های ضدآلرژی صحبت کرد و اشاره‌ای به گزنه نداشت. این گیاه حاوی هیستامین است که بدن هنگام مواجه با یک عامل حساسیت‌زا تولید می‌کند. نوشیدن دمنوش گزنه به‌مرور زمان مقاومت بدن در تحمل واکنش‌های حساسیت‌زا را بهبود می‌بخشد. از برگ‌‌های کوچک گزنه نیز می‌توان در سوپ استفاده کرد که مقدار فراوانی ویتامینC دارد. البته گزنه باید هنگام مصرف پخته شود تا اسیدفرمیک موجود در کرک‌ برگ‌های آن از بین برود.

2. جعفری

جعفری تازه، مقدار زیادی ویتامینC دارد که مانع از تولید هیستامین می‌شود. از این سبزی معطر می‌توان در انواع سالاد استفاده کرد اما باید توجه داشت که تاثیر دیورتیک دارد و در صورت مصرف داروهای دیورتیک مانند داروهای فشار خون، بهتر است برای مصرف مداوم با پزشک معالج مشورت کرد.

3. کلم بروکلی

کلم بروکلی از دو جهت در کاهش علائم آلرژی تاثیر دارد. اول اینکه سرشار از ویتامینC است که تاثیری مشابه آنتی‌هیستامین دارد و مانع از ترشح هیستامین توسط گلبول‌های سفید می‌شود. دوم اینکه جزء سبزیجات چلیپایی است که این گروه سبزیجات به پاکسازی مجاری تنفسی از مخاط کمک می‌کند.

4. سیر و پیاز

کوئرستین، ترکیب دیگری است که با تاثیری مشابه آنتی‌هیستامین در مقابله با آلرژی موثر است. سیر و پیاز مانند سیب سرشار از کوئرستین هستند. البته در صورت حساسیت به گرده درخت غان (توس) باید در مصرف سیب هم احتیاط کرد.

5. انگور سیاه و گیلاس

آنچه باعث رنگ این میوه‌های خوشمزه می‌شود، وجود ترکیب پلی‌فنول به‌نام رزوراتول است. مطالعات نشان می‌دهد که این ترکیبات واکنش‌های آلرژیکی را کاهش می‌‌دهند.

6. مرکبات

مرکبات سرشار از ویتامینC هستند و علاوه بر اینکه با احساس خستگی ناشی از حساسیت مقابله می‌کنند، مانع از ترشح هیستامین توسط گلبول‌های سفید هم می‌شوند.

7. کاکائو

کاکائو با کاهش آنتی‌کورهای تحریک‌شده توسط ایمنوگلوبین‌های E علائم آلرژی را کاهش می‌‌دهد. برای بهره‌مندی از این خواص بهتر است کاکائو تلخ و خالص مصرف شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید