خودروی داخلی یا ارابه مرگ؟ پاسخ این سوال را در تصادف زنجیره‌ای بهبهان جست و جو کنید

    کد خبر :878668

 دو روز پیش و در تصادفی زنجیره ای در محور بهبهان – رامهرمز 59 خودرو دچار سانحه شدند و در این حادثه 5 نفر جان خود را از دست دادند؛ اتفاقی به غایت تلخ که البته چند ده زخمی و مصدوم نیز برجای گذاشت.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- در پی وقوع حادثه ای که به آن اشاره شد، در محور بهبهان –رامهرمز، بالغ بر ۴۰ تن مصدوم شدند و 5 تن نیز جان باختند.

عارف شرهانی، مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در تشریح رویدادی که مورد اشاره قرار گرفت، در همان روز حادثه به رسانه ها گفت: صبح امروز (۲۰ دی‌ماه) در تماس با سامانه ۱۱۵ خبر تصادف زنجیره‌ای بیش از ۵۰ خودرو در محور بهبهان –رامهرمز در محدوده روبروی روستای دودانگه (بهبهان) اطلاع‌رسانی شد که در پی آن خودروهای اورژانس راهی محل شدند.

همچنین سرهنگ رضا دولتشاهی، رئیس پلیس راه خوزستان هم در خصوص جزئیات این حادثه به رسانه ها گفت: حوالی ساعت هفت و چهل دقیقه‌ی صبح، تصادفی در کیلومتر ده محور بهبهان به اهواز اعلام شد که ما بلافاصله در صحنه‌ی تصادف که مه آلودگی شدید داشت، حاضر شدیم. متاسفانه این تصادف که دو تصادف مجزا محسوب می‌شود، در دو لاین مخالف اتفاق افتاد. در یکی از این دو لاین، حدود ۹ دستگاه خودرو با هم تصادف کرده اند. اما این تصادف خسارتی بوده و مشکل خاصی نداشته است.

وی افزود: در لاین مخالف که حدود دویست متر با تصادف اولیه فاصله داشت، حدود ۵۰ دستگاه خودرو متاسفانه با هم برخورد کردند. در این حادثه سه دستگاه خودرو دچار حریق شده‌اند و متاسفانه در یکی از این خودرو‌ها یک خانواده‌ی سه نفره سر صحنه فوت کردند. یک نفر دیگر هم در یک خودروی سمند فوت کرده است. بر اساس چیزی که تا الان ما بررسی کرده ایم سر صحنه‌ی تصادف متاسفانه چهار فوتی داشته ایم.

آمار و ارقامی که روز حادثه از سوی مقام های مسول مخابره شد، پس از مدتی وسیع تر شد و همانطور که ذکر شد، تعداد کشته ها به رقم 5 افزایش یافت.

از همان ابتدای وقوع حادثه و انتشار تصاویر و ویدئوهای مرتبط با آن در شبکه های مجازی، مشاهده شد که برخی فعالان رسانه ای نسبت به ایمنی پایین خودروهای داخلی موجود در حادثه انتقادات تندی را مطرح کردند.

به طور مثال مجید رفیعی- یکی از فعالان رسانه ای با اشاره به تعداد کشته های و نیز به اشتراک گذاشتن ویدئویی از این حاثه، از دنبال کنندگان خود در توئیتر خواست تا به تعداد زیاد خودروهای آسیب دیده داخلی دقت کنند!

با اینکه تصور می شد این دست نقدهای مجازی صرفاً از روی احساسات مطرح شده باشند و از دقت بالایی برخوردار نباشند، اما در ادامه مشاهده شد که نظر متخصصان و صاحب نظران این حوزه نیز به نوعی تأیید کننده این نکته ناراحت کننده است!

به طور مشخص و در این باره امروز سردار هادیانفر- کمال هادیانفر، رئيس پلیس راهور، با انتقاد از وضعیت ایمنی خودروهای داخلی به رسانه ها گفت:  در تصادف زنجیره‌ای ۵۹ خودرو در بهبهان ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. چرا ارابه مرگ تولید می‌کنیم؟ چرا استانداردها کنترل نمی‌شود؟ چرا وزارت صمت کنترل نمی‌کند؟»

این مقام ارشد پلیس افزود: «حتماً باید خودروسازها در این حادثه به مراجع قضایی معرفی شوند. این‌که بگوییم رانندگان در حادثه بهبهان دقت نداشته‌اند درست است اما سازمان‌های مربوط چه نقشی داشتند؟»

همانطور که مشاهده می شود، علاوه بر فعالان شبکه های اجتماعی، مقام های مسولی چون رئیس پلیس راهور نیز مستند به آمار و اطلاعات دقیق نسبت به نقص ایمنی خودروهای داخلی در این حادثه انتقادات جدی را مطرح کرده است.

انتقاد و نظرات قابل تأملی که حتی اگر در آینده نیز منجر به اصلاح این نقص ایمنی شود نیز دیگر امکان بازگرداندن حیات به این 5 شهروند قربانی و دیگر قربانیانی که به واسطه چنین حوادثی جان خود را از دست می دهند را فراهم نمی کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید