خبرسازی ژان کلود کریر در تهران

    کد خبر :639553
خبرسازی ژان کلود کریر در تهران

ژان کلود کریر فیلمنامه‌نویس و سینماگر سرشناس فرانسوی در روزهای اخیر از چهره‌های خبرساز حوزه فرهنگ و هنر در ایران بوده است. همزمان با سفر اخیر این چهره سرشناس به تهران قرار است امشب در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی بزرگداشتی برای او برگزار شود.

 

سفیر فرانسه در ایران و نهال تجدد همسر کریر از سخنرانان این نشست خواهند بود. طبق برنامه اعلام شده فاطمه معتمدآریا، شهرام ناظری، حامد فولادوند، پیروز سیار، مهدی حسینی و علی دهباشی در این مراسم از اهمیت کریر می‌گویند و ویژگی‌های ادبی و سینمایی او را تشریح می‌کنند.

 

کریر که به‌دلیل همکاری‌هایش با لوئیس بونوئل در فیلم‌هایی مثل خاطرات یک مستخدم (۱۹۶۴)، بل دو ژور (۱۹۶۷)، جذابیت پنهان بورژوازی (۱۹۷۲)، شبح آزادی (۱۹۷۴) و این میل مبهم هوس (۱۹۷۷) از چهره‌های شاخص سینمای اروپا محسوب می‌شود و در میان سینمادوستان ایران هم طرفداران زیادی دارد. از ژان کلود کریر که با کارگردانانی همچون فولکر شلوندورف، وین ونگ، هکتور بابنکو، پیتر بروک، ژان پل راپنو، میلوش فورمن، فیلیپ کافمن، آندری وایدا، پاتریس شرو، ژان لوک گدار، فیلیپ دو بروکا، برتراند تاورنیه، ژاک دری و ناگیسا اوشیما همکاری کرده، کتابی به فارسی با عنوان «فیلم کوتاهی درباره دیگران» هم به همت نشر چشمه منتشر شده به بررسی سینمای عباس کیارستمی اختصاص دارد.

 

همزمان با حضور کوتاه کریر در تهران از جمعه ۱۷ آبان تا جمعه اول آذر نمایشگاه عکس‌های او هم در گالری دستان به نمایش دربیاید. این اولین بار است که نمایشگاه عکس‌های کریر در تهران برگزار می‌شود. از دیگر برنامه‌های مهم حضور کریر در تهران برگزاری یک کارگاه آموزشی با حضور در موزه سینمای ایران است. این کارگاه شنبه ۱۸ آبان از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در سالن فردوس موزه برگزار خواهد شد.

 

به گزارش ایرنا،شرکت در این کارگاه برای عموم آزاد و رایگان است، اما سینماگران، اهالی رسانه (حوزه سینما)، منتقدان و دانشجویان رشته سینما و نمایش برای حضور در اولویت قرار دارند. ژان کلود کریر که ۸۸ ساله است اخیر فیلمنامه فیلم «نمک اشک‌ها» را نوشته است که در مرحله پیش تولید قرار دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید