خودرو برقی ایرانی پلاک‌گذاری شد

    کد خبر :856899
خودرو برقی ایرانی پلاک‌گذاری شد

سورنا ستاری امروز در مراسم رونمایی از داروی آناکینرا گفت: ایران در حوزه بیوتکنولوژی بزرگترین اکوسیستم را در منطقه به خود اختصاص داده است. همچنین در آسیا بعد از ژاپن دومین کشور دارنده بزرگترین اکوسیستم نوآوری در حوزه بیوتکنولوژی هستیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه تعداد داروهای بیوتک کشور به ۲۷ دارو رسیده است، افزود: کشور ترکیه که در همسایگی ما قرار دارد به این میزان داروی بیوتک تولید نکرده است.

ستاری تاکید کرد: البته که حضور بخش خصوصی در سرمایه گذاری حوزه دارو بی تاثیر نبوده که باعث شدت دسترسی به این تعداد دارو شده است.

وی با تاکید بر اینکه پژوهشگاه‌های دولتی هیچ وقت نمی‌توانند محصولی تولید کنند اگر هم تولید کنند قابل رقابت نیست، گفت: اکنون مدلی در اکوسیستم حوزه بیوتک به کار گرفته می‌شود که بر گرفته از مدل توسعه بخش ICT بوده تا محصولات متنوعی تولید شود.

معاون علمی و فناوری افزود: همچنین در بخش سلول بنیادی نیز توانستیم چنین مدلی را پیاده سازی کنیم تا شرکتها زودتر به محصول برسند. بدین واسطه هر فردی با ایده‌ای که دارد می‌تواند بدون آشنایی با بازار، تعامل با مشتری، مالیات و بیمه وارد شتابدهنده‌ها شده تا با تشکیل تیم به تولید محصول برسند.

ستاری با تاکید بر اینکه در تاریخ کشور سابقه نداشته که بخش خصوصی در تولید واکسن‌های انسانی ورود کند، گفت: در حالی که با سرمایه گذاری بخش خصوصی، واکسن سرطان دهانه رحم، آنفلوآنزا، روتا ویروس و کرونا به تولید رسیده است.

وی گفت: در حوزه واکسن انسانی، واکسن‌های حیوانی دام، طیور و آبزیان تولید ۲۶ تا ۲۷ واکسن در این زمینه در دستور کار شتابدهنده‌ها قرار گرفته است.

معاون علمی و فناوری افزود: واکسن تب برفکی از سوی شرکت تولید کننده داروی آناکینرا تولید شده است. همچنین تولید واکسن‌های آنفلوآنزای پرندگان و PPR برای نشخوار کنندگان از دیگر دستاوردهای این شرکت‌ها بوده که به تولید رسیده است.

وی با اشاره به مشکل تولید در کشور گفت: تولید یک محصول و تأییدیه گرفتن شاید پنج سال به طول بیانجامد اما واردات با یک یا دو محور به راحتی انجام می‌شود به همین دلیل، نمونه خارجی XRAY کامیون‌ها در گمرکات با دو کاغذ و مجوز وارد کشور شد.

به گزارش مهر، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: خودرو برقی ایرانی نیز که به تازگی پلاک گذاری شده، ۵ سال طول کشید تا استانداردهای آن أخذ شود، در حالی که خودروهای خارجی به راحتی مجوز ورود به بازار را دریافت می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید