خط و نشان شرکت برق برای مردم تهران؛ کمتر مصرف کنید تا برقتان را قطع نکنیم!

    کد خبر :776655

از صبح امروز و به مرور زمان برق بسیاری از مناطق تهران به ویژه منازل برای ساعاتی قطع شد تا موجی از نگرانی در کنار بهم ریختگی برای شهروندان تهرانی ایجاد شود؛ اتفاقی غیر منتظره که ساعاتی پیش شرکت برق نسبت به آن واکنش نشان داد و به نوعی برای شهروندان تهران خط و نشان کشید.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست– قطع برق مناطق مختلف تهران که بدون اطلاع قبلی رقم خورد، در حالی است که پیشتر برخی گمانه ها مبنی بر افزایش غیر عادی مصرف برق در تهران و دیگر مناطق کشور مطرح شده بود.

در همین رابطه در هفته های گذشته شاهد آن بودیم که به دنبال برقرار شدن ممنوعیت تردد شبانه برای خودروها در تهران، شرکت برق به بهانه افزایش بار مصرف برق تهران، اقدام به خاموش کردن چراغ معابر و خیابان ها کرده بود.

اقدامی که خیلی زود با واکنش شدید شهروندان به ویژه در فضای مجازی همراه شد و مسئولان ارشد نیروی انتظامی نیز نسبت به خاموشی های شبانه شهر مخالفت کردند و آن را در افزایش جرائم و نیز تصادفات موثر دانستند.

این افزایش میزان مصرف برق شهر تهران در حالی مطرح شد که از سویی نیز آلودگی هوا به اوج رسید و شاخص آلودگی هوا در بسیاری از مناطق شهر تهران از عدد 150 عبور کرد و ناسالم برای همه گروه ها اعلام شد.

مشکلی بزرگ که مسئولان ارشد سازمان محیط زیست آن را بی ارتباط با مصرف مازوت در نیروگاه های شهر تهران و دیگر شهرها چون اراک نمی دانند و در هفته های گذشته نیز نسبت به مازوت سوزی در نیروگاه های برق و نقش آن در تشدید آلودگی ها انتقادات فراوانی را مطرح کرده بودند.

همه این شرایط در حالی به وجود آمده بود که از صبح امروز و به تدریج شهروندان تهرانی با قطع شدن چند ساعته برق منازل خود رو به رو شدند و تقریباً این موضوع در همه مناطق اتفاق افتاد.

قطعی برق منازل در حالی بود که از آنسو نیز برخی گزارش های مردمی نشان می دهد مسئولان امر پیش از ساعت 9 شب و آغاز طرح ممنوعیت تردد شبانه نسبت به خاموشی چراغ معابر و بزرگراه ها نیز اقدام کردند.

رویه ای که پیش آمد به ویژه به این دلیل که بدون اطلاع قبلی بود برای بسیاری از شهروندان مشکلاتی را فراهم کرد و منجر به این شد که از کارهای روزمره خود عقب بمانند و به موجی از نارضایتی بدل شود که به خوبی در شبکه های مجازی قابل مشاهده بود.

همه این اعتراض ها و غافلگیری ها در حالی رخ داد که ساعاتی پیش شرکت برق تهران با صدور اطلاعیه ای بدون عذرخواهی توضیحاتی ارائه کرد که قابل تأمل بود.

شرکت برق

در این اطلاعیه آمده است:

به اطلاع عموم شهروندان فهیم پایتخت می رساند؛ همان طور که مستحضر هستید به علت مصرف بیش از حد گاز در هفته های اخیر و به این دلیل که سوخت بسیاری از نیروگاه های کشور گاز شهری بوده  متاسفانه به علت عدم مصرف بهینه انرژی، این موضوع منجر به محدودیت تامین سوخت نیروگاه های کشور و کمبود برق شده است.

در همین راستا با توجه به محدودیت های ایجاد شده در خصوص سوخت نیروگاه های برق کشور ، متاسفانه تولید برق در برخی از نیروگاه های کشور متوقف و از مدار خارج شده است، که این موضوع باعث به وجود آمدن برخی قطعی های برق به صورت پراکنده در سطح شهر پایتخت شده است.

در همین راستا شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، با صدور اطلاعیه ای از عموم مشترکان درخواست می کند با رعایت مصرف انرژی و با کاهش تنها 1 درجه ای وسایل گرمایشی و کاهش ده درصدی مصرف برق در شبانه روز، نسبت به پایداری شبکه، کمک و همراهی خود را مانند سنوات گذشته به اثبات برسانند.

از اطلاعیه مذکور اینگونه می توان برداشت کرد که متولیان تأمین برق شهر و استان تهران نه تنها از عدم اطلاع رسانی و زمان بندی برای قطع برق پشیمان نیستند و یا بابت آن خود را ملزم به عذرخواهی نمی دانند، بلکه خیلی محترمانه از شهروندان مطالبه می کنند که با مصرف کمتر انرژی (ده درصد) شرایط را به گونه ای پیش ببرند که در آینده شاهد تکرار چنین شرایطی نباشند.

انتظاری که البته مشخص نیست چه میزان ضمانت اجرایی داشته باشد و در صورت تحقق نیز مشخص نیست آیا واقعاً دلیل این افزایش میزان مصرف واقعاً شهروندان تهرانی هستند یا موضوعاتی دیگر نظیر آنچه که این روزها تحت عنوان استخراج ارز دیجیتال باب شده است؟!

با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید آیا مردم به خط و نشان شرکت برق توجهی خواهند کرد و یا مصرف معمول روزهای قبل بازهم منجر به قطع برق در روزهای آتی خواهد شد؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید