خروج امارات از ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس

    کد خبر :998383
خروج امارات از ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس

امارات عربی متحده دیروز چهارشنبه اعلام کرد که مشارکت در عملیات گروه ضربت به رهبری آمریکا را که برای تامین امنیت حمل و نقل دریایی در خلیج فارس فعالیت می‌کند متوقف کرده است.

نیروی دریایی ایران طی هفته‌های گذشته دو نفت‌کش را آب‌های خلیج فارس و در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کرده بود. دولت امارات خبر توقف مشارکتش در عملیات گروه ضربت به رهبری ایالات متحده را در واکنش به گزارش روز سه‌شنبه روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» اعلام کرد.

این رسانه‌ آمریکایی در گزارش خود به نقل از منابعی در منطقه و آمریکا گزارش داده بود که امارات عربی متحده از عدم واکنش واشنگتن به توقیف نفت‌کش‌ها از سوی ایران ناخرسند است.

امارات عربی متحده این بخش از گزارش را «توصیف نادرست» از تماس‌ها بین دو کشور خوانده است. با این حال ابوظبی تائید کرد که از دو ماه پیش دیگر در عملیات تحت رهبری آمریکا که مقر آن در پایگاه نیروی دریای این کشور در بحرین است مشارکت نمی‌کند.

با این حال عدم مشارکت امارات البته به معنای خروج این کشور از ائتلاف تحت رهبری آمریکا که در سال ۲۰۰۱ برای تامین امنیت، مقابله با تروریسم و دزدی دریایی در آب‌های دریای سرخ و خلیج فارس تشکیل شد نیست.

در بیانیه دولت امارات دلیل توقف مشارکت این کشور در عملیات این ائتلاف بیان نشده است. ابوظبی در مورد از سرگیری مشارکت خود در عملیات گروه ضربت به رهبری آمریکا نیز سخنی نگفته است.

ولی یک مقام آمریکایی نیز تائید کرده است که امارات عربی متحده همچنان یکی از اعضای ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده است.

یکی از نفت‌کش‌هایی که ایران چند هفته پیش توقیف کرد از دبی عازم بندر فجیره امارات بود.

یورونیوز

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید