میل شدید ایرانیان به خرید خانه های میلیاردی در ترکیه/ پول کلانی که ایرانیان می دهند تا در ترکیه صاحب خانه شوند

    کد خبر :833550

در سال و ماه هایی به سر می بریم که در کنار فقر شدید و بحران مالی که امان بسیاری از خانواده های ایرانی را بریده، همچنین خانواده هایی وجود دارند که به واسطه سرمایه کلانی که دارند هوس خرید خانه های میلیاردی در ترکیه را در سر می پرورانند؛ افرادی که در همین سال گذشته بالای 20 هزار میلیارد تومان برای این موضوع هزینه کردند.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- بر اساس جدیدترین گزارش هایی که در مورد آمار و ارقام خرید خانه از سوی ایرانیان در کشور ترکیه منتشر شده و در شبکه های مجازی دست به دست می شود ایرانیان در سال گذشته میلادی بالای 7 هزار خانه در کشور ترکیه خریداری کرده اند.

شهروندانی که دست به چنین اقدامی می زنند عمدتاً یا در پی اجاره خانه خریداری شده و کسب سود هستند و یا اینکه می خواهند با خرید خانه اقامت ترکیه را اخذ کنند و در این کشور زندگی کنند.

قوانین ترکیه نیز به گونه ای تنظیم شده است که شهروندان خارجی مثل ایرانیان را به این سمت ترغیب می کند.

به این دلیل که در ترکیه یکی از سریع‌ ترین، ارزان ترین و بدون دردسرترین روش ها برای اخذ اقامت و پاسپورت خرید خانه است و افرادی که بتوانند خانه های بالای 250 هزار دلار خریداری کنند در کمتر از دو هفته می توانند پاسپورت ترکیه را تهیه کنند.

همین رویه و نیز دروازه بازی که مسولان داخلی برای این موضوع در ایران ایجاد کردند، در سال های گذشته سبب شد تا حجم زیادی از اموال شهروندان ایرانی برای تهیه و خرید خانه در ترکیه هزینه شود.

اگرچه در همه سال های گذشته این رویه شتابان ادامه داشت، ولی در سال 2020 میلادی به اوج رسید و تعداد 7189 خانه توسط ایرانیان در ترکیه خریداری شد.

بر اساس این گزارش خرید مسکن ترکیه توسط ایرانیان در ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۱ میلادی با ۹.۵ برابر افزایش نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۸ به ۳۰۷۰ واحد بالغ گردید.

همچنین خرید مسکن ترکیه توسط ایرانیان در سالهای ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ در حدود ۷۰۰ واحد بود که در سال ۱۳۹۹ (2020میلادی) به  حدود ۷۰۰۰ واحد صعود کرد.  توضیح اینکه خرید ۷۰۰۰ واحد مسکونی در ترکیه معادل حدود ۲ میلیارد دلار خروج ارز از کشور است.

این آمار در حالی است که ایرانیان دارای رتبه هشتم ملیت های خارجی (با سهم ۳ درصد) در خرید مسکن ترکیه در سال ۲۰۱۷ میلادی بودند ولی در سال ۲۰۲۰ صدرنشین  این رتبه بندی (با سهم ۱۸ درصد) بودند.

مروری بر قیمت خانه ها در ترکیه نشان می دهد که یک سوئیت بدون خواب در ترکیه الان به پول ایران حداقل 2 میلیارد و 100 میلیون تومان پول لازم است و همچنین برای خرید یک خانه 6 خواب نیز حداقل 6 میلیارد تومان نیاز است.

بر این اساس و اگر به طور میانگین تصور کنیم برای هر خانه ایرانیان در سال 2020 حدوداً 3 میلیارد هزینه کرده باشند، این یعنی ایرانیان در سال 2020 میلادی حداقل 21 هزار میلیارد تومان پول تنها برای خرید خانه در ترکیه از کشور خارج کرده اند.

این در حالی است که می دانیم میل ایرانیان برای خرید خانه در دیگر کشورهای منطقه مثل امارات، گرجستان، آذربایجان و… نیز زیاد است و بسیاری نیز به کشورهای دورتر مثل کانادا برای خرید خانه و مهاجرت می اندیشند.

در چنین شرایطی آمار مشابه آمار بالا به خوبی تصویر روشنی از یک تهدید بزرگ و ملی را به نمایش می گذارد.

این وضعیت دلایل و ریشه هایی دارد که بخشی از آن به واسطه مشکلات سیاسی داخلی و بین المللی بروز کرده و بخشی نیز به واسطه بحران اقتصادی ایجاد شده است.

در هر صورت آمار اینچنینی بیانگر مشکلی جدی در خروج ارز از ایران و بهره برداری بی نظیر کشورهای همسایه مثل ترکیه از این تهدید است.

وضعیتی غیر قابل قبول که از سوی دیگر نشانگر تضاد طبقاتی در ایران است و نمایانگر این است که در شرایطی که بسیاری از خانواده های ایران دچار مشکل جدی در تأمین حداقل های زندگی هستند، همچنین برخی شهروندان به واسطه پول زیادی که دارند در فکر و ایده خرید خانه های میلیاردی در ترکیه و دیگر کشورهای همسایه هستند.

به نظر می رسد اگر با این رویه تهدیدزا مقابله جدی نشود و زمینه های بروز و ظهور آن همچنان استمرار داشته باشد، در آینده شاهد افزایش مشکلات اینچنینی و بیشتر شدن آمار خرید خانه توسط ایرانیان در ترکیه و دیگر کشورها باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید