خطر اعتیاد در کمین کودکان دارای والدین معتاد

    کد خبر :145948

یک جامعه‌شناس گفت: مصرف مواد مخدر یا سوء مصرف مواد، عارضه‌ای است که در بسیاری از افراد به آسیبی به نام اعتیاد که خود تشدیدکننده آسیب‌های دیگر مثل طلاق، سرقت، بیکاری و.. است، تبدیل می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی الستی گفت: انحراف از یک معیار اجتماعی را به عنوان عارضه می‌شناسیم و اگر این عارضه رفع و درمان نشود تبدیل به آسیب می‌شود و آسیب اجتماعی هم اگر حل نشود تبدیل به بحران می‌شود.

 

وی افزود: عارضه‌هایی به اسم عدم تفاهم زوجین یا ازدواج‌های نامناسب وجود دارد که می‌توانند منجر به طلاق شوند، اینها آسیب اجتماعی محسوب می‌شوند و این آسیب اجتماعی وقتی میزان و مقدارش زیاد شود تبدیل به بحران می‌شود.

 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: مصرف مواد مخدر یا سوء مصرف مواد، عارضه‌ای است که در بسیاری از افراد به آسیبی به نام اعتیاد که خود تشدیدکننده آسیب‌های دیگر مثل طلاق، سرقت، بیکاری و.. است، تبدیل می‌شود.

 

الستی اظهار کرد: پدر و مادر در عدم تربیت و آموزش مطلوب کودک نقش دارند و این مقدمه‌ای برای آسیب‌دیدگی کودک می‌شود، پدر و مادرهای معتاد بعضا فرزندان خود را وادار به سرقت می‌کنند و برخی اوقات چون توانایی تربیت کودکان خود را ندارند عوامل منفی محیطی به بچه‌ها آسیب می‌زند حتی برخی اوقات والدین معتاد فرزندان خود را به فروش می‌گذارند و طبیعی است چنین کودکی دچار چه آسیب‌هایی می‌شود.

 

وی افزود: بنابراین اعتیاد پدر و مادر مقدمه‌ای برای بروز آسیب‌های اجتماعی به کودکان است که ساده‌ترین این آسیب‌ها همان بی‌توجهی و کم توجهی پدر و مادر به آموزش و پرورش فرزند است که کودک را با خطرات جدی و متعددی رو به رو خواهد کرد.

 

این جامعه شناس در ادامه، الگو برداری کودک از رفتار والدین اشاره کرد و گفت: با توجه به الگو پذیری کودکان و نوجوانان از والدین، چنین کودکانی به شدت در معرض معتاد شدن هستند و گذشته از تاثیرات بسیار مخرب مصرف مواد توسط اولیا معتاد در حضور کودکان از لحاظ رفتاری و روان شناختی نیز این کودکان گرایش به اعتیاد پیدا می‌کنند، درواقع اعتیاد باعث غفلت والدین از فرزند می‌شود.

 

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر الستی بیان کرد: والدین اولین کسانی هستند که شخصیت فرزندان خود را فرم بخشند و وضع و موقعیت اطفال در خانواده یکی از عوامل مهم و موثر در رشد شخصیت آنان است. کودکان نگرش‌های اجتماعی را از خانواده می‌آموزند و چنانچه یکی از والدین آلودگی داشته باشند فرزندان آنها بیش از هر کسی در معرض خطر آلودگی قرار خواهند گرفت

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید