دور تازه اخراج و خشونت علیه مردم فلسطین/ محله شیخ جراح و داستان ادامه دار کوچ فلسطینیان

    کد خبر :807192
شیخ جراح

در پی تصمیم اسرائیل برای دور تازه‌ای از اخراج فلسطینی‌ها از خانه‌ها خود، محله شیخ جراح در قدس اشغالی شاهد اعتراضات مردمی و خشونت نیروهای اسرائیلی است. گروه‌های مبارز فلسطینی با مردم محله اعلام همبستگی کرده‌اند و نسبت به پیامدهای خشونت، به اسرائیل هشدار داده‌اند؛ هم‌زمان تشکیلات خودگردان علیه اقدامات اسرائیل به دادگاه بین‌المللی جنایی شکایت کرده است.

«بازتاب»- آرش صفار؛ در پی تصمیم اسرائیل برای مصادره خانه‌های فلسطینیان در محله «شیخ جراح» قدس اشغالی، کرانه باختری شاهد دور تازه‌ای از خشونت نظامیان اسرائیل علیه مردم فلسطین است.

یک دادگاه اسرائیلی در ادامه تراژدی کوچ اجباری فلسطینی‌ها، به ده‌ها خانواده ساکن این محله تا روز پنجشنبه فرصت داده است تا با شهرک‌نشینان «به توافق برسند»؛ این خانه‌ها قرار است در اختیار شهرک‌نشینان اسرائیلی قرار بگیرد.

گروه‌های فلسطینی در بیانیه‌ای مردم را به بسط‌نشینی در مسجدالافصی فراخوانده‌اند؛ در برابر تل‌آویو از بیم تشدید درگیری‌ها اعلام کرده‌ است که درهای مسجدالاقصی تا روز سه‌شنبه به روی شهرک‌نشینان بسته خواهد بود.

گروه‌های فلسطینی در غزه، در همبستگی با ساکنان کرانه باختری، ارسال بالن‌های آتش‌زا به سرزمین‌های اشغالی را از سر گرفته‌اند و «محمد الضیف» فرمانده کل گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، به اسرائیل در خصوص ادامه تجاوز به ساکنان محله شیخ جراح هشدار داده و اعلام کرده است که در صورت عدم توقف تجاوزها به این محله و ساکنان آن، مقاومت دست بسته نمی‌ماند و تل‌آویو هزینه سنگینی خواهد پرداخت.

هم‌زمان با اعتراضات در شیخ جراح، یک خودروی شخصی هدف حمله مسلحانه قرار گرفت و منجر به زخمی شدن سه شهرک‌نشین شد؛ در پاسخ به این اقدام نیروهای اسرائیلی با هجوم به جنوب نابلس، دست‌کم یازده فلسطینی را دستگیر کرده‌اند.

در پاسخ به اخراج ساکنان شیخ جراح و خشونت نیروهای اسرائیلی، تشکیلات خودگردان فلسطین، از تل‌آویو به دادگاه بین‌المللی جنایی شکایت کرده است.

به گفته سخنگوی تشکیلات خودگردان، بر اساس عهدنامه رم، اقدامات اسرائیل برای مصادره خانه‌های ساکنان این محله، جنایت جنگی محسوب می‌شود.

بر اساس این عهدنامه، دادگاه بین‌المللی جنایی وظیفه رسیدگی به پرونده‌های جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت را بر عهده دارد.

خانه‌های محله شیخ جراح، عموما در دهه 50 میلادی، با تصویب آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل (UNRWA) و مقامات اردنی که از سال 1948 تا 1967 بر کرانه باختری و قدس شرقی حاکم بودند، ساخته شده است.

اخراج فلسطینی‌ها از محله شیخ جراح، از سال 2002 و علیرغم ارائه اسناد مالکیت از سوی دولت اردن آغاز شده است، سال‌ها 2008 و 2017 این محله شاهد دور دیگری از اخراج و مصادره املاک فلسطینی‌ها بود.

«عبدالفتاح اسکافی» که بر اساس حکم دادگاه اسرائیل، به همراه خانواده‌ 14 نفره‌اش باید خانه خود را تخلیه کند، به «میدل ایست آی» گفته است «ما قصد نداریم خانه خود را ترک کنیم؛ ما تا آخرین نفس می‌مانیم؛ هیچ کس نمی‌تواند خاطرات و قلب من را از خانه من بگیرد؛ ما قصد نداریم جایی برویم و با وجود فشار و شرایط سخت، تلاش می‌کنیم به زندگی روزمره خود در اینجا ادامه دهیم».

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. حمید بهشتی گفت:

    بیانیه گویندگان وزارت های خارجه آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و انگلستان در باره شهرک های اسرائیل
    ما از دولت اسرائیل می خواهیم از تصمیم خویش مبنی بر آغاز بنای ۵۴۰ واحد مسکونی در منطقه اشغالی “هرحومه” واقع در ساحل غربی رود اردن را لغو نموده، سیاست توسعه شهرک ها در مناطق اشغالی فلسطین را به کلی متوقف سازد. ایجاد شهرک ها حقوق بین الملل را مخدوش ساخته و چشم انداز ایجاد صلح در اختلافات میان فلسطین و اسرائیل را در معرض خطر می کشد.
    در صورت تأیید عملیات ساختمانی مجتمع های مزبور در “هرحومه” واقع در فاصله میان بیت المقدس شرقی و بیت لحم Betlehem، چشم انداز یک کشور فلسطینی با بیت المقدس در نقش پایتخت آن، هم برای اسرائیلی ها و هم برای فلسطینیان تضعیف خواهد گشت. این اقدام و تشدید مجتمع سازی در “گیوات هاماتوس” Givat Hamatos و تداوم تخلیه اجباری منازل مردم در بیت المقدس شرقی از جمله در شیخ جرَّح، تخریب کوشش برای ایجاد اعتماد متقابل میان طرفین است که پس از تجدید همکاری میان اسرائیل و فلسطین آغاز گشته است.
    ما طرفین را فرا می خوانیم که از اقدامات یکجانبه صرفنظر نموده و گفتگوی جدّی و اساسی را تجدید نمایند تا کوشش برای یافتن راه حل دو کشوری و پایان مخاصمات به پیش روند
    توضیح : در سوم ماه مه ۲۰۲۱ شورای اسرائیلی بیت المقدس تصمیم گیری خویش مبنی بر صدور جواز طرح بنای ۵۴۰ واحد مسکونی برای توسعه مجتمع هرحومه واقع در فاصله میان بیت المقدس شرقی و بیت لحم در ساحل اشغالی رود اردن را منتشر نمود.
    بفارسی از حمید بهشتی برگرفته از سایت تلاکسکالا مورخ ۶ ماه مه ۲۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید