خطر انتقال ویروس زیکا از طریق پشه آئدس

    کد خبر :1000680
ویروس زیکا پشه آئدس

معاون امور سلامت سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: پشه آئدس می‌تواند عامل انتقال ۳ ویروس باشد که یکی از ویروس‌های مهندسی شده زیکا است.

دکتر لطیفی معاون امور سلامت سازمان پدافند غیر عامل کشور در نشست کارگروه زیستی پدافند غیر عامل استان هرمزگان با موضوع پشه مهاجم آئدس گفت: پشه آئدس می‌تواند عامل انتقال ۳ ویروس باشد که یکی از ویروس‌های مهندسی شده ویروس زیکا است و لازم است که به صورت جدی در خصوص خطرات انتقال این ویروس از طریق پشه آئدس که خطرناک‌تر از کرونا است، برنامه ریزی و اقدام عاجل صورت پذیرد.

لطیفی گفت: به منظور مقابله با مهاجمان زیستی، ایجاد قرارگاه مشترک مقابله با مهاجمان زیستی و دو قطب علمی در حوزه امنیت غذایی و کشاورزی با محوریت وزارت جهاد کشاورزی و در حوزه سلامت با محوریت وزارت بهداشت در حال اجرا است.

او گفت: برای انسجام و هماهنگی ملی جهت پرداختن به مهاجمان زیستی باید هوشمندانه و هوشیار عمل کنیم که دچار غفلت نشویم.

معاون امور سلامت سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: در حوزه آموزش، پژوهش و تجهیزات باید اولویت، مقابله با این مهاجم زیستی باشد و مراکز تحقیقات با محوریت وزارت بهداشت با اولویت پشه آئدس در استان شکل بگیرد.

دکتر میراولایی رئیس اداره کنترل ناقلین وزارت بهداشت نیز گفت: سند راهبردی پدافند زیستی مورد تایید مقام معظم رهبری است و تمام دستگاه‌ها ملزم به رعایت و پیاده سازی این سند هستند.

او ضمن امیدواری در زمینه کنترل پشه آئدس گفت: در حال حاضر در فاز آمادگی هستیم که در این مرحله مهم‌ترین کار تمرین است تا در زمان بحران به درستی عمل شود.

غلامعلی جاودان رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و رئیس کارگروه زیستی پدافند غیر عامل نیز گفت: با توجه به گستردگی استان هرمزگان، همکاری همه دستگاه‌ها در زمینه نظارت بر مواد غذایی و آرایشی ضروری است.

ذاکری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم در این نشست، بهسازی محیط را بهترین راه مقابله با پشه آئدس عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید