خودزنی ناآگاهانه کلینتون

  • سیاسی
  • شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ ۱۶:۲۱
    کد خبر :105294

علاوه بر ساختار انتخابات سراسری آمریکا، ساختار انتخابات‌های درون حزبی میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان نیز نیاز به اصلاح دارد.
خانم هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوی سال 2016 ایالات متحده آمریکا اخیرا در سخنان خود، به نکات قابل تاملی در خصوص ساختار انتخاباتی آمریکا اشاره کرده است. وی مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان اظهار نموده است:

” رئیس جمهور آمریکا باید از طریق آراء مردم انتخاب شود و نه سیستم الکترال کالج. دیگر زمان آن رسیده که آمریکا سیستم الکترال کالج را کنار بگذارد و به سمت انتخاب رئیس جمهور از طریق آرای عمومی پیش رود.”

در خصوص اظهارات اخیر هیلاری کلینتون نکاتی وجود دارد که لازم است نسبت به آنها توجه داشته باشیم:

نخست اینکه هیلاری کلینتون در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حدود 3 میلیون رای بیشتر از دونالد ترامپ به دست اورد و از نظر آرای عمومی، توانست بر رقیب خود از حزب جمهوریخواه غلبه پیدا کند. با این حال، وی با شکست در ایالتهای حساس و سرنوشت ساز( که در آمریکا به ایالت پاندولی معروف هستند) و با استناد به ساختار کالج الکترال، در نهایت مغلوب ترامپ گردید. طی سالهای اخیر، بسیاری از صاحب نظران مسائل سیاسی و اجتماعی در ایالات متحده آمریکا مخالفت خود را با این ساختار انتخاباتی اعلام کرده اند.

بر اساس این ساختار، آرای یک فرد در ایالت کالیفرنیا، تا حدود 30 برابر بیشتر از فردی که در ایالت مین رای می دهد ارزش دارد. تقسیم بندی شهروندان آمریکایی بر اساس مکانی که در آن ساکن هستند، اعمال نوعی تبعیض آشکار در این کشور محسوب می شود. موضوعی که بسیاری از روانشاسان اجتماعی در آمریکا نیز نسبت به آن هشدار داده اند. با این حال این هشدار از سوی سیاستمداران دو حزب دموکرات و جمهوریخواه مورد توجه قرار نگرفته است. گویا میان دو حزب اصلی آمریکا بر سر تقسیم قدرت بر اساس ساختار کالج الکترال، نوعی تفاهم پشت پرده و نانوشته وجود دارد.

در هر حال، کلیت اعتراض هیلاری کلینتون نسبت به ساختار انتخاباتی موجود در ایالات متحده آمریکا صحیح است. اما سوال اصلی اینجاست که چرا این اعتراض تا قبل از برگزاری رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ایالات متحده آمریکا از سوی وزیر امور خارجه اسبق این کشو مطرح نشده بود؟ واقعیت امر این است که در نظرسنجی های منتشر شده از سوی اکثر رسانه های آمریکایی، هیلاری کلینتون پیروز نهایی رقابتهای انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا بود. حتی برخی موسسات نظرسنجی در آمریکا معتقد بودند در صورتی که آرای عمومی ملاک راهیابی یکی از نامزدهای انتخاباتی به کاخ سفید باشد، کلینتون از ترامپ شکست خواهد خورد. به عبارت بهتر، در آن زمان نظرسنجی های مبتنی بر ساختار کالج الکترال به سود هیلاری کلینتون و نظرسنجی های مبتنی بر آرای عمومی، به ضرر وی بود. در چنین شرایطی کلینتون ترجیح داد سکوت کند!

از این رو می توان صراحتا عنوان کرد که اعلام مخالفت هیلاری کلینتون با ساختار انتخاباتی کالج الکترال، ناشی از دغدغه مندی واقعی وی نیست. بدون شک، ساختار انتخاباتی آمریکا ناعادلانه بوده و نیاز به اصلاحی بنیادین دارد اما فردی مانند هیلاری کلینتون نمی تواند مدعی این موضوع باشد! همچنین نباید این موضوع را فراموش کرد که علاوه بر ساختار انتخابات سراسری آمریکا، ساختار انتخاباتهای درون حزبی میان دموکراتها و جمهوریخواهان نیز نیاز به اصلاح دارد! نقش آفرینی سوپر دلیگیتها و افراد سرشناس در انتخاباتهای درون حزبی دموکراتها و جمهوریخواهان، سبب می شود تا هواداران حزب و رای دهندگان، نقش کمرنگی در این خصوص ایفا کنند. دقیقا به همین دلیل بود که برنی سندرز دیگر نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوی سال قبل نتوانست به دور نهایی راه پیدا کند. وی مغلوب رایزنی های پشت پرده سران حزب دموکرات و سوپر دلیگیتهای حامکی هیلای کلینتون گردید. بنابراین بهتر است کلینتون در مواضع خود، یادی نیز از این مسئله کرده و ساختار انتخابات درون حزبی دموکراتها را نیز به چالش بکشد.

منبع:تسنیم

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید