خطرات زیاده روی در مصرف ویتامین D

    کد خبر :988988
ویتامین دی

 ویتامین D از واکنش پوست به نور خورشید و مصرف بعضی از غذاها و قرص ‌‌های مکمل تامین می‌ شود. مطالعات متعددی نشان داده اند که مصرف این ویتامین و مکمل های آن نقش بسیار مهمی در پیشگیری از ابتلا به کرونا، جلوگیری از بیماری ام اس، تقویت استخوان ‌ها، کاهش آسیب به چشم‌ ها، بهبود دیابت، رفع اسپاسم عضلانی، کاهش روند افزایش وزن، کاهش درد فیبرومیالژیا نشانه ‌های فیبرومیالژیا (شامل درد و خستگی مزمن عضلات، افسردگی و اضطراب)، کنترل کلسترول بعد از یائسگی، کاهش خطر فیبروم رحم، کاهش ابتلا به سرطان روده‌ بزرگ و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر دارد.

اما زیاده روی در مصرف این ویتامین و مکمل های آن باعث افزایش ناگهانی میزان ویتامین D در بدن و مسمومیت می شود و امکان ایجاد عوارضی مانند “افزایش میزان کلسیم خون”، “دل­ درد، یبوست یا اسهال”، ” پوسیدگی استخوان” و ” نارسایی کلیوی” دارد لذا باید در مصرف مکمل های ویتامین D احتیاط کرد.

غزاله اسلامیان، متخصص تغذیه، عضو هیات علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این خصوص اظهارداشت: مکمل ‌ها نباید جایگزین دریافت‌ مواد غذایی شوند. افرادی که دچار بیماری، کمبود ماده مغذی یا آلرژی غذایی نیستند و از یک برنامه غذایی سالم پیروی می‌ کنند، نیازی به دریافت مکمل های مولتی ویتامین ندارند.

مصرف این مکمل ها امکان دارد با تجویز پزشک در دوران نوزادی، کودکی، بارداری یا برای افراد مبتلا به بیماری های مزمن( از جمله دیابت، نارسایی کلیوی)، مبتلایان به سوء تغذیه و آلرژی غذایی، برخی گیاه خوارن و افراد بستری در بخش مراقبت های ویژه، ضرورت پیدا کند.

وی افزود: مصرف خودسرانه مکمل ‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی ‌شود؛ زیرا ممکن است منجر به ایجاد تداخل با برخی داروها یا بروز عوارض در افراد شود. مصرف بیش از حد ویتامین‌ های محلول در چربی نیز امکان دارد به مسمومیت فرد منجر شود. مکمل ویتامینD از جمله مکمل هایی محسوب می شوند که تنها با تجویز پزشک و پس از انجام آزمایش و سنجش سطح سرمی مصرف آنها مجاز است.

دکتر سیاوش وزیری، متخصص بیماری ‌های عفونی و گرمسیری و استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در خصوص مصرف مکمل ویتامین D اظهارداشت: مصرف مکمل ویتامین D در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار حائز اهمیت است. مصرف این ویتامین، مکانیسم های دفاعی بدن را تقویت کرده و شانس ابتلا به عفونت های مجاری تنفسی را کاهش می ‌دهد. هرچند این ویتامین می ‌تواند اثرات مثبتی در بدن داشته باشد اما مصرف خودسرانه آن نیز تبعات منفی زیادی دارد. اگر مصرف این ویتامین به حد مسمویت در بدن برسد،  تولید آنتی بادی ها، تکثیر سلول های موثر سیستم ایمنی و عملکرد برخی از واسطه های فرایند التهابی بدن دچار اختلال می ‌شود بنابراین کسانی که از این ویتامین استفاده می کنند حتما باید از سطح آن در بدن خود مطلع باشند.

بهداشت نیوز/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید