خطر ابتلا به سرطان کبد بارعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

    کد خبر :939763
خطر ابتلا به سرطان کبد بارعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

پزشکان می‌گویند که رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان با ابتلا به سرطان کبد رابطه دارد و می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد.

به اکثر ما از سنین پایین گفته می شود که دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنیم. این عمل ساده برای تمیز و سالم نگه داشتن دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی حیاتی است. با این حال، می تواند یک مزیت دیگر نیز داشته باشد، چیزی که ممکن است انتظارش را نداشته باشید.

براساس مطالعه ای که توسط تیمی در دانشگاه کوئینز انجام شد، بهداشت نامناسب دهان و دندان می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد. این تحقیق که در مجله United European Gastroenterology منتشر شده، نشان می‌دهد آن دسته از افرادی که به لثه‌های دردناک یا خونریزی‌ کننده، زخم‌های دهانی و لق شدن دندان‌ها دچارند، 75 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان کبد هستند.

به عنوان بخشی از این مطالعه، دانشگاهیان گروهی از بیش از 469 هزار نفر را در انگلیس تجزیه و تحلیل و ارتباط بین شرایط بهداشت دهان و دندان و خطر ابتلا به تعدادی از سرطان های دستگاه گوارش از جمله سرطان کبد، روده بزرگ، رکتوم و سرطان پانکراس را بررسی کردند.

از میان شرکت کنندگان، 4069 نفر در یک دوره شش ساله به سرطان دستگاه گوارش مبتلا شدند. در 13 درصد از این موارد، سلامت دهان و دندان بیماران نامناسب گزارش شد.

محققان خاطرنشان کردند:‌ افرادی که از سلامت دهان و دندان ضعیف برخوردارند، بیشتر زنان جوان و ساکن مناطق محروم هستند و به طور متوسط آنها کمتر از دو وعده میوه و سبزیجات در روز می خوردند.

دکتر هایده جوردائو، از مرکز بهداشت عمومی دانشگاه کوئینز و نویسنده اصلی این مطالعه، توضیح داد: سلامت ضعیف دهان و دندان با خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت مرتبط است.

دو نظریه اصلی در مورد اینکه چرا بین سلامت ضعیف دهان و سرطان کبد ارتباط هست، وجود دارد که اولی نقش میکروبیوم دهان و روده را در توسعه بیماری بررسی می کند.

دکتر جوردائو گفت: کبد در از بین بردن باکتری ها از بدن کمک می کند. زمانی که کبد تحت تأثیر بیماری‌هایی مانند هپاتیت، سیروز یا سرطان قرار می‌گیرد، عملکرد آن کاهش می‌یابد و باکتری‌ها برای مدت طولانی‌تری زنده می‌مانند و بنابراین پتانسیل ایجاد آسیب بیشتر را دارند.

یکی از باکتری ها، Fusobacterium nucleatum، از حفره دهان منشا می گیرد، اما نقش آن در سرطان کبد نامشخص است. بنابراین مطالعات بیشتر برای بررسی میکروبیوم و سرطان کبد ضروری است.

مورد دیگر این است که کسانی که با شرایط نامناسب بهداشت دهان و دندان زندگی می کنند، مانند از دست دادن دندان ها، احتمال بیشتری دارد که غذاهای نرم تر و کمتر مغذی بخورند، که می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد.

کارسینوم هپاتوسلولار نوعی سرطان کبد است که از سلول های اصلی کبد به نام سلول های کبدی ایجاد می شود. مرکز تحقیقات سرطان انگلیس می گوید: این نوع سرطان در افراد مبتلا به سیروز شایع تر است. سیروز به معنی زخم در کبد است. این بیماری اغلب به دلیل آسیب ناشی از نوشیدن طولانی مدت الکل یا ویروس هپاتیت B یا C است. مردان معمولاً بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد هستند و با افزایش سن شیوع آن بیشتر می شود.

علائم سرطان کبد عبارتند از: کاهش وزن، زردی پوست و سفیدی چشم (یرقان)، خارش، احساس بیماری،‌ شکم متورم، از دست دادن اشتها یا احساس سیری پس از خوردن مقادیر کم غذا، درد شکمی، احساس درد در شانه راست.

فارس 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید